Brokkelhoeven, nb bekapt.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Brokkelhoeven, nb bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:36

Hoi,

mijn tinker heeft erge brokkelhoeven, ze wordt NB bekapt maar het wordt steeds erger.
Ze wordt gewoon elke 2/3 maanden door een goede bekapper gedaan maar toch brokkelen haar hoeven.

Ook van onze haf brokkelen de hoeven maar daar zijn de ijzers weggehaadl in augustus dus dat heeft wel een verklaring.

Wie iemand hoe dit komt/een oplossig?
We hebben onze NB'er gister gemaild maar nog geen antwoordt.

Gr [***]

Kinke

Re: Brokkelhoeven, nb bekapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:42

foto's???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:47

Op dit moment heb ik die niet, zal morgen even plaatsen.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:28

Idd contact zoeken met je NB'er en vragen wat die voor opties ziet.
Mijn paard is een aantal jaar terug erg ziek geweest, haar hoeven waren daarna ook in slechte conditie. Met name linksvoor zat een erg diepe scheur. Ondanks de bewering van de NB'er die ik er bij heb dat het binnen een jaar goed zou zijn, is het er nou nog steeds. Normaal liet ik hem 1x per jaar komen, voor de rest hou ik de hoeven zelf in model mbv grove vijl. Op een gegeven moment was dit jaar de scheur bijna uitgegroeid, maar na de eerste droge periode was het weer helemaal mis. Toen was bij mij de maat vol. De NB'er moest weer komen, en nu wou ik dat er resultaten kwamen.
Hij vertelde me dat dergelijke scheuren vaak in stand gehouden kunnen worden door een gecombineerde infectie met een bepaalde schimmel en een bepaalde bacterie. Hij raadde me aan om een sterke jodiumsoort te regelen en dat in eerste instantie 2x per week aan te brengen, en na enkele weken 1x per week. Aangezien ik d'a-assistente ben was een dergelijk middel eenvoudig te regelen (betadine pre-op). Ik ben nu ca 4 weken bezig en ondanks alle droge perioden die we hebben gehad is de scheur niet verergerd. Ik heb dus zeer goede hoop dat dit de oorzaak is geweest.

Is het mogelijk dat die gecombineerde infectie ook bij jou paard de oorzaak is van de brokkelhoeven? Overleg dus met je NB'er.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:37

nielsd schreef:
Hoi,

mijn tinker heeft erge brokkelhoeven, ze wordt NB bekapt maar het wordt steeds erger.
Ze wordt gewoon elke 2/3 maanden door een goede bekapper gedaan maar toch brokkelen haar hoeven.

Ook van onze haf brokkelen de hoeven maar daar zijn de ijzers weggehaadl in augustus dus dat heeft wel een verklaring.

Wie iemand hoe dit komt/een oplossig?
We hebben onze NB'er gister gemaild maar nog geen antwoordt.

Gr niels

Wat doe je zelf aan onderhoud?
Het is bij NB de bedoeling dat er ZEER regelmatig wordt bekapt. Dan is om de 2 /3 maanden echt veel te weinig. Over het algemeen houdt je het iedere 2 weken bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:40

oke bedankt, nu maar hopen dat ie nog niet op vakantie is.

@antheman, wij doen niks zelf en daar houdt ie ook rekening mee, ik weet niet precies wat ie doet maar ze worden zo bekapt dat wij niks hoeven te doen.

Wij durven niks aan de hoeven te doen omdat we bang zijn toch een fout te maken oid.
En onze bekapper vind het ook niet echt nodig bij onze paarden dat we wat zelf doen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:41

nielsd schreef:
oke bedankt, nu maar hopen dat ie nog niet op vakantie is.

@antheman, wij doen niks zelf en daar houdt ie ook rekening mee, ik weet niet precies wat ie doet maar ze worden zo bekapt dat wij niks hoeven te doen.

Wij durven niks aan de hoeven te doen omdat we bang zijn toch een fout te maken oid.
En onze bekapper vind het ook niet echt nodig bij onze paarden dat we wat zelf doen.

Dan zal je bekapper vaker moeten komen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:46

Oke, dat hebben we al vaker gezegd maar hij vind het niet nodig. Maar misschien dat ie het nu wel nodig vint.
Hij zou 22 juli komen, en de vorige keer was 22 mei. Maar we zullen het overleggen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:30

nielsd schreef:
Oke, dat hebben we al vaker gezegd maar hij vind het niet nodig. Maar misschien dat ie het nu wel nodig vint.
Hij zou 22 juli komen, en de vorige keer was 22 mei. Maar we zullen het overleggen.

Het gaat erom wat JIJ nodig vindt, niet wat de bekapper nodig vindt.

