Kan een paard met ondergeschoven verzenen ook NB worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

somokkele

Kan een paard met ondergeschoven verzenen ook NB worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 17:00

Bovenstaande vraag spreekt voor zich denk ik... Maar toch even een verhaaltje erbij.

Mijn paard, een ruin van 1.78m en 13 jaar oud heeft een aangeboren afwijking, ondergeschoven verzenen. Vanaf zijn 4e jaar resulteert dit in diepe scheuren en ontstekingen (waardoor ie echt niet meer kan lopen). Inmiddels al heel wat klinieken gehad, maar het mag niet baten. Het gaat een jaar goed en daarna is het weer pet.

Kan een NB hier wel wat mee, of zal ik met het probleem van mijn knollie moeten leren leven? In de klinieken beweren ze dat hij zeker niet zonder ijzers kan, maar zijn er ook nog andere mogelijkheden als beslag met zolen en siliconen, hele reutemeteut....

Ik ben dus in voor tips....En wil vooral weten of er NB kan worden met dit probleem (wat dus ook chronisch is)

Bvd

Mieke

Achterom

Re: Kan een paard met ondergeschoven verzenen ook NB worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:47

Tsja, ik denk dat hier zeker wel wat aan gedaan kan worden, maar zoals je het beschrijft is het vrij heftig dus zal er wel heel regelmatig onderhoud moeten worden gepleegd.
NB lijkt me zeker een optie, maar probeer wel iemand te vinden die echt veel ervaring heeft met dit soort dingen!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 17:55

Het is idd vrij heftig, vooral omdat elke x weer de scheuren terug komen.... Dit schijnt ook met zijn voetas te maken te hebben, ook die is niet goed (platvoeten, ook door zijn verzenen). In Emmeloord zetten ze hem heel laag op zijn verzenen neer zodat de druk wat beter verdeeld wordt. Wat doet een NB eraan en waar kan ik een goede vinden?? Zijn er geen NB-ers verbonden aan klinieken??

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:24

Ik weet niet waar je woont, maar de meeste NB'ers reizen het halve land wel af, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Verder is het handig om een cursus te volgen. Niet per se om zelf te gaan bijhouden, maar ook gewoon om wat basiskennis op te doen.

Als je een bekapper benadert, vraag dan nadrukkelijk naar zijn genoten opleiding en bijscholing.

In dit topic zit een aantal mensen die er nog veel meer over kunnen vertellen dan ik viewtopic.php?f=99&t=599002&hilit=&start=525
Verder staan op de eerste pagina ook een aantal bekappers waar de mensen uit het topic ervaring mee hebben!

Oh ja, wat een NB'er waarschijnlijk zal doen is ook je paard laag op de hielen (verzenen) zetten en houden.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:47

daar kan NB zeker wat aan doen. ik heb/had zelf zo'n geval op stal. de platvoeten zijn verleden tijd sindsdat hij NB bekapt wordt (door mijzelf). ook hij kon volgens de smid niet zonder ijzers.

neem een goede NB'er. kan je Annette Nielsen aanbevelen. zij is AANHCP opgeleid.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:00

Foto's zijn opzich wel handig Lachen

Waarschijnlijk kan er met NB wel wat aan verbeterd worden, maar dat zal niet binnen een paar weken gebeuren; houd rekening met een half jaar tot een jaar 'hersteltijd'; afhankelijk hoe erg zijn hoeven er aan toe zijn.
En NB werkt het beste (of werkt alleen) als het paard ook anders word 'verzorgt' dan wat gebruikelijk is. Hele dagen op een paddock/land, veel stappen over harde ondergrond (natuurlijk afgestemd op hoe sterk de hoeven zijn, het zou dus steeds meer moeten). Dan werkt het optimaal; het is dus niet alleen een kwestie van een andere hoefsmid.
En idd, wat al gezegt werd, let goed op welke hoefsmid je 'belt'; er zijn een hoop neppers die zichzelf NB'ers noemen. Daar word je paard ook niet beter van... Ik vind Klaas van natuurlijkruiterschap een goede bekapper, alleen een beetje vaag met afspreken.

