[AR] Werd er wel opgelet ??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Retlaw

Werd er wel opgelet ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 00:05

Vandaag waren we op concours met onze hengst, hij staat momenteel in training bij een prof, en ziet er werkelijk top uit, en hij doet t ook goed....dit horen we dan ook van buitenstaanders.

het betreft tuigwedstrijden, het paard liep in beide rubrieken helemaal naar zijn kunnen, lekker met het front erop, goede aanleuning, oortjes erop, schuimend mondje, gehoorzaam, lekker voor en achterbeen erin...kortom gewoon super ! ook dit hoorden we achteraf weer van alle kanten, en toch werden we in de middenmoot geplaats....

over het algemeen hebben wij hier dan niet zo veel moeite mee, op ons zelf was het weer een overwinning, het paard loopt steeds fijner en we zitten in een stijgende lijn, en dat is voor ons het belangrijkste!

Maar toch bleven we met een ietwat raar gevoel zitten, en is dus mijn vader, die zelf ook reed naar de jury toegestapt, niet om een heftige discussie te beginnen, maar hij wilde gewoon hun redeneringen weten, en ook niet met de bedoeling van : Ons paard had hoger moeten staan...daar ging het niet om....
de jury vroeg ons om ons nummer....oh die zei een van de drie....Ja meneer u had er een leuke merrie voor te staan hoor !!!
uiteindelijk konden ze dus niet vertellen waarom ze die groep in die volgorde hadden gezet... ze wisten van niks, en konden geen reden geven, tsja dat was best wel een beetje frustrerend...je weet het ook van te voren dat het een jurysport is, maar dit sloeg toch wel even ALLES!! Maar meneer, u paard liep mooi hoor, mooi front, best over de benen, dan krijg je toch vraagtekens..........

of ligt dit nou aan mij ?????

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 00:12

Laat eens een filmpje zien. Misschien is ie niet expressief genoeg in zijn bewegingen, rijst ie niet voldoende in het front, gaat ie niet genoeg zitten etc. etc. Heb er geen verstand van hoor, dat zeg ik er gelijk bij. Soms twijfel ik daar bij de jury in de baan ook weleens aan.

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 00:17

helaas heb ik geen filmpje, maar hij word getraind op het moment door een prof, waar wij goede ervaringen mee hebben, en die zelf ook kampioenen op stal hebben, dit hoeft nog niet zoveel te zeggen, het paard moet het kunnen.... maar hij liep super, natuurlijk kan het wel wat beter, en er is altijd ruimte voor verbetering, en in principe gaat het mij niet zozeer om het paard, wij (ik) weten dat hij het kan....het ging mij meer om de manier Hoe er beoordeeld werd...als een jury zegt dat hij goed liep etc. dan moet hij nog precies weten welk paard dat is, nou ja precies, maar je snapt me wel....en dan ook nog zeggen, ja een leuke merrie heeft u, terwijl hij overduidelijk een jongens(hengsten)naam heeft ! en het geslacht er ook bij staat ! ....

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 06:21

Even een paar dooddoeners:
Als je het op video had gezet, kon je het zonder emoties nog eens terug kijken.
Je hebt een goed gevoel? Houden dan zo, leer omgaan met een teleurstellende plaatsing.
Hij ging goed: de anderen gingen ook goed! En hij ging dus schijnbaar niet zo goed dat hij boven die anderen uit stak!
En omdat jij alleen oog hebt gehad voor je eigen paard, kan je dus niet objectief over de rest oordelen.

Leer omgaan met deze ervaring, je zal het zeker vaker meemaken. En neem voortaan de video mee.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:40

WD-V -> AR

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:12

Tsja, het is moeilijk om wat over te zeggen. De rest van de groep liep waarschijnlijk gewoon beter, waardoor het paard niet hoger eindigde. Jouw paard liep heel goed, maar de rest zal nóg beter gelopen hebben.

Soms is het vervelend om zelf een super gevoel te hebben en dat je dat niet terug kan zien in de uitslag. Maar je doet er erg weinig aan. Alleen maar hopen dat hij de volgende keer wel bovenin eindigd.

Ibalia

Re: Werd er wel opgelet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:08

nog een dooddoener:
Tuigpaardensport is een jurysport.

Het is heel vervelend dat de uitslag niet overeenkomt met je gevoel.
Je kunt 2 dingen doen:
het laten voor wat het is en je schouders ophalen.
Of niet meer starten.

Ik heb zelf heel veel dressuurwedstrijden gereden en begrijp je heel erg goed maar je kunt er niets aan doen.
Natuurlijk wel heel dom dat ze zeggen dat jullie een mooie merrie hebben.

Wel fijn dat jullie paard met weinig (of geen) hulpmiddelen zo lekker loopt. Dat zie je niet zo vaak bij tuogpaarden

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 17:33

ik kan wel wat zeggen over de rest, die heb ik ook gezien, ook op het voorterrein en in andere rubrieken, en daar ligt het ook niet aan, van mij mogen ze beter zijn, maar de reactie van de jury...dat ze niet eens een verklaring konden geven...dat stoort mij veel en veel meer....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:47

Ach beter dan dat ze alleen zeggen uw paard heeft een hele mooie staart.

Ik zou het gewoon accepteren, je kunt er niets aan doen volgende keer beter

edit tikfout
Laatst bijgewerkt door Echwel op 19-06-06 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:50

Tsja, je kan het de jurys ook niet kwalijk nemen dat zij niet meer precies weten waarom welk waar waar geplaatst werd.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:57

tuurlijk wel Ze moeten toch kunnen zeggen "dit paard deed dit beter dan de uwe bla bla." Een half uur na afloop weet je dat heus nog wel.

