Join up en opjagen...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Join up en opjagen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 10:19

Don't worry, kben echt niet van plan een join up te doen, maar ik zit eventjes een beetje in een dilemma en ik hoop dat de join-up kenners mij hierbij kunnen helpen...

Ik rijd met mijn paard gewoon dressuur en dat is af en toe een beetje moeilijk. Het is een echte uitslover en een uu rlang zich inhouden.... dat kost zoveel moeite. Dus heb ik nu al een tijdje de regel ingesteld dat hij een uurtje z'n best moet doen, dan gaan we daarna een tijdje spelen, totdat hij aangeeft "nu ben ik het zat..."
Maar nu lees ik steeds meer over een join-up en ik ben eigenlijk een beetje bang dat hij het "spelen" als een join-up ziet.
Wat ik doe is een beetje opjagen, hem laten rennen, hij mag kiezen waarheen, maar moet wel doorrennen. Af en toe staattie uitdagend te kijken, van pak me dan, maar als ik op um af kom rent hij er bokkend weer vandoor, af e ntoe een pootje naar mij uitsteken (als hij in een volte om me heen rent zijn achterste binnenbeen naar me toe trappen, maar ook meer als spel dan als iets gemeens).
Maar hij moet wel doorrennen tot ik zeg dat het klaar is en als het klaar is moet hij wel komen, anders ga ik door, of hij moet echt moe zijn, dat hij het gewoon gehad heeft, zover komt het echter nooit.

Ik wilde even de mening van de Join-up experts Zou hij dit kunnen verwarren. Hij is absoluut niet het type dat een Join-up nodig zou hebben, dus dat wil ik hem absoluut niet aandoen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:11

De join-up bereik je doorgaans pas als je de tekenen van communicatie van je paard hebt gekregen, hoofd laag, oortje naar je toe en likken en kauwen, en het paard daarna naar je toevraagt.
Op het moment dat je paard nog steeds een beentje naar je optilt, het duidelijk een spelletje is en je geen van deze tekenen van communcitatie krijgt, denk ik dat je er wel van uit kan gaan dat je safe zit. Meer moeite zou ik hebben met het feit dat jij doorgaat terwijl hij er misschien al klaar mee is. En op het moment dat je klaar bent, en verwacht dat hij naar je toe komt, hoe doe je dat dan?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Join up en opjagen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 21:46

Citaat:
Zou hij dit kunnen verwarren. Hij is absoluut niet het type dat een Join-up nodig zou hebben, dus dat wil ik hem absoluut niet aandoen.

Mag ik vragen wat jij denkt voor verschrikkelijks hem aan te doen als je een join up doet???!!!

Ik vind het namelijk een beetje raar. Ik doe met alle paarden freestyle oefeningen, waarvan de join up. Dit om ze rust en vertrouwen te geven....
Ik weet dat er mensen tegen een join up zijn, maar dit vind ik een beetje klinken alsof je hem er mee zou martelen ofzo...... Maar misschien begrijp ik je ook wel helemaal verkeerd!! Tong uitsteken

Wat jij doet heeft wel dingen weg van een join up. Je loopt dan ook het risico dat je paard allang aangeeft dat het klaar is, en jij verder gaat met hem wegjagen..... Maar dat valt niet te zeggen vanachter een computer.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:28

Ik vind het zelf ook wel eens verwarrend, wanneer doe je nu een echte join-up en wanneer ben je nog wat aan het spelen en dollen.
Ook met bijvoorbeeld freestyle technieken en grondwerk stuur je het paard soms van je weg en laat je een paard bewegen in een door jou aangegeven tempo en richting, zolang jij wilt en jaag je hem ook een beetje op. Maar wanneer wordt het nu een join-up?

