[AR] Niet moe te krijgen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Niet moe te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 16:16

Mijn pony van 6 jaar staat voor de wagen.Dagelijks ga ik met hem rijden over de weg of door het bos.Meestal zo'n 1,5 uur en dan veel draven soms galop en tussendoor eventjes stappen. Maar hij is niet moe te krijgen.Als ik terugkom van het rijden is hij nog net zo fris als in het begin.
Hij zweet nog geen eens alleen onder het schoftje een beetje.Ook hijgt hij amper.
Wat kan ik eraan doen om hem wat moeier te krijgen, want soms is hij echt te heet!
Ook word hij gelongeerd maar daar raakt hij ook niet moe van ( met bijzet ongeveer 30 min tot 50 min).
Heeft hij gewoon een supergoede conditie of doe ik iets fout.

ps hij zet zijn achterhand er goed onder en ook zijn nek zit netjes.

Vickelientje

Re: Niet moe te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 17:50

Hihi... zo'n pony heb ik ook Vork Laatst tijdens een menles nog over gehad met m'n instructrice. Lotje is ook vaak te heet en ik dacht als oplossing eens lekker voorwaarts te galopperen, ff de ergste energie eruit. Dat helpt dan nog wel eens. Bij Lotje niet die ging alleen maar harder en werd alleen maar heter.
Dus het is vooral een kwestie van consequent blijven, in het tempo rijden wat jij wilt. En misschien kun je hem meer geestelijk moe laten worden door veel figuren te rijden en veel tempowisselingen en overgangen.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 17:55

ja dat is inderdaad lastig als hij vaak TE heet is maar wat voer je hem als ik vragen mag hoeveel kilo en wat voor voer? daar kan het misschien ook wel aan ligen groetjes samantha

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 18:20

Klink als een shetlander, niet moe te krijgen. Vorige week had ik voor het eerst dat Nickey in het tweespan even opgaf en niet trok maar 5 min later was hij hersteld en trok hij dubbel zo hard.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 20:42

Liever een pony die te voorwaarts is dan een pony die je vooruit moet jagen.

Dit soort pony's willen alleen maar lopen en lopen zich gerust helemaal kapot als je ze niet beschermt. Vantevoren galoperen helpt inderdaad niet, 1 minuutje rust zorgt weer voor een opgeladen pony.
Consequent zijn is de enige oplossing (en evt. wat minder energiek voer). Hij loopt in jouw tempo en niets anders. Probeer tijdens het rijden te tellen; 1, 2, 3, 4 etc. Dan kan je mooi maat houden en merk je eerder wanneer hij van tempo wisselt.
Vergeet vooral niet te ontspannen, als je blijft vechten wordt hij alleen maar sterker en drukker. Loslaten is het enige wat helpt, en is ook heeel eng in het beign. Om een sneller gaande pony ruimte te geven. Maar als je gaat trekken, gaan ze terug trekken en gaan ze alleen maar harder.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 21:10

Veel stappen geeft ook ontspanning, met alleen maar jagen wordt hij nog heter

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:28

Idd, consequent zijn en proberen de rust op te zoeken. Moe krijg je ze toch niet, dus dat hoef je ook niet te proberen.

Ik heb ook zo'n pony, die kan zich gewoon kapot lopen, ff uit laten razen helpt echt niet. Mijn andere merrie is juist nog heel jong en speels tussen haar oren, daar helpt een paar rondjes 'gek doen' wel, niet om haar moe te krijgen, maar om haar fris tussen haar oren te krijgen.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 23:02

allereerst bedankt voor de recties.
Qua voer krijgt hij momenteel niks anders dan alleen gras Haha! hij is nm een klein beetje op dieet omdat hij op een andere wei staat.

Hij loopt over het algemeen constant in tempo hij heeft ook maar iets aansporing nodig en dan gaat hij harder. Naar mijn idee kan hij echt uuurreeen doordraven en is hij nog niet moe.
Ook reageert hij superalert op mijn aanwijzingen, misschien wel te!
Tempowisselingen heb ik ook geprobeerd maar daar raakt hij ook niet moe van.Hij schakelt zo soepel, haha.
Figuren rijden gaat helaas niet omdat ik geen bak heb waar ik in kan rijden.
Misschien nog meer tips om hem wat moe te maken?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 08:11

Waarom zou je je paard moe willen maken? Iedere keer dát je hem moe rijdt, is z'n conditie de volgende keer weer verbeterd. Je schiet er dus niks mee op. Ja, je hebt straks een paard waar je tochten van tientallen kilometers mee kunt rijden. Ook leuk.

