Bomproof paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

quinoa

Bomproof paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 12:03

Ik ben sinds kort begonnen met mijn 2 jarige mérens met het loswerken.

Het lukt me haast niet om hem naar voren te drijven, als hij eenmaal goed gaat, dan gaat hij op een gegeven moment in de hoek staan en snapt er volgens mij niks meer van. Ik weet zeker dat ik duidelijk ben in mijn aanwijzingen, maar hij reageerd niet of nauwelijks.

Wie heeft er tips??

allegro

Re: Bomproof paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:30

Ik denk toch dat je niet duidelijk bent, tenminste niet voor dit paardje. Vaak moet je in het begin "over"duidelijk zijn en dan is later gewoon duidelijk genoeg. Bij Parelli gebruiken ze daarvoor 4 fases, waarvan de laatste dan er echt voor zorgt dat er iets gebeuren gaat.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 22:36

Ik weet heel zeker dat ik duidelijk ben in mijn aanwijzingen. Hij gaat ook in de hoek staan in de richting waar m'n andere paard staat. Het is echt zo'n paard waar helemaal nergens van onder de indruk is.

Zelf ben ik niet zo'n parelli fan, ik doe de voest manier, en doe ook veel op de florien de graaf manier zie www.sincerita.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:04

Heb je ook les van Florien dan? Dan zou zij je hier toch mee moeten kunnen helpen, lijkt mij?

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 23:29

Nee nog geen les van florien maar ik ben ook echt maar precies net bezig met m'n paardje, was benieuwd naar bokker reacties.

Heb het wel aan florien gevraagd, en ze zegt dat dat soms inderdaad lastig is met zo'n bomproof paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 00:04

Je paard gaat in de hoek staan waar je andere paard staat? Hoe moet ik dat zien? Heb je beide paarden in de bak, of heb je je andere paard in het weiland ernaast?

Ik weet dat Voest met loswerken begint, Parelli begint aan een lijn, zodat je toch wat meer te vertellen hebt. Een ronde longeerkraal is handiger dan een vierkante bak, omdat een paard in de hoek kan duiken, en je hem daar moeilijk weer uitkrijgt. Quod erat demonstrandum. Je kunt proberen om de hoeken af te zetten met hindernispalen en balkjes, of van dat rood-witte bouwlint spannen. En als je de mogelijkheid hebt om je andere paard op zijn minst ergens anders neer te zetten zodat je jongere paard daar geen steun meer bij kan zoeken, en jij de aanwijzingen duidelijk geeft, kan ze niet anders dan op jouw letten.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 09:16

Cassidy schreef:
Je paard gaat in de hoek staan waar je andere paard staat? Hoe moet ik dat zien? Heb je beide paarden in de bak, of heb je je andere paard in het weiland ernaast?

.

Ja inderdaad, mijn andere paard staat in het weiland ernaast. Maar lijkt me inderdaad een goed idee om de hoeken af te zetten.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:28

Laat iemand eens meekijken wat jij precies doet als je loswerkt of laat iemand het filmen. Je kunt wel overtuigd zijn dat jij geen fouten maakt met je hulpen, maar geloof me, die maak je heel gemakkelijk. Zeker een jong paard luistert vaak veel preciezer naar je lichaamstaal dan een ervaren paard. Een schouder een centimeter laten zakken is voldoende om een paard te laten stoppen. Bij hoeken kom je heel gemakkelijk iets te ver naar voren uit ten opzichte van je paard, met ook weer het resultaat dat hij stopt.
De hoeken afzetten is een goed plan en het andere paard even wegzetten zou ook goed kunnen helpen.

Diannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:13

geen verstand van Knipoog

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:21

Als een dier niet goed op je lichaam reageert zou ik het in eerste instantie aan de lijn nemen en dan elke gewenste reactie op je vraag gelijk belonen. Ze moeten het soms ook leren leuk te vinden. Maak het jezelf dan niet moeilijker dan nodig, neem een lijn, sta ervoor en stuur het eerst een pas links of rechts van je weg, laat het meelopen, wenden, achter je blijven, achterwaarts gaan en probeer dan weer loswerken. Sommige dieren zijn te flegmatiek en hebben nog niet geleerd dat het werkelijk leuk kan zijn!