paard vreemd op de wei

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

alano

paard vreemd op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 13:06

ik stel mijn vraag maar hier omdat NH'ers veel over het gedrag van paarden weten.

mijn paard gaat nu elke dag op de wei al ong. 2 maanden. hij heeft een "privé" weilandje. (allemaal landjes naast elkaar) hij staat dus alleen maar sinds 3 dagen word hij helemaal gek op het land. in het begin (ong. 15 min) gaat het goed en is er niks aan de hand maar daarna gaat hij heel hard rennen op zijn landje en constant heen en weer lopen en hij neemt geen hap gras meer. zodra ik er weer bij ben word hij rustiger en gaat hij wel gras eten maar hij blijft alert. wat zou dit kunnen zijn? ik dacht zelf aan verlatings angst maar hij heeft er geen probleem mee als hij met een paard is en dat paard word bij hem weg gehaald.

alvast bedankt

Anoniem

Re: paard vreemd op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:37

Als hij samen met een ander paard in het landje loopt, en dat paard wordt bij hem weggehaald, blijft hij dan ook rustig? Of wordt hij ook dan na 15 minuten onrustig?

alano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 13:40

hij heeft nog nooit met een ander op de wei gestaan alleen in de losgooibak maar ik ga proberen om een maatje voor hem te vinden en dan kijken hoe hij reageerd. goed idee?

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:40

Zoals ik begrijp vind je paard het niet leuk om
alleen te staan..?

Kan je er niet voor zorgen dat hij een maatje krijgt..?

alano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 13:42

ja ga ik proberen om een maatje te vinden alleen hij is bang voor veel paarden... dus ik moet een paard vinden die net zo lief is op de wei.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 13:43

er staan trouwens wel 2 paarden naast hem op de wei. en dan doet hij net zo.

Vally4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:45

Paarden zijn nu eenmaal kuddedieren, ze leven in een kudde, doen en laten alles in een kudde en voelen zich veilig in een kudde. Ze kunnen andere paarden misschien wel zien, maar dat geeft nog lang niet de veiligheid die je in een kudde heb. Paarden kunnen eigenlijk niet alleen en dat je paardje niet bij de andere kan komen maakt het waarschijnlijk nog erger. Paarden die zich niet veilig voelen zullen ook niet grazen, stel dat er een roofdier op de loer ligt.... Met jou erbij voelt hij zich duidelijk een stuk veiliger, zie dit maar als een compliment hoor! Maar het lijkt me wel dat je paard er echt een maatje bij NODIG heeft! Het allerbelangrijkste voor paarden is VEILIGHEID en omdat een paard een kuddedier is voelt hij zich gewoon niet veilig in zijn eentje.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 18:50

ja precies.....hij gaat waarschijnlijk binnekort met een ander paard op de wei alleen dat andere paard heeft een blessure gehad en die kan er misschien pas over 1 of 2 weken bij....tot die tijd zou ik niet weten welk paard erbij moet....

Vally4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:28

Je zei dat er vlakbij jou paard nog andere paarden zijn, zou hij daar niet even bij kunnen? Mits hij natuurlijk wordt geaccepteerd...
Waar staat je paard ergens?

alano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 19:31

ik denk dat ik het niet aan diegene naast me durf te vragen....die ken ik ook helemaal niet...waar alano staat is het heel groot (www.stalwennekers.nl) daar zie je een plattegrond in het begin en als het goed is ook de landjes....het punt is dus omdat het zo groot is je ook niet zo veel contact hebt met mensen en ik ga niet zomaar aan iemand vragen of hij erbij kan...

Vally4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:05

vraag het dan aan iemand die je wél kent Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:17

Ik denk dat Alano onzeker is, naar mensen toetrekt en niet weet wat hij met andere paarden aanmoet. Een paard moet in zijn jeugd sociaal zijn opgevoed om andere paarden en een kudde kunnen accepteren wat ze zijn: veiligheid. Als hij op het land alleen maar loopt te ijsberen heeft hij het daar duidelijk niet naar zijn zin.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 18:28

Cassidy schreef:
Ik denk dat Alano onzeker is, naar mensen toetrekt en niet weet wat hij met andere paarden aanmoet. Een paard moet in zijn jeugd sociaal zijn opgevoed om andere paarden en een kudde kunnen accepteren wat ze zijn: veiligheid. Als hij op het land alleen maar loopt te ijsberen heeft hij het daar duidelijk niet naar zijn zin.

bedankt. ik heb geen idee hoe dat met hem in spanje is gegaan...ik mag toch hopen dat hij daar in een kudde heeft gestaan. wat zou ik moeten doen? bij andere paarden zetten of helemaal niet meer op het land?

