box rust

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

angelaxx

box rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 20:22

box rust hoe denken jullie hier over.

Stel je paard heeft en blessure de dierenarts stelt voor om je paard box rust te geven hoe denken jullie hierover.
Ik stel deze vraag omdat en vriendin van mij haar paard (net als ik) op en natuurlijk mogelijke manier houd, nu was haar paard en week geleden kreupel links voor de da kwam en stelde voor het paard 1 week box rust te geven en dan na die week iedere dag 10 min stappen, ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 20:25

Ik spreek nu over een peesblessure daar ik daar ervaring mee heb.

Ik ben van mening dat een paard waarbij de blessure nog in de acute fase zit(een week na het ontstaan van de blessure ongeveer)idd boxrust nodig heeft.
Als het paard in staat is redelijk te stappen zonder op zijn bek te gaan(grof gezegd)zou ik het op de weide zetten met een rustig maatje

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 20:28

maar in dit geval,het paard heeft de afgelopen 5 a 6 jaar geen stal van de binnenkant gezien, als je z'n paard in en box zet maak je het dan niet erger als dat het is

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:59

Ik denk dat je het dan erger maakt ja. Ik denk ook dat sommige DA's veel te snel boxrust voorschrijven, en in dit geval lijkt het middel me erger dan de kwaal eigenlijk.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:35

Ik denk dat boxrust niet erg veel bijdraagt aan herstel. Zeker niet bij paarden die normaal nooit binnen staan, die kunnen (ongemerkt) stress ondervinden aan het opgesloten zijn. Bovendien is doorbloeding zeer belangrijk en dat krijg je door (voorzichtig) te bewegen.

Paarden die dag en nacht op de wei staan halen ook weinig gekkigheid uit, ze zijn iig niet zo uitgelaten als paarden die van stal komen. Bij ons op stal rennen de 'stalpaarden' (die dus 's nachts binnen staan) nog wel eens een stukje, de paarden die dag en nacht buiten staan wandelen hooguit een stukje.

Waratje

Re: box rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:18

Boxrust bestaat feitelijk uit twee woorden die samengevoegd zijn: box en rust. Het laatste woord heeft hierbij het grootste belang: de rust!! Als een paard niet gewend is om in een box te staan, is de kans erg klein dat hij zich ook rustig houdt in die box. Dan is "boxrust" niet in het belang van het paard. Dan is het handiger om het paard buiten te zetten, eventueel in een kleine paddock of wei, zodanig dat hij weinig meters maakt. Afhankelijk van de blessure zul je ook moeten kijken of het paard in die kleine ruimte rondjes gaat draaien of niet, dan kan het zelfs nog beter zijn hem gewoon in een rustige groep in een groter weitje/paddock te zetten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:50

DA ´s schrijven idd veel te snel boxrust toe.

Zeker wanneer je paard dit niet gewend is, zou ik hem niet binnen houden.
Je kunt kijken of je een ministukje kunt afzetten voor je paard, een soort grote buitenstal.

Saar4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:44

boxrust is hartstikke ouderwets en het wordt gelukkig ook al veel minder vaak voorgeschreven. In sommige situaties ontkom je er niet aan maar ik zou het niet te snel doen.

Mijn paard heeft 6 jaar geleden een hele zware blessure aan de kogel gehad door een ongeluk. Ze liep op 3 benen van de pijn en moest toen een maand boxrust houden. De hele kudde stond in het land en zij moest in haar uppie op stal staan. In de eerste week stopte ze al met eten en drinken en ze werd vreselijk dof en mager. Ik heb toen besloten om haar met kreupele poot in het land te gooien. Ze had een oud vriendje dat chronisch kreupel liep en daar gingen ze samen, hinkepinkend de wei door. Uiteindelijk is het verbazingwekkend snel genezen en ze heeft er nooit meer last van gehad. Het heeft haar uiteindelijk echt goed gedaan hoewel ik mijn hart vasthield toen ik haar zo zag hinken.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:52

In een bestaande kudde is ook vrij weinig actieveit. Als er een nieuweling bijkomt wordt die op z'n plek gezet en verder wordt er voornamelijk gegeten