Zou ik via PB de naam van deze bekapper van je mogen weten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:34

Je hebt PB. En als onze nbér het niet nodig vindt, hij heeft het meeste verstand ervan. Niet wij.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:38

Ik vraag me ook erg af wie dat is??

Je vertrouwt toch op zijn oordeel??

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:09

Zeker bij hoeven met brokkels en scheuren is het er gelangrijk om het goed bij te houden.
Ik doe de hoeven om de week, de ene week de voorhoeven, de andere week de achterhoeven (beter voor m´n rug als ik niet alle 4 tegelijk doe)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:08

Probeer te leren hoe je de hoeven in de tussentijd kunt bijhouden. Dit is echt een must voor een paard waar de hoeven van gaan brokkelen. Je NB-er wilt je er vast en zeker bij helpen, wilt hij dit niet, dan heb je ook geen goede nb-er te pakken, en is het het beste om op zoek te gaan naar een ander. Er zijn best veel nb-ers die in ieder geval het halve land willen afreizen...

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:38

nielsd schreef:

neem dan een andere bekapper. met zo'n mentaliteit had ik hem allang de zak gegeven.

bekappen om de vier weken is vrij normaal. ik doe mijn eigen paarden gemiddeld om de 3 weken.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 01:39

ik vijl gam na elke wandelbeurt bij, dat is noodzakelijk want ze slijten dus moet de mustangroll bij gehouden worden. anders gaan ze, heel logisch, weer brokkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:27

Alleen onze paarden lopen niet veel op steen, alleen als ze naar de stal toe lopen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:35

Om de 2/3 maanden is wel erg weinig en als je een goeie bekapper zou hebben zou hij je uitleggen wat je zelf kan doen aan onderhoud, en niet zeggen dat het niet nodig is om zelf wat te doen, want het is juist belangrijk dat je geregelt even afrond en dat kan volgens mij iedereen leren zonder dat je iets echt fout doet.

Ik bekap zelf ook paardje van andere en ga na 4 weken even langs om het kosteloos even na te kijken een zo nodig af te ronden, dat vind in niet meer dan logisch als je de paardjes op een NB manier bekapt. En dan an 4 weken weer de gewonen bekapbeurt als het nodig is, zo blijven de hoefjes mooi en sterk,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:42

Hij zou het zelf ook goed vinden als we het deden, maar we durven het zelf niet.

Geeft buitenrijden (over asfalt) nou het zelfde effect? Als een bekapbeurt?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:24

nielsd schreef:
Hij zou het zelf ook goed vinden als we het deden, maar we durven het zelf niet.

Was het maar waar , tuurlijk slijt het wel, maar het is niet hetzelfde als bekappen, als je vaak en regelmatig ober verharde wegen rijd, hoef je minder te bekappen, maar somige paarden slijten schuin, eigenlijk heel veel paarden, en dat moet je dan regelmatig even corigeren, jemerkt wel als je veel buiten rijd dat de hoeven steeds harder gaan worden, maar als ze te lang zijn kunnen er net zo goed wel een afbrokeltejs aan komen hoor en dan is het even een kwaestie van zelf een vijltje erover te halen, en daar hoef je niets voor te durven , het si niet eng en je kan je paard er geen zeer mee doen, ook kun je niets verpesten aan de hoef, als je maar even vraagt aan de smid hoe je het moet doen, als je het een paar keer hebt gedaan in het bijzijn van de smid , wat kan er dan nog fout gaan, zo ben ik ook begonnen 2 1 /2 jaar geleden en mijn smid vond het super dat ik het zelf wilde bij houden en nu doe ik het gewoon allemaal zelf,

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:22

Probleem in Nederland is dat de hoeven gemaakt zijn voor rotsachtige ondergrond, niet voor vlak asfalt. Door het asfalt slijt de hoefwand en de hielen, de steunsels niet, bovendien wordt de zool niet geprikkeld.
Een lading keien in de wei zou ideaal zijn, maar helaas zijn de meeste landeigenaren daar niet blij mee.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 00:42

Ik vraag me af hoe NB deze bekapper is als hij zelf om de twee a drie maanden genoeg vind!!

Ik sta om de week te vijlen!!!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:08

nielsd schreef:

als dat zo zou zijn had niemand meer een smid of bekapper nodig. natuurlijk geeft het niet hetzelfde effekt. beweging op asfalt laat alleen de hoefwand slijten waar het paard het meeste belast. vaak slijten hoeven scheef af. de zool krijgt helemaal geen slijtage te verduren, laat staan de steunsels.

eis van je bekapper dat hij regelmatiger komt of neem een ander.