Clickertraining voor 2 jarige?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ziron

Clickertraining voor 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 18:04

ik wilde ook aan de gang gaan met mijn paard wat betreft clicker training alleen nu kreeg ik opeens een ongevraagde mening van iemand dat je dat niet moest doen bi een 2jarige

nou vind ik dat onzin maar is dat dan echt zo
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 24-06-06 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: onduidelijke titel

esther_sonja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:07

bedoel je met zon clicker die je paard na een tijdje beloond?
zo ja? dan Is het klinkklare onzin ... Het is heel erg handig en beter dan je pony vet te voeren maar met een paar brokjes maakt het ook eigenlijk niet echt uit... maar het kan geen kwaad , laat het maar zo zeggen

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:05

Op zich kan je de clicker prima bij je paard introduceren, je moet echter wel rekening houden met welke oefeningen je gaat vragen van je paard. Als je de clicker gebruikt bij het aanleren van voetjes geven, vast staan etc is het een prima hulpmiddel. Ik zou echter nog geen echte vd met hem gaan doen, daar even mee wachten tot ze 2,5 - 3 zijn.

Noesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:08

Ik zat een beetje met dezelfde vraag, maar zijn er dan ook niet enkele simpele dingen die je een tweejarige wel al kan leren... Lijkt me namelijk erg leuk om nog wat meer met haar bezig te zijn!

Ziron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 20:08

ik ga ook geen vrijheidsdressuur doen , het is echt om zeg maar even de normale dingen aan te leren. dus dan kan het dus echt geen kwaad gelukkig

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:24

Noesie > Tja, je kan natuurlijk leren targetten enzo, maar als ze het eenmaal makkelijk oppikken is het ook erg makkelijk om ermee door te gaan waardoor je al snel moeilijkere oefeningen erbij pakt. Ook ben je snel al wat langer bezig en als je je realiseert dat een volwassen paard zich eigenlijk al maar 20 minuten kan concentreren (dus leren) snap je dat een jong paard zich nog veel korter concentreren kan. Ik zou dus veel opvoeding en herhalen doen en nog weinig nieuwe (niet opvoedkundige) dingen aanleren.

Noesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:55

Ohw ok op die manier... Ben wel een beetje met de opvoedkundige dingen bezig.. zoals voetjes geven enzo.. verder had ik er eignelijk nog niks mee gedaan..

Prissey

Re: hoe oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 23:05

Je kan wel de basis dingen rustig aan leren. Maar doe niks overhaast en dwing niets. Vooral bij jongen paarden moet je niets overhaasten. Ik zal alleen wel nog even wachten met het zwaardere werk van Vd, je moet maar zo zien je heb nog zoveel tijd alles te leren. En train ik niet te lang en teveel achter elkaar.

Groetjes prissey veel suc6

Ziron

Re: Clickertraining voor 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 10:53

harstikke bedankt voor de reacties en ik ga me daar zeker aan houden , ben toch van plan om absoluut helemaal niks te overhaasten met mijn jonge vent, hij mag lekker alles op zijn gemakje leren en voorlopig in eerste instantie nog lekker paard zijn,

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 07:18

Pas op met jonge paarden, ze kunnen nog lang genoeg volwassen zijn dus wees wijs en neem de tijd.

Ga wandelen, en wandelen en ontdek samen de wereld. Maar net als een goede cognac (die ik niet lust) laat hem rijpen en zijn lijf ontwikkelen. Het is vaker funest voor gewrichten en andere delen van een paard om oefeningetjes te doen. Wat is je meerwaarde, dat jij je beter voelt.

Een jong paard is echt nog een kind, een vlinder die zo open staat voor de wereld. ALleen tijd helpt en geduld..... moeilijk, dat wel. Maar vertel op je wandelingen wat je bezig houdt, graas samen, klets, oefen met voetjes en geniet van elkaar. Het draagt enorm bij aan de band die je dus zelf bepaalt. Dat is het beste kunsje voor een jong paard.

Mijn baas is te vertrouwen en vraagt geen moeilijke dingen aan me, vraag en atwoord is iets wat bij paarden niet voorkomt, dat moet je ze leren. Paarden 'zijn', ze leven gewoon met elkaar meer niet. Mensen praten in vraag en antwoord. Maar als je een betrouwbare baas bent ben je leuk en gaat je paard door het vuur en je kan hem mentaal ontwikkelen, maar bij oaardne duurt dat iets langer. Vergelijk een jong paard met een kleuter, ben je zelf ok die tijd grotendeels vergeten? Ik wel. Daarom bestaat er geen Havo voor 6 jarigen denk ik en spelen die met Nijntje, alles op zijn tijd...

Nicole

Paardentango

Ziron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 07:34

Ziron schreef:
harstikke bedankt voor de reacties en ik ga me daar zeker aan houden , ben toch van plan om absoluut helemaal niks te overhaasten met mijn jonge vent, hij mag lekker alles op zijn gemakje leren en voorlopig in eerste instantie nog lekker paard zijn,

ik dacht dat ik dat inet had geschreven dat mijn paard nog lekker paard mag zijn

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 08:33

prima toch !

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 08:39

ik vind een clicker handig. Want als jij je paard steeds beloond met brokkjes en snoepjes krijg je zonhapperd. Die steeds in je handen bijt om een snoepie te krijgen. dus ik ben er tevrede over want ik heb het ook met een hengst gedaan.

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:10

Hoe werk jij dan met de clicker, kim_kariq?

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:17

na hij was bvb heel bang met hoeve uit krabben. Dan stond een vriendin van mij bij ze hoofd en elke keer als hij braaf ze hoef gaf, klikte zei gelijk en gaf ze hem een snoepje( uiteindelijk zonder snoepjes uiteraard.) Want als je niet direct en er gelijk bij ben ben je al te laat om te klikken.

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:39

Da's een mooi voorbeeld en wat je zegt over de timing klopt helemaal Lachen. Ik was er benieuwd naar of je uiteindelijk nog steeds clickt maar geen snoepje meer geeft. Nou is dat weer wat anders en eigenlijk off-topic; maar er is eens eerder een discussie over geweest (die kun je hier teruglezen) en daar dacht aan op het moment dat ik je post las, vandaar Knipoog

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:35

nyncke dank je wel voor de link. Kan ik weer wat bij leren is nooit weg toch? ja en het gaat super met klicker en zonder snoepjes. Hij respecteerd me nu meer omdat het niet me stwem is die hem beloond denk ik.

Groetjes kim

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 13:16

Wat zitten hier een hoop mensen die heel goed nadenken over wat ze doen, erg interessant en ik hoop dat ik af en toe mijn grote snater kan houden. Dit is natuurlijk ok off topic, maar ik wilde het wel even kwijt.
Zo leer ik weer heel veel erbij en dat is hopelijk alleen maar meegenomen. In het belang van mijn paarden, nou ja 1 1/2 dan.

Diannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:23

tuurlijk kun je wel met een clicker aan de gang!! bij jonge puppies doen ze dat ook!!