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:13

kimmy1986x schreef:
maar in dit geval,het paard heeft de afgelopen 5 a 6 jaar geen stal van de binnenkant gezien, als je z'n paard in en box zet maak je het dan niet erger als dat het is

dat denk ik wel. als je dat paard in een box zet zal hij vast niet rustig staan. zich vreselijk opwinden in de box is volgens mij slechter als gewoon zoals altijd in de wei.

persoonlijk heb ik al verschillende keren het advies boxrust aan mijn laars gelapt. zonder nare gevolgen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:46

Ik ben ook niet van de boxrust. Meestal geeft het meer stress en problemen. Kijk of je mischien een stuk af kunt zetten zodat ie niet gaat rennen. Maatje erbij als dat kan. Dierenkliniek in Kesteren schrijft nog regelmatig 1 tot 3 maanden boxrust voor, daar krijg ik dus jeuk van.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 18:57

Je ziet ook bij mensen die nooit bewegen dat ze altijd lichamelijke klachten hebben. Een gebleseerd paard is natuurlijk wel iets anders, maar even om aan te geven wat niet bewegen met je lichaam doet. Juist bij paarden omdat ze van nature zo'n 40 km per dag afleggen

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 09:12

Ze heeft gister geprobeerd om haar paard in en buiten stal te zetten met en klein uitlooptje zelfs daar word ze helemaal gek.
We hebben nu en stukkje wei afgezet in het weiland van de andere paarden zodat ze wel gewoon contakt hebben, ze is er niet blij mee maar het moet maar, de grote wei is te druk ze willen smiddags nog wel eens en gek uurtje hebben en rennen dan als en gek achter elkaar aan dus dat schiet ook niet op

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:08

boxrust?

Je kan ook een weilandje afzetten van 3x3
of ietsje ruimer dat ie wel kan rondlopen maar niet rennen.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:25

Precies, mijn paard moest ook 1 maand boxrust na een operatie. Dat werd dus 1 maand mini-paddock (5 bij 5 ofzo) rust. Die paddock, die in zijn originele grotere paddock gemaakt was, maakte ik daarna steeds een beetje groter en na een maand of 2 mocht hij weer in de wei.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:12

Ik zou ook gaan voor een mini-paddock en niet voor een box. Zeker als het paard gewend is om buiten te staan.. al staat je paard de hele dag super stil in de box, echte rust heeft ie niet. En ik kan me niet voorstellen dat een paard dat niet lekker in zijn vel zit, wel goed in zijn lichaam kan herstellen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 16:18

nee hoor ik zou een paard nooit (lange tijd) boxrust geven
vreselijk voor zo'n dier
idd een minipaddock is een betere oplossing
en rustig bewegen is ook goed voor de doorbloeding wat het gezezingsproces weer bevorderd
Laatst bijgewerkt door unamie op 28-06-06 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 17:01

Ik zou mijn paarden geen boxrust geven. Als ze buiten lopen in een kudde die goed aan elkaar gewend is, zal hij zelf de rust die hij nodig heeft op kunnen zoeken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 17:11

Anouar (en de rest trouwens ook) heeft zichzelf rust gegeven Clown Ze staan de hele dag bij het hek te suffen

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 18:14

Ik zou ook niet snel voor boxrust gaan, alleen bij een acute blessure/na een operatie bijvoorbeeld.
Ik vind boxrust ook vrij ouderwets, bij veel problemen is doorbloeding juist belangrijk, en die dat bevorder je niet echt door op stal te zetten!
Bij veel blessures werd vroeger tegen mensen ook gezegd; compleet rust nemen, terwijl nu rustig bewegen juist aangeraden wordt.

Daarnaast denk ik dat je bij bijv. een peesblessure meer kwaad doet wanneer je paard na 2/3 maanden weer los mag en compleet uit zijn dak gaat. En het is voor de genezing natuurlijk belangrijk dat het paard ook psychisch goed in zijn vel zit!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:05

ik persoonlijk zou ze ook op de wei zetten.
Dan maar wat langer geblesseerd, maar een gelukkig paard, dan een paard dag en nacht in een hok van 3*3 opsluiten....