Ben trouwens wel erg benieuwd naar fotos! Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:26

mijn paard heeft ook erge ondergeschoven verzenen. Er is al heel wat te bereiken door je paard bijvoorbeeld alleen nog op de grond eten te geven en juist te bekappen.

Afbeelding
beetje modderig, maar je ziet wel wat ik bedoel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:28

het gekke is dat de beste remedie daartegen het goed korthouden van de verzenen is. Dat zei notabene een HOEFSMID tegen me Haha!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:54

Dat is ook logisch, hoe korter je ze houd, hoe minder ze onder kunnen schuiven.
Ik geloof er trouwens helemaal niet in dat het aangeboren is. Meestal onstaat het omdat er in de opfok te weinig bekapt word, ze veelste lang worden en dan onder de hoef worden gedrukt.
En inderdaad, hoog voeren, verkeerd bekappen en dan ook nog ijzers zal het in stand houden / verergeren. Ik ben ook wel benieuwd waar die scheuren dan voorkomen.

Mijn paard had het ook toen ik haar kocht (ze kwam toen net van de opfok terug) maar dat was ook zo weer goed, met goede bekappen, veel beweging en alleen eten van de grond.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 15:54

Mijn paard staat nu lente en zomer dag en nacht buiten (dat heeft hij ook nagenoeg zijn hele leven gestaan), daarnaast krijgt ie nog wel 3 kilo brok omdat ie het alleen op gras niet redt, dan wordt hij erg mager. 's Winters staat hij overdag de hele dag buiten in een bak en krijgt onbeperkt kuil en 3 kilo brok.

HIj werd kort in zijn verzenen gehouden, volgens mij veranderen ze dat nu weer, maar als het niet gaat gaat ie weer omlaag (zoals nu het geval is dus) Ik heb geen foto's van zijn voeten, 1 van een aantal jaar terug maar die zou ik op moeten zoeken. De scheuren heeft hij in 1 voet, rechtsvoor, en dan in het achterste kwartier (geloof dat je het zo noemt). Je kunt ook zien dat het als het ware 2 aparte hoefdelen worden, bewegen los van elkaar.

Maar goed, ik zal eens kijken of ik er vandaag een fotootje van kan maken (en dan nog duidelijk ook) haha.

Ik ben een beetje angstig om de ijzers eronder vandaan te halen, maar vind de verhalen wel logisch over de hoefwerking....(als ze blootsvoets lopen dus) As maandag ga ik naar Emmeloord en zal ook aan de hoefsmid daar mijn probleem eens voorleggen en kijken hoe hij erover denkt. Ik weet nl dat hij wel geinteresseerd is in het NB, miss iets in samenwerking met, 2 weten meer als 1 denk ik dan.

Ik zal me iig eens gaan verdiepen in de NB hier in de buurt........... Ik vind het moeilijk om daar een onderscheid in te maken omdat ik er geen verstand van heb........ Annette Nielsen komt hier uit de buurt vandaan, denk dat ik haar ook maar eens gewoon opbel, informatie is toch de 1e stap....

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 20:43

Vanmiddag even naar mijn mannetje geweest, uit de wei geplukt en even wat foto's van zijn hoeven gemaakt (wel met mijn telefoon aangezien mijn digi het wel doet maar ik het snoertje kwijt ben om ze op de compu te zetten)

Heel duidelijk zijn ze denk ik niet, maar het geeft miss een beetje een idee....

Afbeelding

Hier is de scheur denk ik wel duidelijk te zien....

Afbeelding

En zijn voet van de zijkant af.....

Afbeelding

Maar goed, gelukkig heeft ie nog steeds vriendjes haha!!

Dus zie hier mijn knollie en eigenlijk vooral zijn voeten....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 00:17

het handigste is als je even een foto maakt vanuit dezelfde hoek als mijn foto. Dus even je toestel op de grond.
Die scheur is wel ernstig ja...
Je geeft zelf al aan dat het handig is om de dichtsbijzijnde NB-er even om info te vragen. Heel goed idee!

