Rijden jullie wel met bit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amani

Rijden jullie wel met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 21:22

Ik vroeg me af of jullie ondanks parelli toch met bit rijden.
En waarom??
Knipoog Knipoog

m_n4ever

Re: Rijden jullie wel met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:31

wat bedoel je met "ondanks parelli" (Parelli heeft mooie hoofdstellen namelijk Knipoog )

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:33

Op het hoogste niveau van parelli, of ja na/in level 3, is het juist de bedoeling dat je weer met bit gaat rijden. Knipoog

CooLLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:39

Pas als je het bit kan gebruiken als verfijning en niet als je je paard onder controle/bedwang wilt houden wordt het bit pas gebruikt bij Parelli,ik rij zonder bit en dit bevalt me beter dan ooit tevoren ook mijn paard stopt hier beter op.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:05

Ik rij zonder bit maar doe niet echt aan Parelli o.i.d. is dat een vereiste dan? Is NH alleen Parelli?

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:23

ik rijd Niet meer op bit, alleen nog maar met een halster en twee hasltertouwen.. ik moet nog een touwhalster kopen..

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:26

Ik doe aan parelli, (level 1/2), en rij met touwhalster.
Vind de manier waarop hij alles in elkaar gezet heeft heel goed, dus volg alles ook ongeveer zoals hij het opbouwt.

Vally4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:35

Ik rij met touwhalster, ik ben druk bezig met Parelli's methode, maar toch rijd ik ook nog wel eens met bit hoor.
Niet om hem onder controle te krijgen ofzo, ik ga met bit hetzelfde te werk als met touwhalster, maar ik ben en blijf gek op wedstrijden, de sferen, de gezelligheid, het is allemaal zo "gezellig" en ik heb een hoog dressuur-guru gehalte Vork Zoals Wim Vonck meedoen aan een dressuurwedstrijdje, waarom ook niet Knipoog
Maar even 1 dingetje.... ik ben met wedstrijden nog niet echt begonnen, zodat ik met Val kan werken aan ons level 1 Bloos
Mits je er goed mee omgaat, vind ik dat een bitje niet meteen slecht hoeft te zijn. De banden en het vertrouwen die je met je paard hebt... Dat wordt daar, MITS JE ER GOED MEE OMGAAT, niet door verprutst.
Je hebt ook mensen die zichzelf "natural" vinden omdat ze met touwhalster rijden, maar het intussen alsnog als dwangmiddel gebruiken. Dat is gewoon onzin.
Voor springwedtrijdjes ga ik trouwens wel een bitloos hoofdstel aanschaffen Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:06

Ik ben in level 2 bezig en rij af en toe weer met bit, daar zal ik het finesse deel van het L2 examen ook mee doen. Maar het grootste deel van de tijd rij ik met touwhalster.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:35

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:07

Sorry Speedster, de tijd van dressuurwedstrijden ligt ver achter me en komt niet meer terug Lachen.

CooLLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 00:39

Het wijken voor druk moet je paard wel een beetje kennen vindt ik hoor als je met touwhalster wilt gaan rijden,maar de meeste paarden doen dit van nature al als er al niet teveel geduwd en getrokken mee is!Deze Nh-methode gebruikt Parelli niet alleen en zelfs in klassieke rijkunst wordt het gebruikt hoor tis gewoon een druk opbouwen eerst alleen je vingertoppen dan iets harder en nog harder en hardst drukken wann je paard meegeeft direct loslaten echt super gewoon als tie doet wat jij wilt niet meer vragen anders wordt het vervelend;-)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:56

Vingertoppen Verward Wat heeft dat met wel of niet met bit rijden te maken?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:45

Ik rijd sinds een paar maanden bitloos en doe niet aan Parelli. Heb nu wel mooie touwteugels erbij gekocht à la leadrope Lachen

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:01

Ik doe niet aan Parelli, rijdt buiten met touwhalster en dressuur met een bitje. Wat heeft het ene met het andere te maken?

