Natuurlijk bekappen: scheurtjes tussen zool&witte lijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Natuurlijk bekappen: scheurtjes tussen zool&witte lijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:02

Vanochtend bekeek ik de hoeven van de pony's weer eens nadat ze een week geleden beide een intensieve bekapbeurt hadden gehad. Wat me opviel was dat ze allebei een heel dun haarscheurtje in de hoef hebben lopen, precies tussen de witte lijn en de zool in. Ze zijn zo bekapt dat de witte lijn de buitenkant van de hoef op de bodem vormt en dat deze even hoog is als de zool ernaast. Bij [***] was er ook duidelijk een stukje van de zool naast de witte lijn afgesleten, dus ze lijken zowel op zool als op de witte lijn te lopen.

Ze hebben vroeger ook wel een open witte lijn gehad toen ze nog regulier (en slecht) bekapt werden maar daarbij was de witte lijn zelf verbreedt en geopend. Zoals de hoeven er nu uitzien is de witte lijn gewoon intact, en loop het scheurtje (misschien 1/10 millimeter breed) echt tussen de witte lijn en de zool in.

Wat veroorzaakt dit scheurtje? Is het misschien de droogte, of is het een teken dat de witte lijn verder ingekort moet worden?

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:17

foto?

Anoniem

Re: Natuurlijk bekappen: scheurtjes tussen zool&witte li

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 23:39

Geen foto's helaas - of in elk geval nog niet. Maar ik keek net op een website met een natuurlijke mustang-hoef, en zag daar volgens mij precies hetzelfde, ook een scheutje/onregelmatigheid tussen witte lijn en zool. Maar ik zal eens kijken of ik een foto kan maken.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:19

Ik snap er eerlijk gezegt niks van
De witte lijn de buitenkant van de hoef, wat is er dan met de hoefwand gebeurd? En een scheurtje tussen de witte lijn en de zool, volgens mij zit daar niks tussen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:42

@ Lenneke: de zool loopt inderdaar precies tegen de witte lijn aan, daar hoort niets tussen te zitten. maar bij de pony's zit precies op de punt waar zool en witte lijn elkaar raken dus een heel dun scheurtje dat deze grens precies volgt. Ik heb trouwens het idee dat het ook wel een oude zool kan zijn die daar nu aan het loskomen is en die nu met de droogte krimpt.

Over de bekapmethode: www.barefoothorse.com . Daar wordt gesteld dat Mustangs en wilde paarden helemaal niet op de hoefwand lopen, maar op de voorkant van de zool en de witte lijn. De hoefwand is alleen een bescherming van de buitenkant van de hoef, maar loopt niet helemaal door tot op de grond en draagt dus niet. Als de hoef op de grond staat, staan dus alleen de witte lijn en een stukje van de zool op de grond, de hoefwand is door het lopen op harde ondergrond afgesleten en afgerond zodat deze de grond niet meer raakt.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:06

Een foto zou de boel echt makkelijker maken.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:41

inderdaad. en over de hoefwand die de grond niet raakt: dat is niet helemaal juist volgens Jaime Jackson's en ook Pete Ramey's boek. de mustang roll loopt normaal gesproken tot aan de waterlijn (ongepigmenteerde gedeelte van de hoefwand). Pete maakt hem in geval van een rommelige witte lijn tot aan de witte lijn en soms tot aan de rand van de zool.

zowel Jaime Jackson als ook Pete Ramey korten de hoefwand in tot ongeveer 1mm boven de zool.

omdat paarden niet altijd op gladde ondergronden lopen draagt de hele hoef, de wand, de zool, de straal, etc. allemaal mee als ze bijvoorbeeld over ongelijke grond, zandgrond .....lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:57

Helaas geen foto's omdat ik de batterij van mijn camera gewoon niet terug kan vinden...

Maar het raadsel is opgelost! [***], bij wie het scheurtje het duidelijkst zichtbaar was, is anderhalve week geleden flink getrimd omdat zijn hoefwand te lang was geworden. Bij hem heeft dat tot gevolg dat zijn hele hoef erg hoog is, met in verhouding te hoge hielen en een te korte teen, waardoor hij wat op zijn tenen loopt. Door die hoefstand lijkt zijn hoef ook te versmallen zodat als je naar de zool kijkt, de hoef heel erg diep is (te diep, niet gewoon gezond hol wat je met de trim probeert te bereiken) en ook tamelijk smal. De hoefwand is bij die bekapbeurt teruggebracht tot het niveau van de zool en de witte lijn, maar de hoef zelf was nog steeds relatief diep en smal.

Een paar dagen geleden zag ik dus dat kleine scheurtje op de grens van de witte lijn en de zool bij alle vier de hoeven. Vandaag zag ik dat een zelfde lijntje ook tussen zijn straal en de zool liep. Daarnaast viel het me op dat de witte lijn een millimeter of drie boven de zool uitstak, en dat de hoef zelf minder hol en aan de hielen breder lijkt te zijn geworden. Mijn conclusie: bij de vorige bekapbeurt is de hoefwand niet tot aan de levende zool, maar tot aan de dubbele zool geraspt (meer kon er ook niet af omdat de hoef zelf van vorm moest veranderen en de ingreep anders wel erg zwaar zou zijn voor [***]). Daarna zette zijn hoef uit en veranderde van vorm, waardoor die dubbele zool aan het loskomen was en dus een scheurtje liet zien langs de witte lijn en de straal. Vandaag heb ik [***]' witte lijn nog eens ingekort om te kijken waar dat scheurtje ophield, en dat verdween inderdaad toen ik de witte lijn enkele mm uitstak terugraspte en wat dubbele zool langs de witte lijn weghaalde. Dat haarscheurtje dat ik dus gezien had was dus waarschijnlijk de loskomende dubbele zool aan de teen.

[***] heeft overigens gelukkig ook geen last gehad van de vorige bekapbeurt, wat het doel was omdat hij met een andere pony staat die nogal bazig is en veel vecht, en [***] dus wel weg moet kunnen komen of mee moet kunnen vechten. Hij loopt nu ruimer en landt ook niet meer eerst op de teen, maar eerst op de hiel. Dat gaan we nu zo houden!