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:32

ik heb ook zo'n soort "probleem" als ik mijn paard gewoon aan het longeren ben en hij is klaar (gaat stappen) dan doet hij zijn hoofd laag en is hij aan het kauwen enzo maar ziet een paard dan elke keer als jij longeerd dat als een join up?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:13

Kauwen kan ook een teken zijn dat je paard gewoon verwerkt wat hij heeft gedaan. Om te onderscheiden wat nu daadwerkelijk een join-up is, en wat niet is het gewoon van belang dat je de tekens goed leert interpreteren.

Als ik het zo lees is dat van alano wel een join-up. Maar van belang is... wat doet het paard als jij je omdraait na het longeren? Staat ie dan meteen achter je?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:21

bij mijn paardje kreeg ik een join-up echt niet voor elkaar, terwel ik verder alles met hem kan..

En bij de pony van mijn vriendin,, zij ging de stal uit mesten, en ik ging een beetje met de pony renne, maar die zag het dus als een join-up, hihi, ze vertrouwd me nu wel Haha! Vingers aflikken Bloos Vingers aflikken Haha!

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:57

Wendy schreef:
Kauwen kan ook een teken zijn dat je paard gewoon verwerkt wat hij heeft gedaan. Om te onderscheiden wat nu daadwerkelijk een join-up is, en wat niet is het gewoon van belang dat je de tekens goed leert interpreteren.

Als ik het zo lees is dat van alano wel een join-up. Maar van belang is... wat doet het paard als jij je omdraait na het longeren? Staat ie dan meteen achter je?

als ik me omdraai dan komt hij gewoon naar binnen maar 1 stapje en komt niet achter me aan....maar ik weet niet hoe ik het anders moet doen....ik ben eigenlijk niet met NH bezig en sta gewoon met een longeerzweepje in de longeerkraal en voorderest doe ik wat andere mensen ook doen die niks met NH doen...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:08

Dat snap ik. Mijn persoonlijke mening is dat NH een stickertje is dat ergens op geplakt wordt, een bepaalde manier om dingen te interpreteren, maar het is niet zo dat je 'aan NH' moet doen om bepaalde dingen te doen. Heel veel dingen worden normaal ook al gedaan, alleen worden soms de dingen gewoon anders geinterpreteerd Lachen

Als je paard niet meteen achter je staat heb je volgens mij in ieder geval geen volledige join-up gedaan. Waarschijnlijk weet jouw paard ook wel hoe dit spelletje in elkaar zit en ziet hij dat ook als zodanig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:09

Sanniejj schreef:
bij mijn paardje kreeg ik een join-up echt niet voor elkaar, terwel ik verder alles met hem kan..

En bij de pony van mijn vriendin,, zij ging de stal uit mesten, en ik ging een beetje met de pony renne, maar die zag het dus als een join-up, hihi, ze vertrouwd me nu wel Haha! Vingers aflikken Bloos Vingers aflikken Haha!

Nuttig topic voor jou viewtopic.php?f=125&t=556025

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:12

Wendy schreef:
Dat snap ik. Mijn persoonlijke mening is dat NH een stickertje is dat ergens op geplakt wordt, een bepaalde manier om dingen te interpreteren, maar het is niet zo dat je 'aan NH' moet doen om bepaalde dingen te doen. Heel veel dingen worden normaal ook al gedaan, alleen worden soms de dingen gewoon anders geinterpreteerd Lachen

Als je paard niet meteen achter je staat heb je volgens mij in ieder geval geen volledige join-up gedaan. Waarschijnlijk weet jouw paard ook wel hoe dit spelletje in elkaar zit en ziet hij dat ook als zodanig.

daar heb je gelijk in....maar ik heb niet veel verstand van NH dus ik zou niet weten waar ik mee bezig ben terwijl jij dat bijv. heel goed weet....(ik weet wel een beetje van NH maar niet veel)

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:20

maar een Join-up is toch om de verhoudingen recht te zetten tussen paard en mens? maar alano is nogsteeds dominant en heeft echt een beetje hengsten manieren (is een ruin) bijten, oren plat in zijn nek enzo als hij naast je loopt maar hij is ondertussen heel lief. (ook met kinderen enzo) ....dus dan ziet hij dat niet als een join-up of zie ik dat verkeerd?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 20:07

Lalidan schreef:
Citaat:
Zou hij dit kunnen verwarren. Hij is absoluut niet het type dat een Join-up nodig zou hebben, dus dat wil ik hem absoluut niet aandoen.

