Paard moeite met linksom lopen aan leadingrope

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

quinoa

Paard moeite met linksom lopen aan leadingrope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 14:22

Hallo,

Ik ben licht bezig met wat grondwerk met mijn mérens van 2 jaar. Als ik zeg maar ga "longeren" met de leadingrope gaat het rechtsom (dus ik sta ook rechts van hem en hij loopt om me heen) heel erg goed.
Als ik dit linksom wil doen gaat het helemaal niet goed, hij gaat met z'n hoofd naar rechts kijken i.p.v. links en gaat alleen maar achteruit lopen terwijl ik geen druk aan het halster geef en hem juist met de leadingrope en mijn positie naar voren wil drijven.
Als ik naast hem loop aan de recherkant en ik draai naar links dan is het helemaal geen probleem.
Ik dacht eerst dat hij misschien niet goed kon zien aan de linkerkant maar ik heb hem helemaal na laten kijken en lichamelijk is er niks met hem aan de hand.

HELP!!

Morrie

Re: Paard moeite met linksom lopen aan leadingrope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 17:57

demijne heeft precies hetzelfde maar dan rechtsom, met hem is lichamelijk wel vanalles mis en hij wordt door een osreopaat behandeld

De tip die ik op een parelli cursus kreeg vorig weekend was om na ieder half rondje van richting te veranderen na verloop van tijd gaat het dan beter en dat klopte inderdaad bij mijn paard

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:44

Je paard kijkt naar rechts om de spieren die kort zijn niet lang te hoeven maken. Maar zonder de rechter spieren los en dus lang te maken kan het paard nagenoeg niet linksom. Door deze kromme houding heeft het paard een groot evenwichts probleem waardoor het niet graag linksom gaat.

Je paard is door een da nagekeken? Ik zou er een osteopaat bij halen en les nemen om je paard recht te richten. Zonder dit probleem op te lossen word het enkel maar erger en kan zelfs kreupelheid tot gevolg hebben.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 15:46

Aan de longeerlijn gaat het wel prima (dubbele) en gewoon linksom lopen ook, dus lijkt me niet echt een spier probleem, meer een snap probleem