[AR] Wie heeft z'n kar achterop de trailer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

whoopylover

Wie heeft z'n kar achterop de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 11:27

Hallo menners,
ik vroeg me af wie van jullie een constructie achterop de trailer heeft om zn wagentje daar 'op te hangen'.
Ik zag laatst een 4 wielig wagentje achterop een trailer hangen, dat vond ik een beetje overdreven, maar met sulky's zie je het wel vaak.
Ik wil zondag zoiets gaan bouwen voor mn eigen wagentje, maar zou graag wat ideetjes op willen doen.
Dus als je er een fotootje van hebt, graag!
groetjes!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:48

Ik ben ook nog steeds aan het denken. Een dravers sulky heb ik wel achter op gehad, maar met mijn 2 wielertje weet ik nog niet hoe ik het voor elkaar ga krijgen. Je zit hier toch met een bankje enzo.

Ik hou dit topic in de gaten!

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:09

Iemand bij mij op de menvereniging hangt zijn concourswagentje aan de klep. Hoe hij dat ding precies vast maakt weet ik niet, maar de klep doet ie dan met een liertje omhoog. Technische details heb ik helaas niet voor jullie.

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 17:51

het kan best zijn dat ik die heb zien rijden.
Want het was echt een 4wielig wagentje met zn wielen tegen de klep aan.
Ik ga zondag sowieso iets knutselen/uitwerken. Ik zal het iig laten zien als het gelukt is! (wish me luck!)

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:00

Ik heb zelfs wel een keer een (mini shetland) marathon wagen BOVEN OP een trailer gezien.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:25

En hier in de buurt hangen ze wagens wel achter de trailer, gewoon de wielen, rijdend dus. Trekhaakkogel op de klep van de trailer, boom van het rijtuig af, speciaal tussenstuk erop met koppeling, aankoppelen en rijden. Is hartstikke illegaal...

Je moet met een kar achterop hangen trouwens wel vreselijk uitkijken dat je nog kogeldruk overhebt. Anders slingert je trailer alle kanten op...

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 21:40

Ja, das een goeie Ibbel.
Mijn wagentje is gelukkig maar 50 kg, maar met een zwaardere zou dat wel tot problemen kunnen lijden. De pony is een redelijk zwaar uitgevallen welsh-A, dus die zorgt wel voor de tegen-kogeldruk.
Maar bedankt voor het attent maken!

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 23:22

Je kan niet alla minute bij je pony komen of je moet een trailer met voorlader hebben. Dus bij een ongeluk of zelfs al bij aankomst op je wedstrijdterrein moet eerst de wagen van de trailer. Vind ik wel wat minder.

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 06:13

Ik heb toevallig dinsdag een eigen trailer met voorlader gekocht!
Wat we nu voor optie hebben is ook niet alles. Het karretje past precies in de achterbak van onze transporter bus, maar dan moet ik de bomen eruit halen en de trailer afkoppelen om deze erin/eruit te halen. En als ik een keertje alleen weg zou willen, wordt dit een probleem. En wagentje achterop de trailer wat makkelijk te bevestigen zou zijn zou uitkomst bieden

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 07:23

ik heb ze inderdaad ook al wel is gezien met het wagentje OP de trailer... moest wel ff lachen...

over dat karretje mee laten rijden achter de trailer, mag wel volgens mij, zolang er maar een trekker voor zit, wij doen dit namelijk ook wel eens: trekker, trailer, karretje...

mriekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:36

er zijn al heel wat opties genoemd. waarvan ik ze allemaal heb gezien. De man die zijn wagen OP de trailer heeft rijdt met 4span shetten.

een kennis had ook zijn wagen achter de trailer hangen (dus op een zelf gemaakt rek) en moest voorin dan wel een grote jerrycan met water hebben voor contragewicht... op een gegeven moment is het rek voor een deel afgebroken en ontstond er brand, gelukkig had hij water bij zich

bij ons op de vereniging is iemand die zet de pony voor in de trailer (gewoon een 1paards trailer) en de 2wieler achter. De bomen steken dan omhoog over de klep!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Wie heeft z'n kar achterop de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:53

Vroeger reden wij zo ook rond, inderdaad een liertje voor aan de kar die heb omhoogtrekt, en beugels voor de achterwielen op te zetten. Niet vergeten je kenteken zichtbaar te houden, beste is op de zitting van je kar, kussen komt er toch overheen.