Weet je, ik was in het begin zeeeer sceptisch over NB, maar ik dacht 'ik ga het gewoon proberen' als het niet werkt kan ik er altijd (weer) een ijzer onder laten slaan!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 09:07

Ik zal vanavond nog een poging wagen met het maken van foto's.... Kijken of dat beter lukt!! Bedankt voor je info iig...

En het is niet zozeer dat ik sceptisch ben alswel bang dat ik uiteindelijk mijn paardje kwijt raak.... Hij is in de tijd dat ik hem heb (nu ruim 4 jaar) al 3x afgeschreven geweest door de veeartsen en hoefsmeden doordat hij zulke scheuren en ontstekingen krijgt. Elke x komt hij er weer bovenop. Het is meer mijn angst om te veranderen denk ik.......
Want het hele NB spreekt me heel erg aan, ik wil alleen uit meerdere hoeken heel graag info hebben hihi (onzeker portretje hoor, zeker als het mijn knollie aangaat)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 14:35

Ik kan me goed voorstellen dat je onzeker bent. Goed van je dat je eerst alle info wilt hebben. Dit is een eerste, zeer belangrijke stap. Ook ik kan je Annette van harte aanbevelen, bij haar ben je zeker aan het goede adres. als je op natuurlijk bekappen gaat googlen, vind je trouwens waarschijnlijk alle info die je nodig hebt!!!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 17:59

Terughoudendheid is nooit slecht!
Op die manier verzamel je namelijk veel meer info, dat kan nooit kwaad!!

Fotos zijn idd niet heel duidelijk, makkelijk zou zijn een foto idd met camera op de grond van de zijkant en recht van voor, en een schuin op de onderkant ingekeken (dan krijg je de onderkant met wat 3d) Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:52

somokkele schreef:
Ik zal vanavond nog een poging wagen met het maken van foto's.... Kijken of dat beter lukt!! Bedankt voor je info iig...

En het is niet zozeer dat ik sceptisch ben alswel bang dat ik uiteindelijk mijn paardje kwijt raak.... Hij is in de tijd dat ik hem heb (nu ruim 4 jaar) al 3x afgeschreven geweest door de veeartsen en hoefsmeden doordat hij zulke scheuren en ontstekingen krijgt. Elke x komt hij er weer bovenop. Het is meer mijn angst om te veranderen denk ik.......
Want het hele NB spreekt me heel erg aan, ik wil alleen uit meerdere hoeken heel graag info hebben hihi (onzeker portretje hoor, zeker als het mijn knollie aangaat)

Laat je niet gek maken.
Mijn paard had ook al drie keer dood moeten zijn. Clown
Daarom durfde ik ook aan NB te beginnen 'ik kon er toch niks meer aan verpesten'
Probeer het zou ik zeggen en je zal zien dat het beter helpt dan alles wat je hiervoor geprobeerd hebt.

PocoMisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 12:31

Ook ons paard loopt al vanaf zijn derde op ijzers omdat hij 1 plattere voet heeft. Ook met wiggen gelopen en met een balk tussen de takken en NEE hij kon echt nevertenooitniet van de ijzers af. Hij is nu 12, loopt sinds november vorig jaar zonder ijzers. Sinds kort wordt hij natuurlijk bekapt, door Annette. Hij gaat steeds beter en ruimer lopen, of ze hem helemaal goed krijgt is vraag 2 want ook zijn steunsels zijn helemaal onderuit gegroeid.. Maar!! hij loopt nu veel beter EN ZONDER ijzers!! Succes met je keuze.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 17:58

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 23:11

Inmiddels heb ik een compromis bereikt en loopt ie achter op zijn blote voeten (en hij liep er zo op weg) en gaan we hem voor op blote voeten zetten zodra de scheur er voor een gedeelte uitgegroeid is... Ik durf het TB nog niet helemaal los te laten en vind dit voorlopig toch een goed compromis.........