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 19:13

kijk dat vind ik nou ook, ze moeten zeker een redenering kunnen geven waarom ze jouw paard daar en daar geplaatst hebben....

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:33

Albertine_N schreef:
tuurlijk wel Ze moeten toch kunnen zeggen "dit paard deed dit beter dan de uwe bla bla." Een half uur na afloop weet je dat heus nog wel.

Ik heb veel geschreven bij dressuurwedstrijden, maar na een halfuur wist ik het ook niet meer.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:57

Dit is iets anders hier heb je een stuk of zeven paarden tegelijk in de ring. Waarom kunnen keurmeesters op de merriekeuringen dat dan wel onthouden.

En schrijfster is iets anders dan jurylid.

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 23:07

ik vind dat zoiets wel door een jury moet worden onthouden....of laten we alles maar lekker vergeten ???

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 01:37

Albertine_N schreef:
En schrijfster is iets anders dan jurylid.

Dat weet ik, maar het gaat om onthouden wat je gezien hebt.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 01:46

Weet jij van alle andere paarden die meededen nog precies hoe ze liepen toen je vader aan de jury ging vragen waarom jouw paard op die bepaalde plaats geëndigd was? Oké jij bent geen jurylid maar ik durf te wedden dat jij dat niet meer van alle paarden wist.

Voor jou is je paard bijzonder maar voor die jury is jouw paard één van de vele. Een paard wat er in positieve of negatieve zin uitspringt zal hij wel onthouden maar hij zal echt niet alle paarden onthouden.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 01:54

Helaas is dat net zoals dressuur een jury sport, maar goed dat weet je vooraf.

Ik heb een keer gehad dat ik vergat van hand te veranderen in de proef en dat ik 8 punten erop nog steeds verkeerd reed..
Mijn pa las bijvoorbeeld voor C-M arbeids galop rechts aanspringen terwijl ik op links reed!

En ik maar roepen, er is iets fout en ondertussen toch maar braaf doorrijden.
Na dik 8 punten verder kwam ze erachter (de jury) dat ik fout reed.

Toen kreeg ik later mijn startcoupon en daar was geen cijfer doorgekrast??
Hoe kan dat vraag je dan af?
Ik heb die 8 punten opnieuw moeten doen!
Dan moet ik daar ook andere cijfers voor krijgen?
Ik reed ja immers 8 punten lang op de verkeerde hand?

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 19:36

ja, het zijn in die rubrieken altijd , bijna altijd dezelfde paarden, en heel vaak dezelfde jury, het is 1 wereldje met elkaar zeg maar....ik houd de anderen in de gaten smaen met de trainers (2) bij het inrijden, en in de ring bekijk ik ze ook...

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 22:18

wat nu toch wel heel erg leuk is, is dat hij vandaag eerste en tweede werd in wijnjewoude!!!!!! ik moest dit hier even plaatsen....en hij liep net zo goed als vorige week !! met dezelfde concurenten om ze zomaar te noemen...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:50

Ja, maar misschien wil de ene jury wel iets anders zien als de ander.
Zo ben ik ook weleens met 2 proefjes op een dag die ik ongeveer het zelfde reed werd ik bij de een 2de en bij de ander 2de laatste van de 30!!!!!!!

Dit is een jury sport en als je er niet tegen kan dat de een wat anders wil zien dan de ander of dat er een keer iemand niet oplet moet je die sport niet gaan doen.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 02:51

maar als je goed leest, is dat niet waar het om gaat bij mij...ik accepteer het wel....dat is t punt niet

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 07:22

heyitsme schreef:
wat nu toch wel heel erg leuk is, is dat hij vandaag eerste en tweede werd in wijnjewoude!!!!!! ik moest dit hier even plaatsen....en hij liep net zo goed als vorige week !! met dezelfde concurenten om ze zomaar te noemen...

Dat is nou leuk nieuws! Dat zal je eigenwaarde ook opschroeven, had je toch gelijk!
Gefeliciteerd! Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:21

heyitsme schreef:

De concurenten kunnen ook wel eens een dagje minder lopen, je weet zelf als het goed is maar al te goed dat een paard de ene wedstrijd niet zo best loopt als de andere.
Wat betreft de jury, die zien zoveel paarden! En dan is het ook nog eens een vergelijkingssport, van de kopgroep weten ze het vaak nog wel te herinneren, de middengroep echt niet meer. De wagennummers er ook nog bij onthouden? Dat lukt ze bij een paar, maar niet bij allemaal! Zeker niet bij de nieuwenlingen, ik ga er van uit dat dit nog niet zo'n bekend paard is. Die ereklasse toppers, die kennen ze wel.
Tja, en dan heb je helaas ook nog met de rijder te maken.......ik mag het niet zeggen, maar sommige jury's hebben een hekel aan bepaalde rijders, en sommige hebben een specifieke voorkeur voor bepaalde rijders. Het mag niet, maar het gebeurt wel. Het is niet voor niets zo dat bepaalde grote stallen op sommige wedstrijden niet eens komen als er een bepaald jurylid jureert!
Naar de jury toestappen zou ik de volgende keer weglaten. Het is verboden, ook op de manier waarop jullie het deden. Je zal niet de eerste zijn die hiervoor voor de tuchtcommissie komt.

xjessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:57

Met wat rijden jullie dan?? Tuigpaarden of Friezen?? En het licht ook aan de jury wie op welk concour jureerd. Ik bedoel wij waren in Wijnjewoude 5e in de grote limiet terwijl die super liep!! Nee de oren stonden te ver naar voren. Kwam de jury even vertellen toen de prijzen werden uitgerijkt. tja. dan sta je zomaar ineens op de 5e plaats terwijl ie ook anders vooraan staat.