als de mijne iets te heet wordt dan rijd ik die met aanleuning en wordt hij zo licht waardoor hij dan kalmer wordt of gewoon te controleren is en de aandacht ligt dan bij mijn stem. Trekken helpt niet, hij wint en ik verlies. Voorwaarts en nog harder gaan helpt idd ook niet hij wordt alleen maar heter (het is nochtans een koudbloed haflinger). Wat ook soms helpt maar dan tijdens een dressuur les onder de man. Als wij oefeningen doen met instuctrice alles gaat heel gecontroleerd tot wij gegaloppeerd hebben, dan wil hij altijd maar galopperen dan hoef ik niets te doen of hij gaat galoperen zelfs al is het de hulp niet. Dus zijn eerste galop is gecontroleerd en nadien is het een ramp, wij hebben er iets op gevonden om hem dus te laten galoperen zonder te vechten om kalm te blijven en dit is galoperen op een cirkel met losse teugels volledig los zodat hij op zijn eigen benen loopt zonder steun en sterkte te vinden op het bit hij wordt dan gestuurd enkel met mijn benen en zit. Dit was echt super hoe kalm hij was en viel zelfs uit zijn galop en toen ik de hulp gaf terug te galoperen ging hij zelfs niet in galop. Ik stond helemaal versteld. Dus nu doen we het zo als hij te heet wordt en valt nu niet meer stil en blijft nu ook gevoelig voor mijn hulpen op een gecontroleerde manier.