grondwerk en luchtzuigen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty_

grondwerk en luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 23:04

-
Laatst bijgewerkt door Kitty_ op 28-04-24 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

WaratjeJarig

Re: grondwerk en luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:16

Klinkt alsof je met de pony zelf maar eens op cursus moet gaan, leuke uitdaging voor degene die de cursus geeft Haha!
Uit jouw omschrijving kan ik niet goed destileren wat er aan de hand is, het klinkt als een combinatie van zaken. Het gaan luchtzuigen kan voortkomen uit stress, bijvoorbeeld omdat hij volstrekt niet snapt wat er bedoeld wordt.
Naar binnen komen bij het longeren betekent dat jouw positie, houding en timing niet goed genoeg zijn om hem duidelijk te maken wat hij wel moet doen. Dus als je hier meer mee wilt doen, ga zelf met die pony op les.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 16:21

-

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 22:05

Begin met hele simpele dingen zodat hij door gaat hebben dat het leuk is om dingetjes te doen voor mensen.
Dat hij het niet leuk vind en zich moeilijk laat bewerken lijkt me sterk, dit is natuurlijk gedrag, het zit van nature in elkaar paard.

Begin heel simpel. Vraag je paard een stapje te zetten, beloon goed als ze dit gedaan heeft. Vraag een pasje opzij, beloon weer, pasje achteruit, weer belonen. Zo maak je de 'opdrachtjes' steeds iets moeilijker. Raakt ze haar aandacht kwijt, niet boos worden, vraag haar aandacht gewoon weer opnieuw.
Uiteindelijk krijgt je pony ook meer zelfvertrouwen en zou ze het echt leuk gaan vinden om dingetjes te doen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:45

kitjuh schreef:
Aangezien ik hier veel lees over grondwerk/freestyle heb ik een vraag.
Met
mijn verzorgpony van 20 jaar is al meerdere malen geprobeerd te
"freestylen"dit is gedaan door verschillende mensen die op cursus
zitten voor freestyle/grondwerk methodes. [/size]
.

Kun je uitleggen wat je onder freestyle/grondwerk methodes verstaat? Welke oefeningen heb je precies gedaan en hoe ging dat?

kitjuh schreef:
Het grootste probleem is ook dat hij gaat staan luchtzuigen aan de bakrand. Al ga je er met je longeerzweep achter staan (ook na flink wat stemgeluiden en hoofd weghalen en meenemen naar de andere kant van de bak) hij blijft doorgaan met luchtzuigen. Ook longeren aan de lijn is niet mogelijk, omdat amigo steeds naar mij toe komt, kopstoten geeft en op de zweep totaal niet reageerd.
Hoe is zoiets op te lossen? Of kan ik het beter uit m'n hoofd zetten? De mensen die mij hierbij geholpen hebben zijn serieus bezig met grondwerk, een ervan doet ook aan natuurlijk bekappen, het is dus niet "zomaar even" een cursus die zij volgen.http://www.hofstedeoostrijk.nl/

Ik denk niet dat je het uit je hoofd hoeft te zetten.

Begin je oefeningen eerst "on-line", dus aan een lange lijn. Zo kan je pony niet aan de bakrand gaan staan. Knipoog Pas als hij de bedoeling goed snapt en het voor hem ook leuk is kun je zonder lijn werken.

Als het longeren niet wil, dan moet je iets verder terug naar de basis, dus leer hem wijken voor fysieke en suggestieve druk. Werken aan je lichaamstaal dus.

Zorg daarbij voor een leuke afwisseling of uitdaging voor je pony, waarbij je je pony voldoende positief kunt belonen. Met belonen bedoel ik dus een betere beloning dan alleen het achterwege laten van druk. Kijk wat voor hem een beloning is...

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 21:53

-

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:02

Hij is 20. Weet je hoe hij is opgegroeid? Alleen, met soortgenoten, met leeftijdsgenoten?
Hoe staat hij nu? Op stal, in de wei, alleen of met soortgenoten?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 23:06

-

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:39

Ik zou proberen met kleinere oefeningen te beginnen dan meteen drijven. Dat er geen respect meer is voor een zweep is bij de meeste oud-manege ponys helaas niet zo raar; ik zou de zweep dan ook achterwege laten, brengt waarschijnlijk geen goede herinneringen boven.

Ik denk dat ik zou beginnen met aan de hand lopen; ho is ho, back is achteruit, rondje om je heen draaien (omdraaien)
Met achteruit geef je druk op zn borst of op zijn neus; net zolang totdat ie ook maar een inimini stapje achteruit doet, meteen druk weg. Bij mijn lompe-ik-heb-nergens-respect-voor pony was het na vele oefenen al genoeg om te wijzen naar haar borst en back te zeggen; terwijl ze daarvoor nog dwars door/over me heen liep.
Als ze dat snappen is het kwartje voor het zijwaarts gaan op druk meestal ook zo gevallen, en als jij stil kan staan en het paard om je heen kan laten omdraaien zal longeren ook wel lukken. Maak niet je circel ineens te groot; en hou hem in het begin wel aan de longe. Drijf hem met je eigen lichaam, niet met een zweep. Wijs naar waar die heen moet en denk hem het rondje rond, hij doet het vast wel! Blijf je wel richten op zijn achterhand, zorg dat je altijd een beetje schuin achter hem staat. Richt je je teveel op zijn voorhand (dus ook niet naar zijn hoofdkijken!) geef je hem eigenlijk een stop hulp.