bitloos rijden en teugelcontact

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

bitloos rijden en teugelcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 15:41

Een vraag voor de mensen die bitloos rijden.

Rijden jullie met een constant teugelcontact zoals bij het "engelse" rijden of hangen de teugels in een boogje en neem je alleen contact als je een boodschap door wil geven?

Antheman

Re: bitloos rijden en teugelcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 17:13

Ik rij in een boogje met bitloos rijden.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:05

Ik ook.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:42

Buiten rij ik met boogjes, in de bak met licht contact

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 00:01

Precies hetzelfde als met een bit. Buiten op wandeling met doorhangende tegels en sturen met gewicht of op halscontact. In de bak voor wat dressuuroefeningen of een rondje springen met hetzelfde teugelcontact als je dat zou hebben met een bit, en ook met precies dezelfde resultaten (wat alleen maar mijn overtuiging sterkt dat een bit gewoon overbodig is Knipoog).

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 00:25

Met boogje.. Knipoog

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 14:41

Ik ben me namelijk een beetje aan het oriënteren op biloze optomingen omdat mijn paard zo'n onmogelijke mond heeft. Ze heeft een hele dikke tong die over de lagen heenpuilt en haar gehemelte hangt zo laag dat het op de tong rust. Er is dus eenvoudigweg geen plek voor een bit.

Een gebroken bit doet haar pijn dus dat valt zowiezo af. Een ongebroken trens van metaal vond ze te scherp. Ik rij dus nu alweer een tijdje met een leren bit. Dat bevalt het beste maar met haar mond zou bitloos misschien nog beter zijn.
Mijn dressuurinstructrice had dat ook al aangekaart.

Ze is heel makkelijk te rijden dus bitloos op zich is geen punt (ik heb oefenparcoursen gereden op mijn stalhalster toen ze zweertjes in de mond had) maar ik rij voornamelijk dressuur en vroeg me dus af of je met een bitloze optoming ook een constant contact kan houden zoals met een bit. Of dat dat misschien irritant is op de neus.

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:53

Interessant... ben ik ook erg benieuwd naar. Ik rij nu wel bitloos met teugelcontact zoals je ook gewoon rijdt, maar hij begint nu te "hangen".
Ik begon met mijn paard in te rijden ook bitloos. Daarna toch een bit in gedaan om te kijken hoe hij hierop reageerde en met welke methode hij het beste te rijden was. Met bit begon hij zoveel speeksel aan te maken en te kwijlen en te schuimen dat het hem begon te irriteren met als gevolg: hoofd schudden, schurken tijdens het rijden en de ontspanning was totaal verdwenen. Ook kwamen mijn hulpen totaal niet meer door!
Nu ben ik weer begonnen met bitloos en het bevalt me prima. Hij houdt z'n hoofd stil zoekt de aanleuning op en blijft ontspannen lopen. Ook reageert hij op de kleinste hulpen. Het enige wat me nog irriteert aan hem is dat hij gaat "duiken". Hij vindt het heerlijk om met z'n neus tussen z'n benen te lopen (juist lekker ontspannen toch?) ja maar hij heeft lang genoeg zo mogen lopen (heb hem eerst op eigen benen laten lopen en z'n eigen balans laten zoeken enz.) en nu wil ik hem toch echt een beetje opvragen. Dat doet hij ook wel hoor, maar heel vaak rukt ie dan toch de teugels uit m'n handen en loopt ie weer een paar passen met z'n neus tussen z'n benen. Eerst begint ie te hangen en daarna als ik genoeg weerstand biedt blijft ie wel omhoog, maar toch is het niet goed dat ik zoveel kracht moet gebruiken...
Ik rij nu met zo'n freestylehalster van Emiel Voest, maar ik zit er aan te denken om een andere bitloze optoming te gebruiken waar je dressuurmatig mee kan rijden(op een of andere manier lukt me dat maar niet met dit freestylehalster).
Misschien iemand een idee?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:16

Saar4 schreef:
maar ik rij voornamelijk dressuur en vroeg me dus af of je met een bitloze optoming ook een constant contact kan houden zoals met een bit. Of dat dat misschien irritant is op de neus.

Dat hangt van je handen af. Als je teveel druk geeft op een bit ipv op de neus is dat niet alleen irritant maar ook pijnlijk. Dus net zoals met een bit zal je bij teugelcontact aandacht aan je zit en je handen moeten besteden.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 25-06-06 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 19:11

Ik rij altijd met een licht contact. Maar ik wil wel een constante verbinding en ik zie dat de meeste mensen die bitloos rijden met een los teugeltje rijden. Ik vroeg me daarom af of er mensen zijn die het gebruiken met een constant contact.

Ramoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:34

Saar4 schreef:
Ik rij altijd met een licht contact. Maar ik wil wel een constante verbinding en ik zie dat de meeste mensen die bitloos rijden met een los teugeltje rijden. Ik vroeg me daarom af of er mensen zijn die het gebruiken met een constant contact.

ik rijd ook met een licht contact. Je trekt er niet aan, maar ik zorg dat mijn teugels niet in een boog hangen. Bij het inrijden laat ik ze wel met de lange teugel lopen, zodra ze zelf wat ronder beginnen te komen, maak ik de teugels op maat, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je eraan loopt te trekken. Maar ik vind dat het allebei goed kan. Het is maar net hoe je wilt rijden en hoe je paard erop reageert.

Boutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:41

Ik ben ook op zoek naar een bitloze optoming waar ik met aanleuning mee kan rijden. Mijn paardje is met touwhalster ingereden en heeft nog geen bit in gehad. Om hem te helpen zijn evenwicht te vinden en een verbinding tussen voor- en achterkant te krijgen, dat lukt me nog niet met touwhalster. Een paard wat het kent met halster rijden is nog iets anders dan een paard leren nageven onder het zadel en met touwhalster krijg ik die verende verbinding niet...
De Libra ben ik geen voorstander van omdat het draait om het hoofd als je vb je binnenhand vrij geeft en met je buitenhand het kontakt bewaart en als ik dan met beide handen nageef vb in een wending ben ik meteen ook de verbinding kwijt.
Bovendien vind ik een touwhalster te scherp om met kontakt te rijden, ik vind het meer iets voor western-achtig rijden. Het Cook hoofdstel vind ik dan weer veel te strak rond de neus, de mond moet open kunnen vind ik.
Suggesties?
Bitloos zacht hoofstel wat niet ronddraait, huplen goed doorgeeft en je met kontakt dressuurmatig kunt rijden...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:52

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:18

Boutje schreef:
Het Cook hoofdstel vind ik dan weer veel te strak rond de neus, de mond moet open kunnen vind ik.

Ik heb een Cook-copie, en mijn paard kan met gemak zijn mond open doen hoor. Het is beslist niet de bedoeling dat je die dicht snoert met de neusriem. Hij kan er ook gewoon mee grazen en zo. In het topic wat TL al aangaf staat een heel overzicht Knipoog

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 13:07

Ik heb vandaag maar eens de proef op de som genomen. Ik had nog een lage neusriem liggen thuis. Die heb ik omgedaan en de teugels heb ik gewoon aan de zijkanten vastgemaakt.

Het reed prima. Ze liep niet anders dan met een bit. In stap is de nageeflijkheid altijd een beetje een moeilijk punt maar ook dat ging prima. Ze was nageeflijk en had een fijne lichte aanleuning.

Ik was heel verbaasd! Ik had niet verwacht dat ze met een simpele neusriem zo lekker zou lopen. Ik had eens met een side-pull gereden maar dat vond ze 10 x niks. Veel te pittig. Moet ik wel bijzeggen dat ze een beetje een overgevoelig miepje is. Maar alleen een neusriem vond ze heel prettig.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:11

Wat fijn om te horen!
Side-pull hoeft niet persee pittig te zijn hoor..
Ik heb de mijne verbouwd,want er zat een stugge harde neusriem aan,en die heb ik vervangen door dik touw.(glad touw,dus niet dat prikspul)
En in mijn vorige post zei ik dat er foto's in mijn onderschrift stonden,maar ik bedoelde mijn profiel.. Knipoog
Hier is de link:
http://www.mijnalbum.nl/Album=4UMLAHJU

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:46

Ik heb licht contact, en als het nodig is, iets meer. (dressuurmatig in de bak toch meer als buiten). Wel een stuk minder als met bit. Gevoelsmatig wil ik niet te veel druk zetten op de neus (beetje gek, want als ze aan het halster trekt als ze vast staat krijgt ze ook veel druk) en dat lukt ook. Wrsch geholpen door mijn boomloze zadel komen mijn hulpen veel beter door en heb ik dus veel minder teugeldruk nodig.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:24

Boogje Tong uitsteken behalve als ik op een buiternit bij een plaats kom waar ik altijd galopeer dan neem ik de teugels liver even aan Knipoog

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:16

Afbeelding

zo rij ik Haha!