Mag ik vragen wat jij denkt voor verschrikkelijks hem aan te doen als je een join up doet???!!!

Ik vind het namelijk een beetje raar. Ik doe met alle paarden freestyle oefeningen, waarvan de join up. Dit om ze rust en vertrouwen te geven....
Ik weet dat er mensen tegen een join up zijn, maar dit vind ik een beetje klinken alsof je hem er mee zou martelen ofzo...... Maar misschien begrijp ik je ook wel helemaal verkeerd!! Tong uitsteken

Wat jij doet heeft wel dingen weg van een join up. Je loopt dan ook het risico dat je paard allang aangeeft dat het klaar is, en jij verder gaat met hem wegjagen..... Maar dat valt niet te zeggen vanachter een computer.

Niet iets verschrikkelijks, maar ik heb me ook eens verdiept in wat er op bokt gezegd wordt. Ik heb een paard dat altijd lief tegen me is en op mij past. Hij vertrouwd me volkomen en kijkt uit met wat hij doet, hij toont dus duidelijk respect (nog niet zoveel als ik wil hebben, maar het is niet dat ik het moet gaan afdwingen met een join up, ik ben van mening dat ik het zal moeten verdienen, en dat gebeurt niet in een maandje).

Als ik klaar ben, loop ik weg, richting de uitgang, of de kangaroewei of net wat ik op dat moment wil, maar stap neit de wei uit. Dan komt hij naar me toe lopen. Af en toe staat hij me aan te kijken van "wat moetj e nou", maar uiteindelijk komt hij meestal wel, de ene keer wat later als de andere keer (desnoods rennen we nog een rondje). Dan wandelt hij me ook overal achterna. Vervolgens aai ik hem eventjes en knuffel wat en dan loop ik weg, met of zonder hem.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:18

alano schreef:
Alano is nogsteeds dominant en heeft echt een beetje hengsten manieren (is een ruin) bijten, oren plat in zijn nek enzo als hij naast je loopt maar hij is ondertussen heel lief.

Oren in de nek is iig een teken van dominantie, ik zou dat gedrag toch niet van mijn paard accepteren. Hij doet niets, maar hij dreigt wel, dat zou hij bij de leidende merrie niet moeten flikken.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:28

Cassidy schreef:
alano schreef:
Alano is nogsteeds dominant en heeft echt een beetje hengsten manieren (is een ruin) bijten, oren plat in zijn nek enzo als hij naast je loopt maar hij is ondertussen heel lief.

Oren in de nek is iig een teken van dominantie, ik zou dat gedrag toch niet van mijn paard accepteren. Hij doet niets, maar hij dreigt wel, dat zou hij bij de leidende merrie niet moeten flikken.

wat moet ik doen? of laat ik het zo zeggen wat zou jij doen als jou paard dat bij je doet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:30

Ik zou grondwerk gaan doen, via methode Parelli of Clinton Anderson.
Als je die kennis niet in huis hebt, of de middelen er niet voor hebt kun je ook Grondwerk doen op de manier die in het boek Grondwerk van Inge Teblick is beschreven.

http://www.paardentips.com/kk_500092.html

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:34

maar alano gaat binnekort weg dus aan zulke "grote" dingen ga ik niet beginnen snap je?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:03

Nee, dat snap ik niet. Want je leert er zelf van, niet alleen met dit paard, maar met alle paarden die nog gaan komen.
In de omgang met paarden zijn er geen Quick Fixes. De Join-up alleen niet het wondermiddel. Als de join-up is gelukt verwacht een paard van je dat je meer in je mars hebt dan bij iedere onenigheid weer die round pen in te duiken om hem op zijn plek te zetten. Jammer dat je dat nog niet begrepen hebt.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:13