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:40

nope geen bit. waarom met bit doen als het net zo goed zonder kan? ik ga eerlijk gezegd liever de kant alexander nevzorov dan de kant van anky van grunsen uiteindelijk. dus liever alles gracefully zonder dan met bit;) hoewel ik eerlijk gezegd meestal anky van grunsven niet zo gracefully vind maaruhm goed da's mijn mening Knipoog

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:27

Met mijn paard zou je niet zonder bit moeten rijden, het meeste doen we wel met onze benen maar je hebt kans dat hij dan wilt gaasn rennen en niet luisterd enzo.. Daarom moeten we met bit rijden Tong uitsteken (ik en me zus Knipoog)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:30

Hmmm, ik denk dat jij en je zus nog het een en ander te leren hebben......

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 20:46

Borisjuuh, ik jat nu even een uitspraak van een NH-instructeur: Het bit zit toch niet om de benen?

Als je paard wil rennen gaat hij toch wel, bit of geen bit. Controle zit hem niet in het bit - het zit in je hoofd...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:11

Ik rij wel met bit, en doe aan parelli. Waarom met een bit?? ik durf niet zonder... Gaaaap . Al speelt het wel steeds meer in mijn hoofd om zonder bit te gaan rijden. ben benieuwd wanneer ik de stap ga maken...

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:13

promptertje schreef:
Borisjuuh, ik jat nu even een uitspraak van een NH-instructeur: Het bit zit toch niet om de benen?

Als je paard wil rennen gaat hij toch wel, bit of geen bit. Controle zit hem niet in het bit - het zit in je hoofd...

Mijn onderschrift Clown Knipoog

En inderdaad, heb je het wel eens serieus geprobeerd? Dat idee heb ik niet echt.
Het bit is geen rem, helaas zien veel mensen het daar wel voor aan...

_angela_: probeer het eens! Je zult zien dat het je écht een geweldig vrij gevoel geeft! Het zal je niet tegevallen!

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:10

ik doe aan freestyle en rij bitloos maar af en toe met bit. is miss niet goed maar mijn paardje neemt het er soms wel eens van en dan doe ik even voor een kwartier het bit in en ga even wat dressuuroefeningen doen. aan de teugel bv. dat vind ze nog wel moeilijk zonder bit en als ik later dan weer het bitloze hoofdstel omdoe gaat het een stuk gemakkelijker Haha! soms rij ik alleen met een freestyle halster van emiel voest maar niet heel vaak Lachen

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 00:11

_angela_ schreef:
Ik rij wel met bit, en doe aan parelli. Waarom met een bit?? ik durf niet zonder... Gaaaap . Al speelt het wel steeds meer in mijn hoofd om zonder bit te gaan rijden. ben benieuwd wanneer ik de stap ga maken...

Je kan toch een bitloos hoofdstel onder of boven het gewone hoofdstel doen. Dan heb je altijd nog een "noodrem".

Ik ben na 1x een half uur in de bak buiten gaan rijden, bitloos, en het gaat super. Ze heeft me weleens uitgeprobeerd door stil te gaan staan en dan om te draaien, haha. Maar geen gekke dingen. Vroeger wilde ze nog weleens headbangen maar nu zonder bit is dat helemaal over, ze is veel meer ontspannen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 17:50

Ik doe verder nbiet aan parelli, maar rij al we twee jaar bitloos en heb daarn anooit meer met bit gereden en ga dat ook niet meer doen, want heb het idee dat mijn paardjes het ook veel fijner vinden.

parellilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 11:54

In Parelli moet je in hogere levels met bit rijden om je hulpen te kunnen verfijnen- het bit wordt hier anders gebruikt dan we gewoon zijn, het is echt alleen om je hulpen duidelijker te geven, je moet dus niet gaan trekken in zijn mond zoals sommige normals wel doen. en je moet je paard al heel goed kunnen aanvoelen alvorens je met en bit mag gaan rijden in Parelli, daarom mag het pas in hogere levels dan level 3.

Groetjes

Groetjes
Ariane