Grappig stukje communicatie..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Grappig stukje communicatie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 13:06

... tussen Capricho en mij.
Meermalen per dag loop ik even de wei in omdat ik toch buiten aan het werk ben en op die manier ga ik spelenderwijze veel met de paarden om.
Vanmorgen vroeg Capricho duidelijk om speciale aandacht. Niet opdringerig want zo is hij niet, maar op respectvolle afstand door zijn houding.
Ik vroeg wat er was en hij komt zijn kont laten zien. Niets aan te zien, gewoon een kont. Hij duwt de ander kant onder mijn neus. Ook niets aan te zien dus onder de staart zoeken dan, doch dat is kennelijk te ver naar achteren en hij stapt achteruit.
Hij wijs me met zijn snuit aan dat er in de lies iets zit. Helemaal bovenin de naad naast zijn ballen verscholen vind ik een teek ingegraven.
Tja, die krijg je er als paard niet uit, de baas heeft daarvoor handige vingers Haha! en ik kreeg een Lovers van hem.

Vanmiddag ga ik met hem naar het ringsteken in Morales. Dat is hier pal achter de heuvel en daar is Fiesta de San Juan. Het is een klein en gezellig buurtschap waar niet TE veel paarden komen dus de chaos enigzins te overzien.
Gisteren ben ik er al even met hem langs- en onder de tent doorgelopen.
Ik zadel hem wel op maar ga lopen. EEN nieuw ding tegelijk namelijk en eerst onbelast.
Als dat goed gaat, morgenochtend vroeg opstaan en in alle rust onder het zadel door Morales.

HC

Zazoo

Re: Grappig stukje communicatie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:12

wat leuk dat ie je dat vertelde. dat zie ik mijn paard nog niet doen... heb je de teek eruit gehaald met je vingers? was de teek zo groot of je vingers zo klein Lachen?

veel plezier bij het ringsteken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 13:54

Aan de hand van dit weekeinde met ringsteken een voorbeeldje van een gerichte beleersessie.

Doel was het vertrouwd maken met een dorpsfeest.

Het paard is zowel onbelast als belast voorbreid op alle elementen. Kan en snapt het, het moet alleen nog in de praktijk bij elkaar gevoegd worden.

Uitgangspunt is dat het paard met zelfvertrouwen een succeservaring in de wei moet kunnen verwerken. Daarbij is het zaak de stress zo laag mogelijk te houden en mijn basis is dat ik alle nieuws eerst onbelast aanbied.

Het buurtschap Morales ligt aan een variatie van de Korte Kikkuli-route (8 heuvelachtige kilometers) en de feestdrukte daar is geen voorspelbare overbelasting aan stressfactoren.

Vrijdag terwijl de voorbereidingen in Morales aan de gang waren de route gelopen en heel veel dressuurmatige puntjes op de i gezet. In feite routine en lekker veel aandacht gevraagd zodat de verstoring alleen maar achtergrondruis was.
De route zo gekozen dat de terugweg een leuk stuk bevat wat hij gewoon fijn vindt om te doen.

Zaterdag voor het drukste moment met veel paarden wederom aan de lange lijn gelopen. In het gehucht met hem gewerkt zodat alle nieuwe indrukken welk stress gaven tot normaal verwerkt konden worden. Terwijl we daar waren kon hij de toenemende drukte door zijn afnemende stress en toenemende zelfvertrouwen makkelijk aan.
Natuurlijk zijn er TIG onverwachte momenten en rare streken van feestgangers, dronken ruiters of kwajongens op knetterende crossers. Een gedegen voorbereiding geeft jouw en je paard echter alle gereedschap daarmee om te gaan en het als succesvolle leerervaring te ondergaan.
Zelfs een aardig forse botsing met een merrie waarvan de ruiter de koers kwijt was bracht hem niet van zijn stuk.
Wederom als afsluiting de leuke terugweg en de paarden die we tegenkwamen raakte meer van hem dan hij van hen onder de indruk.

Vanmorgen onder het zadel weer hetzelfde. In Morales werd alles schoongemaakt dus veel gedoe maar er was geen druk voor hem.
Ik kon hem daar alle tijd geven voor wat hij ook maar nieuw vond en hij liep op die manier weerstandsloos de smalle en chaotische doorgang tussen de bar en apparatuur onder het wapperende blauwe zeil door.
De hele terugweg op alleen de halsring gereden. Ik zat echt lekker en hij ontspande daar volledig van.
Langs de hele route op verschillende punten paarden gepasseerd en hij was MODEL. Hij groeide in zijn zelfvertrouwen en hoewel hij niets miste, bleef hij op mij gericht. Hij had NERGENS meer dan hooguit fase 2 niveau aanmoediging nodig en dat was dan nog een uitzondering.

