hoeven leren opnemen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

hoeven leren opnemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 16:00

ik rij een belgisch trekpaard van een goede 10 jaar oud.
nu is ze wel wat wispelturig, als iets haar niet aanstaat probeert ze wel wat uit.
bv aangebonden staan, in het begin dat ik haar reed trok ze zich wel eens achteruit.
brak de musketon, goed, ging ze wat gaan staan eten, ik kon haar wel zo vangen en terugzetten
brak de musketon niet, probeerde ze het nog eens, en dan legde ze zich erbij neer.
evenals met bit, inspannen in de koets, heel soms op het zadel.
maar ook in de hoefstal
probeert zich eenmaal los te trekken, merkt dat het niet lukt en gaat staan slapen.

soms kan ik haar linkervoorvoet oppakken, als ze zin heeft.
als ze erg veel zin heeft kan ik hem zelfs uitkrabben.
maar als ze het beu wordt slaat ze hem vooruit, en een hoef kan ik eenmaal niet houden.
als ze totaal geen zin heeft haalt ze haar hoef niet eens van de grond af.
rechtsvoor is een ramp, en vanachter is het levensgevaarlijk

ik denk trouwens wel dat ze me vertrouwt en respect heeft voor mij, dus daar gaat het niet zo aanliggen, het is meer van, mevrouw wilt haar voeten niet geven, dan geeft ze ze niet.
iemand tips?

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 20:07

niemand?

Anoniem

Re: hoeven leren opnemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:04

Graag zou ik je advies willen geven, maar ik heb geen ervaring met een Belg, en van een vriendin weet ik dat zij een ièts andere gebruiksaanwijzing hebben dan zeg maar mijn kwpn-er .

Wel heb ik nu een veulen, waarmee ik voetjes geven aan 't oefenen ben, dus misschien heb je daar wat aan.

Je kunt dit 't beste weer stapsgewijs opbouwen. Alsof je het haar opnieuw moet leren. Eerst is het slechts optillen van de voet voldoende (& belonen). Daarna vraag je iets langer. En zo weer opbouwen. Dus ook doen wanneer je nìet van plan bent de hoeven uit te krabben (of dit sowieso de komende tijd maar even niet doen en de tijd benutten om dit dus weer te oefenen).

Dus maak de krabbeurten wat korter en minder uitgebreid en bouw dit per keer langzaam op. Wanneer ze toch weg loopt, haal haar dan terug en doe nog éven iets aan een hoef, zodat ze leert dat weglopen geen effect heeft en dat jij degene bent die beslist dat het klaar is. Je hoeft haar dus niet te dwingen en door te gaan tot jij vindt dat het klaar is, maar na het weglopen toch éven doorzetten, beetje friemelen aan de hoef en stoppen op het moment dat zij braaf meewerkt.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 21:22

hoeven krabben heb ik nog nooit echt gedaan (heel soms eens de ene voorhoef)
ik heb het gisteren geprobeert, een complete ramp
ze geeft ze eomhoog en slaat daarna keihard vooruit.
ook met een touw werkt het niet.
na een de 3 de jkeer kreeg ik haar hoef niet meer van de grond af en dreigde ze om te slaan...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:17

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 17:26

Morrie had me aangeraden om het hier eens te proberen

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:21

je zou het met clickertraining kunnen proberen.

probeer haar te leren om de hoeven met de toon op de grond te laten rusten. dan kun je ook uitkrabben zonder de hoef op te pakken.

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:41