Ik rijd ook onder het zadel en dan Endurance, en mijn paard is na een wedstrijd van 100 km wel een tikkie moe inderdaad. Toch kan ik óók gewoon een ritje van een uur op sloftempo met hem maken. Moe rijden heeft dus niets te maken met een paard lekker en goed onder controle kunnen houden. Integendeel, je krijg óf een zuur paard dat niet meer wil werken voor je omdat je hem iedere keer weer overneemt, óf, als je gedoseerd af en toe 'moe' rijdt, je krijgt een paard met Endurance conditie.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:19

Ik snap ook het probleem niet echt dat hij nooit moe is/doet alsof hij moe is.

Gewoon lekker gaan rijden.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:56

Ja idd. Dat is wel waar. Ik moet er zelf ook aan wennen bij Lotje dat ze niet moe wordt. Ben altijd paarden gewend die je vooruit moest duwen. Dan heb ik toch 1000x liever dit! Ja
Laatst in de les moesten we bv halthouden. Lotje ging steeds steigeren, omdat ze weg wilde. Mijn instructrice zei op een gegeven moment ook: wat voer je em?! Bloos! Haha, maar er gaat niks bijzonders in. Ze wil gewoon rennen.
Het mooie eraan is dat je het ze wel kunt leren, want later in de les deed ze keurig halthouden omdat ik consequent bleef (niet omdat ze moe werd).
Fijn dus zo'n pony! Ik ben er erg blij mee Haha! Op naar de ZZ Schijnheilig hihi

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 11:26

Het is ook niet echt een probleem, maar meer voor mijn gevoel.
Ik heb dan echt zoiets van: Train ik hem nu eig wel? Vroeger zweette hij wel bv en nu niet meer.Zekr omdat ik hem nu een paar kilo lichter wil hebben.Moeilijk uit te leggen maar ik hoop dat jullie het begrijpen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:42

Het ene dier zweet nu eenmaal minder dan de andere. Daar kan je niets aan aflezen hoor.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 19:50

Je moet je paard niet moe willen hebben om m onder controle te hebben; je moet m rijtechnish voor elkaar krijgen om onder controle te hebben.

Ik weet niet of je les hebt, maar mss kan iemand je helpen hoe je je pony het beste aan het werk kunt zetten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 19:44

Zweten doet een paard omdat-ie z'n warmte kwijt moet. Dat heeft indirect wel wat met conditie te maken, maar je mag conditie er niet aan aflezen.

Als-ie niet (veel) zweet kan dat twee oorzaken hebben: of het zweet verdampt zodra het geproduceerd wordt (hoge buitentemperatuur met lage luchtvochtigheid en paard met korte zomervacht) dus dan zie je niet dat-ie zweet, of hij produceert zo weinig warmte dat-ie niet hoeft te zweten om z'n lichaamstemperatuur te reguleren. Dat laatste kan het geval zijn als koelen aan de buitenlucht voldoende is (lage buitentemperatuur en korte vacht).

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:55

als de mijne iets te heet wordt dan rijd ik die met aanleuning en wordt hij zo licht waardoor hij dan kalmer wordt of gewoon te controleren is en de aandacht ligt dan bij mijn stem. Trekken helpt niet, hij wint en ik verlies. Voorwaarts en nog harder gaan helpt idd ook niet hij wordt alleen maar heter (het is nochtans een koudbloed haflinger). Wat ook soms helpt maar dan tijdens een dressuur les onder de man. Als wij oefeningen doen met instuctrice alles gaat heel gecontroleerd tot wij gegaloppeerd hebben, dan wil hij altijd maar galopperen dan hoef ik niets te doen of hij gaat galoperen zelfs al is het de hulp niet. Dus zijn eerste galop is gecontroleerd en nadien is het een ramp, wij hebben er iets op gevonden om hem dus te laten galoperen zonder te vechten om kalm te blijven en dit is galoperen op een cirkel met losse teugels volledig los zodat hij op zijn eigen benen loopt zonder steun en sterkte te vinden op het bit hij wordt dan gestuurd enkel met mijn benen en zit. Dit was echt super hoe kalm hij was en viel zelfs uit zijn galop en toen ik de hulp gaf terug te galoperen ging hij zelfs niet in galop. Ik stond helemaal versteld. Dus nu doen we het zo als hij te heet wordt en valt nu niet meer stil en blijft nu ook gevoelig voor mijn hulpen op een gecontroleerde manier.