Hij staat nu weer lekker bij zijn merries in de wei. Had daar niet eens veel trek in, want hij gaat graag mee uitdagende maar niet te spannende dingen doen en geeft duidelijk aan dat dit hem niet verveelt.
Het is echt een plezier om op deze manier een paard te beleren. Een paard waarvan je weet dat het geen rare verzetstreken uithaalt, waarvan je weet dat het zijn best doet te doen wat je vraagt.
Ja, het vraagt voorbereiding, planning en een zorgvuldige uitvoering. Daar heb je als mens gelukkig een goed stel hersens voor….

Morgen ga ik dezelfde route met een kleine variatie nog een keer rijden. Hoewel er in een agrarisch gebied altijd onvoorziene dingen zijn zoals een combine die ineens reusachtig groot en grommend om een hoek staat of wat anders (wat ik dus niet kan voorzien), is er dan niets structureel nieuws en dus een makkie. Hij kan met dat makkie tussen de oren dan een paar dagen in de wei alles verwerken.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 14:36

Vanmorgen weer dezelfde route en van huis af gelijk de teugels van zijn bitlessbridle over de pommel gelegd en op de halsring gereden.
Alles ging model en hij weet natuurlijk net zo goed als ik dat die teugels er dan nog wel aan zitten.
In Morales zijn favoriete terugweg gekozen en het hoofdstel eraf gehaald. Ook langs een gillende hensgst pal naast het pad, een trekker met bonkaanhanger net toen we de rivier door wilden en nog wat van die dingen ontspannen naar huis gereden. Op eigen land naar de stallen geprobeerd HOE licht en exact hij wil reageren en dat is op de decimeter.
Wederom wilde hij eigenlijk liever nog even spelen dan terug naar de meiden de wei in.

Deze sessie is hiermee afgerond en hij mag het even verwerken.

HC

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:55

Geweldig om te lezen HC Lachen
Denk je dat er ooit een moment komt dat hij iets "te graag" wil spelen of dat je zn leergierigheid niet meer kunt bevredigen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 19:38

Tsk. We zijn NET begonnen met rijden zeg.
Voorlopig is de horizon daarvan nog niet in zicht en ruim voordien hoop ik zelf mijn horizon weer een stuk verder te hebben. Daartussen liggen nog ENORME nieuwe leercurves voor hem (en mij) en ook zijn er legio mogelijkheden voor meerdaagse trektochten en gebieden die met de kar te bereizen zijn zoals de woestijn bij Tabernas. Ook kan ik hem nog voor de kar beleren.
Tegen de tijd dat ik lichamelijk ECHT krakkemikkig wordt is hij geen jonge dekhengst meer.
Mocht er binnen 25 jaar wat gebeuren en ik hem geen uitdaging kan bieden, dan heb ik een zoon die hem kan rijden.

Vanavond was Capricho weer TOP. Bij het verweiden van de paarden loop ik samen met hem achter de groep aan en dat is altijd heel knus, haast samenzweerderig. Ook dat is een leergebied, samen met je hengst (zonder hoofdstel) de dames zo rustig mogelijk maar wel drijvend verweiden. Ik moet dan alle paarden lezen en hij mij.
Zijn zoon Zorro is daarbij een hele handvol want die loopt samen met de honden te KETEN. Leerzaam voor ons beiden... en Zorro Haha!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:40

Kinke schreef:
Denk je dat er ooit een moment komt dat hij iets "te graag" wil spelen of dat je zn leergierigheid niet meer kunt bevredigen?

nee dus

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 22:35

Kinke schreef:
Kinke schreef:

nee dus

Inderdaad, de mogelijkheid komt eigenlijk niet eens in me op. Er is ZOveel om te ondernemen, om te leren.
Het te graag begrijp ik overigens niet.
Het enige wat een nadelige kant, naar de buitenwereld, heeft is dat de band met MIJ van sterk naar sterker tot sterkst groeit. Hij zou een perfecte destrier kunnen zijn.

HC

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:50

Excuse me for asking dan maar he. Doei, doei
Aangezien ik geen ervaring heb met paarden op de manier zoals jij vertelt vroeg ik me dit gewoon af. Capricho leert megasnel, dus vandaar mijn vraag.