Cassidy schreef:
Nee, dat snap ik niet. Want je leert er zelf van, niet alleen met dit paard, maar met alle paarden die nog gaan komen.
In de omgang met paarden zijn er geen Quick Fixes. De Join-up alleen niet het wondermiddel. Als de join-up is gelukt verwacht een paard van je dat je meer in je mars hebt dan bij iedere onenigheid weer die round pen in te duiken om hem op zijn plek te zetten. Jammer dat je dat nog niet begrepen hebt.

dan ben jij diegene die iets niet begrepen heeft want ik doe namenlijk niet met opzet een join-up en denk ook niet dat mijn paard dat zo ziet daarom schreef ik dat eerst. ik lees wel eens wat over NH en dat vind ik leuk maar verder wil ik er ook niet mee doorgaan. (geen lessen nemen of dure dvd paketten van parelli bestellen enzo)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:35

Het gaat er niet om of je wel of niet een join up doet. Het gaat erom dat je je omgang met paarden kunt veranderen. Niet alleen met Alano, maar met alle paarden. Lezen over NH is leuk, maar het begint tussen je oren, en niet met het feit dat je ineens met carrotsticks moet gaan zwieren en alleen maar met touwhalsters in de weer moet gaan. Het gaat om je begrip van de psyche van het paard, over de onzichtbare connectie die je met een paard kunt krijgen, de eenheid die je met hem kunt vormen. En dat kan om verschillende manieren. De dure manier is het kopen van een pakket, de goedkoper manier is ie stukje bij beetje de materie eigen te maken die je her en der op het internet kunt vinden. Of je investeerd 25 Euro en koopt het boek van Inge Teblick.

Als je het bij lezen wilt laten, ga vooral je gang. Jij alleen bent degene die kan beslissen of en in hoeverre je jezelf tekort wilt doen.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:42

Cassidy....niet iedereen wil NH uitoefenen! er zijn zat mensen die er over lezen enzo en het daar bij willen houden. en ik denk dat ik dat boek waar je het over had wel eens ga kopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:13

Op het moment dat jij gaat nadenken hoe je met je paard omgaat, er niet meteen kilo's leerwerk of een extra teugel aan gaat hangen als hij eens fris is, niet alleen maar met de zweep loopt te meppen als hij niet voorwaarts is, je niet van mening bent dat je een paard maar hoeft te schoppen om hem vooruit te krijgen en niet alleen maar aan de teugels hoeft te trekken om hem te stoppen, maar je serieus bezighoudt met het welzijn van het paard, goed naar hem blijft kijken, het werk uitdagend houdt en je je verdiept hoe een paard denkt, ben je eigenlijk al bezig met NH.
Dus als jij NH niet wilt uitoefenen, ga ik er van uit dat jij al het bovenstaande niet aan het doen bent?

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:22

ik lees erover enzo...wilde eerst beginnen met lessen maar ik ben nu helemaal over op klassieke dressuur en daar ga ik mee door. die keuze heb ik gemaakt...dat wil niet zeggen dat je het niet kan combineren maar ik steek dus liever mijn aandacht in klassieke dressuur als in NH.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:34

Je ontwijkt mijn antwoord. NH heeft er niets mee te maken hoe jij rijdt, of je klassiek bezig bent, gaat springen of western gaat rijden. Het gaat erom hoe je je ten opzichte van je paard opstelt. Want NH en specifieke takken van de paardensport gaan heel goed samen. Het een sluit het andere niet uit.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:13

dat doe ik omdat ik het belachelijk vind dat eerste stuk. jij hebt het idee dat als iemand niet aan NH doet dat diegene dan zijn paard vooruit aan het schoppen is en er hulp teugels aan gaat hangen kortom dat die mensen niet goed voor hun paard zijn.