nog een bitloos vraagje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

nog een bitloos vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 22:36

Ik heb geleerd als ruiter die met bit rijd, om te sturen met de teugels, ik weet dat dat ook met de benen kan, en zit, maar daar kan je niet alles mee oplossen, hoe doe je dat zonder bit?

GeneralFlynn

Re: nog een bitloos vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 00:30

Toch op de zit.
Sturen en stoppen ook.
Gaat niet vanzelf,en je moet wel oefenen.
Niet ineens zonder bit de hei op.
Oefen eerst in de bak of wei.
Ik reed vroeger soms ook zonder hoofdstel,met hals ring.
Dan heb je helemaal niks om te sturen...
Beetje druk in de nek,meer niet.(voor foto's zie profiel)

Ga je biltoos rijden?
Laat je dan weten hoe het ging?
Probeer het eerst met een gewoon stalhalster,en halstertouw als teugel.
Je zal zien dat het best gaat,zonder bit! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:06

pubelia schreef:
Ik heb geleerd als ruiter die met bit rijd, om te sturen met de teugels, ik weet dat dat ook met de benen kan, en zit, maar daar kan je niet alles mee oplossen, hoe doe je dat zonder bit?

Jammer genoeg wordt ruiters idd geleerd om met de teugels te rijden. Het èchte rijden doe je met je zit, je focus en vanuit je verbinding met het paard.
De teugels zijn er om nèt even dat beetje meer te vragen.
Dit geldt voor zowel met als zonder bit rijden.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 12:34

Jovarna schreef:
pubelia schreef:

Jammer genoeg wordt ruiters idd geleerd om met de teugels te rijden. Het èchte rijden doe je met je zit, je focus en vanuit je verbinding met het paard.
De teugels zijn er om nèt even dat beetje meer te vragen.
Dit geldt voor zowel met als zonder bit rijden.

dus dan zou het voor mij redelijk makkelijk zijn om bitloos te rijden, ik rijd nml met mn zit en benen.
en idd er word nu veel geleerd om met de teugels te rijden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:42

pubelia schreef:
dus dan zou het voor mij redelijk makkelijk zijn om bitloos te rijden, ik rijd nml met mn zit en benen.
en idd er word nu veel geleerd om met de teugels te rijden....

Probeer het gewoon eens. Bijv. met halster en in de rijbak. Verwacht dan geen fraaie 'hoogstandjes', maar gewoon om te ervaren dat je je paard op je focus en zit kunt 'sturen'.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:47

Tinkerloos schreef:
Gaat niet vanzelf,en je moet wel oefenen.
Niet ineens zonder bit de hei op.
Oefen eerst in de bak of wei.

Dit kan ik je inderdaad echt aanraden!
Ik ben 'vroeger' (heel dom) gewoon opgestapt en weggereden op het touwhalster, zonder enige oefening vooraf. Dit resulteerde in een paard wat niet helemaal snapte wat de bedoeling was en na een schrikactie onstuurbaar werd.
Na het meer verdiepen in het bitloos rijden realiseerde ik me dat ik het totaal verkeerd had aangepakt. We zijn rustig aan grondwerk gaan doen, oefenen in het weiland en zo snapte Auk tenminste ook hoe hij moest reageren op de druk.
Inmiddels zijn we zo ver dat we zonder problemen op een halstouwtje door het bos tuffen Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:01

Ik rij niet bitloos zoals het 'hoort' Ik rij namelijk nog best veel op de teugels, maar wel zonder bit, op de neus dus. Ik trek niet hoor. Ik stuur en rem wel op m'n zit, maar met hulp van de teugels

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:58

Ik ben een paar maanden geleden overgestapt naar bitloos maar rijd ook nog wel op de teugels. Het is voor een paard ook wennen dus we doen dat samen. Ik ga meer op mijn zit rijden en met mijn kuiten en zij gaat het nu wat snappen. Ze vindt het overigens heerlijk zonder bit. Geen ge-headbang meer en makkelijk onderweg bij stops om te grazen.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:41

Probeer hoe het rijd met de teugels helemaal los. Kun je op die manier netjes je rondjes rijden en je tempo beheersen, dan kan dat zonder bit ook.
Net als hiervoor is gezegd: met verschillende bitloze optomingen kun je nog wel inwerken (op neus en in de nek), zodat, als dat nodig is, je nog extra kunt corrigeren (als je paard er vandoor gaat, of totaal door je hulpen breekt)