Vally4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:23

ZEKER WETEN BIJ ANDERE PAARDEN OP HET LAND!!!
Om een paard helemaal niet meer op het land te zetten, is ronduit oneerlijk Boos! Paarden hebben zo veel mogelijk vrijheid nodig, dat we ze al mochten temmen en berijden is al heel wat, neem ze dan niet hun vrijheid af....

Gewoon het land op dus! Pling

alano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 20:28

ja dat snap ik en ik wil ook niets liever als dat mijn paard lekker op het land staat maar nu ziet hij land als stres naja iniedergeval loopt hij ontzettend te stressen op het land...ik ga een maatje voor hem zoeken....

Vally4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:32

daar doe je goed aan hoor! hebben jullie dan geen groot weiland waar een hoop paarden in staan? of hebben jullie alleen prive?
hou me wel op de hoogte Knipoog

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:34

Word je paard misschien mishandeld? Bloos
Door kinderen die langs lopen, en dan dingen
gaan gooien ofzo?

Vally4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:35

dan ben je ook niet helemaal 100 lijkt mij Bloos

alano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 20:37

Sabien_Horsi schreef:
Word je paard misschien mishandeld? Bloos
Door kinderen die langs lopen, en dan dingen
gaan gooien ofzo?

nee dat denk ik niet....anders zou ik dat merken want dan word hij ineens schrikachtig....1 keer is hij verplaatst door een man naar een weilandje daartegenover en hij houd niet zo van mannen en toen was hij dus wel een beetje van slag dus dat zou ik gelijk moeten merken als er wat is gebeurd.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 20:38

Vally4ever schreef:
daar doe je goed aan hoor! hebben jullie dan geen groot weiland waar een hoop paarden in staan? of hebben jullie alleen prive?
hou me wel op de hoogte Knipoog

ja je hebt wel een gezamelijk land voor allemaal ruinen maar daar staan ook vervelende paarden bij en ik heb geen zin dat mijn paard strax in elkaar geslagen of weggejaagg word.

Vally4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:40

Tja de rangorde van de kudde kan keihard zijn en ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar vergeet niet: die dingen horen erbij en leren je paardje zijn plaats kennen. Toen Vally voor het eerst in de nieuwe kudde stond kreeg ze ook een paar boze paarden op zich af maar het duurde niet lang of ze had haar plekje gevonden. Ach gut Maar ik wil je natuurlijk nergens toe dwingen, jij kent de situatie het best!

Je zei dat je niet zo goed het aan de mensen daar durft te vragen, als je nou gewoon een flyertje ophangt met je telefoonnummer ofzo, om te vragen of je paard bij iemand mag staan? Dan hoef jij tenminste niet het eerste woord te doen Knipoog

alano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 20:43

Vally4ever schreef:
Tja de rangorde van de kudde kan keihard zijn en ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar vergeet niet: die dingen horen erbij en leren je paardje zijn plaats kennen. Toen Vally voor het eerst in de nieuwe kudde stond kreeg ze ook een paar boze paarden op zich af maar het duurde niet lang of ze had haar plekje gevonden. Ach gut Maar ik wil je natuurlijk nergens toe dwingen, jij kent de situatie het best!

Je zei dat je niet zo goed het aan de mensen daar durft te vragen, als je nou gewoon een flyertje ophangt met je telefoonnummer ofzo, om te vragen of je paard bij iemand mag staan? Dan hoef jij tenminste niet het eerste woord te doen Knipoog

maarja dat is dus het probleem die mensen willen een maatje voor altijd maar alano gaat waarschijnlijk over 1 maand weg. bij ons bestaat het ruinen land uit een stuk of 30 paarden ofzo. als het 5 of 6 paarden waren vond ik het nog wel te doen.

Vally4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:46

Gaat hij over een maandje weg?
Kan je hem dan niet een maandje ergens anders neerzetten ofzo...
Tenzij je het natuurlijk veelste leuk vind op de stal waar je nu staat kan ik me heel goed voorstellen....

Wat een lastig probleem... hmmm... hier ga ik even mijn denkcellen voor aan het werk zetten Bloos

alano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 20:51

hahah...nee heb het goed op die stal....ik ga een maatje proberen te vinden...

Vally4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:58

Precies! Als ik jou was, gewoon een flyertje ophangen dat je er eentje zoekt voor eventjes, er is heus wel een aardig behulpzaam iemand Knipoog

Maar volgens mij begint dit nu een beetje een heen-en-weer-banketstaaf-topic te worden dus wacht ik wel af of het gelukt is Pling