[AR] alleen inspannen, hoe doen jullie dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

corinne1981

alleen inspannen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 10:53

Even een korte reactie n.a.v. een ander topic over het alleen rijden met een aanspanning.
In de reacties lees ik dat er veel mensen altijd met een groom rijden, amar toch ook veel wel eens alleen.
Nu was mijn vraag, hoe span je je paard in als je alleen bent?
Ik moet straks beginnen met oefenen (pony heeft al heel lang ervaring, en is erg braaf, ik heb minder ervaring), de eerste paar keer heb ik wel hulp maar daarna zal het moeilijk worden.
Ik rij dan overigens alleen in de wei en uiteraard niet op de weg!
Het tuig opleggen gaat gewoon goed, maar hoe doe je dat nu met het lamoen? Omhoog laten staan en pony ervoor vind ik veel te gevaarlijk! Lamoen naar beneden en pony er tussen zetten vind ik ook geen goed idee....
Wie heeft ervaring hiermee?

warren

Re: alleen inspannen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:25

Het handigst en veiligst:
pony vastzetten aan de muur (bv met halsband) en dan de kar naar de pony toe brengen. Dan kun je alles rustig vastmaken, en als je klaar bent pony losmaken, opstappen en wegrijden.

Trouwens, ook een ervaren brave pony kan schrikken en onverwachte dingen doen!

succes

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 11:27

Ja weet ik, daarom vind ik het ook erg fijn dat ik in het begin wat hulp krijg. Wanneer ik de weg op ga, gaat er altijd iemand mee, anders ga ik gewoon niet.
Ik ben wat dat betreft altijd extra voorzichtig. Liever voorkomen dan genezen, zeg ik dan.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:39

Ik zat laatst zonder hulp. Heb de pony opgetuigd en vastgezet aan de schuur... een beetje schuin ervoor, zodat ik wel makkelijk weg kon draaien.
Wagen erachter gehangen, leidsels gepakt, pony losgemaakt, gaan zitten, ff wachten en weggereden. Ging eigenlijk heel erg goed Ja
Maar idd, toch liever met z'n 2en...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:59

Ik heb een mooie balk hangen waar ik de twee pony's aan vastknoop en vervolgens de kar ertussen steek. Ik heb de pony's altijd geleerd stil te staan tijdens het inspannen en uitspannen. Zolang de oogkleppen eraan zitten staan ze stil. Na het inspannen is het een kwestie van achteruit stappen en draaien.
Het enkelspan kan ik ook zo inspannen (zonder vast te zetten) maar voor de veiligheid doe ik ze vaak toch even vastzetten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:02

Wij hebben Janouk geleerd stil te staan en te wachten. Eerst de longe aan haar vast, zodat je de kar kon pakken en haar toch nog vast had als ze weg zou willen lopen. Nu kan je haar gewoon inspannen thuis en op de les (afgesloten terrein). Maar ja, het blijft een Haf, dus wij moeten er altijd rekening mee houden, dat ze weg zou kunnen lopen.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 14:13

Ik heb het net even aan de eigenaresse gevraagd en haar man spande ook altijd alleen in, gewoon vast aan de muur en dan optuigen en meteen inspannen, is altijd goed gegaan. Alleen wanneer hij met een tweespan weg ging, werd er meegeholpen met inspannen.
Vanmiddag ga ik met Erik (mijn vriend) terug en gaan we samen inspannen. Ik hoop dat het buiten droog blijft!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:03

Als ik zo naar buiten kijk, hou je het niet echt droog

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 17:30

Ben net terug, we zijn wat eerder gegaan waardoor het toch nog droog was.
Optuigen en inspannen ging heel erg goed.
Het oefenen in de wei ook, Sander had wel wat moeite met trekken, vooral van halt naar stap ging moeizaam waardoor Erik steeds even een stukje mee moest lopen.
Verder ging het super! Nu hoop ik dat Erik vaker mee kan, hij is alleen nog een beetje bang voor paarden.....

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:54

Ik heb liberty gewoon leren stil staan als ik de kar er achter trek en dat doet ie heel goed Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:20

Mijn pony's staan gewoon stil met inspannen. Zolang ze het hoofdstel om hebben staan ze stil, ook ideaal met aftuigen.

Ik kan het dus prima alleen, maar ik wil altijd dat er iemand bij is als ik ga mennen, dus heb vaak toch hulp.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:54

mijn pony blijft ook altijd staan ik kan bij wijze van spreke achter op de kar iets pakken en hij loopt niet weg ideaal als ik in de wei alleen dressuurmatig oefen en met uittuigen hetzelfde hij wacht tot dat ik hem mee neem of het hem zeg maar meestal zijn we met zijn tween maar dan hoeft er eigenlijk nooit iemand voor te staan als je hem ergens aanvast maakt en hij schrikt denk ik dat dat een beetje onveilig is dan zou ik er liever iemand bij hebben

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:41

Ik ken je probleem. Maar ik heb het opgelost met oefenen oefenen en nog eens oefenen dat je pony netjes stil blijft staan. Ik heb vaak wel hulp onderweg maar die doet vaak eerst haar eigen paard en dan span ik mijn pony vast in. Zo heeft zij iets langer de tijd en kunnen we meteen weg.. Ik heb het geoefend met zodra zij een stap vooruit zette, meteen weer een stap terug zetten. Als je dit concequent volhoud leren ze het vanzelf. succes ermee.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:12

Op de drafstal waar ik veel ben zetten we een paard tussen twee kettingen. Inspannen, kar erachter, losklikken en wegrijden maar! Heel makkelijk. Alleen bij de jonge paarden klikt iemand anders ze los, zodat ze weten dat ze nog stil moeten blijven staan als ze los zijn en dat ze niet meteen weg moeten stappen.
Thuis heb ik dat soort mogelijkheden helaas nog niet, maar ik ben ook niet van plan om alleen op pad te gaan in de toekomst.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:51

Het veiligste is om hem inderdaad gewoon een een muur/hek oid te zetten tot alles gereed is. Je pakt je leidsels, klikt hem los, houdt goed contact met je leidsels en gaat zitten.

Ikzelf span Sem de laatste tijd ook zelf in. Wij hebben een pad naast het huis, met een hek ervoor (dus hij kan niet weg). Ik zet de wagen klaar, parkeer Sem ervoor, knoop hem vast. Terwijl ik dat doe blijf ik tegen hem praten dat hij zo verschrikkelijk lief is dat hij netjes stil blijft staan en zodat hij ook weet waar ik ben. Ik houd hem wel constant in de gaten, zodat ik meteen kan ingrijpen als hij een stap wil zetten.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:17

mijne staat ook gewoon sil Lachen

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 20:40

Bedankt voor de reacties. Sander staat heel erg goed stil, maar voorlopig doe ik het nog even met een hulp erbij, eerst maar even weer in het ritme laten komen, hij heeft nl. een jaar stilgestaan. De ritjes in de wei zijn nu ook nog maar erg kort, ik wil hem niet overbelasten.