Drafsport en gebreken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KimDai

Drafsport en gebreken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 23:19

Hoi allemaal,

Ik heb een 10 jarige draver die een aantal jaren geleden afgekeurd is voor de drafsport vanwege slechte rug en franse stand. Het gaat nu allemaal prima hoor! Maar ik was benieuwd omdat ik misschien wil gaan fokken... komt die zwakke rug en franse stand door de intensiviteit van de sport op jongere jaren? Komen dit soort gebreken vaker voor? en wat is hiervan de oorzaak?

WendyBZ

Re: Drafsport en gebreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 00:54

Een zwakke rug is te trainen, franse stand is bij mijn weten een aangeboren beenstand-afwijking. Heeft er dus niets mee te maken of ie gekoerst heeft of niet. Knipoog

Wat wil je er mee gaan fokken?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 01:09

Een zwakke rug is een exterieurprobleem. Je kan de spieren etc trainen maar een lange rug blijft vaak zwakker dan een kortere. Ik weet niet of jouw paard een lange rug heeft? OOk kan ze tijdens draftrainingen haar rug steeds wegedrukt hebben en daar wat rugproblemen aan over gehouden hebben. Die problemen zijn gewoon te verhelpen.
Ook die franse stand is exterieurfout heeft weinig met het drafverleden van doen.

Ik weet niet met wat voor hengst je wilt fokken maar kies er dan eentje met een niet te lange rug en sterke benen. Eentje die het exterieur van je merrie een beetje corrigeerd.

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 19:00

Daisy heeft inderdaad een vrij lange rug. Ze is heel klein voor een draver 1.45 m maar ze moet toch een deken voor een groot paard (180) anders past die niet over haar kont.

Afbeelding

Ik zou graag een gangenpaard willen fokken omdat Daisy ook kan tolten en telgangen... ik weet nog niet precies wat voor eentje.. ik vind een paso wel mooi of een tennessee walker.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 08:42

ohh weetje hoe vet dat jouw draver de tolt en telgang heeft! ik heb ook een draver (nog niet zo lang) maar heb nog niks gemerkt van verborgen talenten als tolt ofzo Tong uitsteken

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:23

Heel veel dravers hebben 4 of 5 gangen.

KimDai, jouw paardje heeft inderdaad een wat weke, lange rug. overleg eerst eens met je dierenarts of fokken met dit paardje wel zo'n goed idee is, een veulen dragen is zwaar werk en je wil zeker weten of je paard dat wel aan kan. Als hij er geen bezwaar in ziet, dan zou ik op zoek gaan naar een kort, wat gedrongen (gangen)paard, in de hoop dat het veulen een mooie tussenvorm van zijn ouders wordt. Maar eerst zeker weten of je paard het aan kan, en die Franse stand (die niets met het koersen te maken heeft) is natuurlijk ook een erfelijk iets.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:02

Een pony bij mij op stal heeft ook een zwakke rug. Een tijdje is die overbelast geweest en kon ze werkelijk niks doen. Maar na een rustje ging dit weer goed. Ik weet natuurlijk niet of jou paard hetzelfde heeft maar als dat zo is moeet je het rustig aan doen Knipoog

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 22:43

Ze heeft momenteel geen last van haar rug gelukkig!
en van die benen ook niet.