Bij de aangespannen wedstrijden zie je veel mensen zo nog rondrijden, concourswagentjes zijn licht en dat gaat dan makkelijk.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:49

Bij ons de buurt rijdt er ook eentje. Maar die heeft het wagentje ín de trailer. 4 sleuven in de klep van de trailer voor de wielen, zodat hij minder ruimte inneemt in de trailer.
Hoe het allemaal precies zit weet ik niet, maar het ziet er wel degelijk uit. Dit lijkt me toch een fijner idee dan je wagen aan de buitenkant van je klep.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:54

Wij hebben de meest ideale oplossing, vind ik zelf, onze trailer heeft eewn verlengde dissel, dus de marathonwagen staat voorop, in sleuven en daarachter de trailer.
Je gaat ze steeds meer zien op wedstrijden en we gebruiken hem ook gewoon zonder menwagen, dus alleen voor mijn paard.
Je trailer is wel een stuk langer dan anders........

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:23

Hoe rijdt dat zonder menwagen mammaslamma, daar hoor je nog wel eens negatieve berichten over omdat de gewichtsverdeling dan niet goed meer zou zijn.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:39

Geen problemen, je moet er denk ik wel een stevige auto voor hebben, maar je merkt er niets van dat er geen kar opstaat.
Onze wagen is denk ik rond de 125 kilo,ook niet echt een groot gewicht.
Wij gebruiken hem iedere week voor mijn les, dan staat er 1 paard in, en soms met wedstrijden of vacantie, dan staan er 2 shetten en 1 paard in, het enige nadeel is, dat je zo lang bent, ik wilde mijn E gaan halen, maar ik doe het maar niet, dat gaat niets worden, lange auto en lange trailer =problemen met achteruit rijden........
Mijn man doet het met z'n ogen dicht bijna, dus hij zal vast zeggen, dat het geen probleem is, en zolang hij het niet erg vind om te rijden.......

Linda_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:11

Wat ik ook wel eens heb gehoord, als je een tweepaardstrailer hebt en een kleine pony (dus whoopylover in jou geval een welsh A) dat je de pony gewoon dwars in de trailer zet en daarachter (of voor weet ik niet hoe dat zit) de kar. Moet passen met klein karretje en kleine pony

SuzyE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:33

whoopylover schreef:
het kan best zijn dat ik die heb zien rijden.
Want het was echt een 4wielig wagentje met zn wielen tegen de klep aan.
Ik ga zondag sowieso iets knutselen/uitwerken. Ik zal het iig laten zien als het gelukt is! (wish me luck!)

correctie, remko gaat iets knutselen

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 16:48

nou suus, waarom verklap je dat nou ik wilde met de eer strijken (grapje)
Ik zal morgen eens kijken oftie niet heel toevallig in de trailer erbij past, whoopje is namelijk niet zo groot. Maar ik wil toch ook kijken voor een uitwendige installatie, zodat ik 2 paarden in mn 2paards trailer kan meenemne!

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:00

Ik heb ook een tijdje pony en wagen 1 een tweepaardtrailer vervoerd. Shetlander stond dan toch wel erg krap in de trailer. Goede noodoplossing maar niet voor altijd.

xjessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:04

bij concoursen bij de hackney's zie je het nog steeds!! Wij hadden vroeger ook achter aan de klep hangen met een beugel tilde we de klep gewoon om hoog.

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:58

Wij hebben een 2wieler, en daar hebben we wat voor gemaakt zodat hij op de achterkant van de trailer mee kan. Een heel simpel systeem.
Maar ik weet niet of je zoiets zoekt voor een 2 of een 4 wieler.

Als je een foto wil, dan moet je het maar even laten weten, dan zal ik dat van de week eens op de foto zetten.

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:28

Hoi Wyko, ik zou wel graag een foto willen zien hoe je dat hebt op/aan de trailer!

Ik heb trouwens ook een ijslander, die beleerd is voor de kar, maar men alleen met 1 van onze shetten.

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 18:11

Wyko ik zou graag een foto willen zien, het gaat om een 2 wieler met een 2zits bankje erop, dus hij is vrij 'diep' (vergleken met een sulky)

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:45

Op mijn profiel staat een foto van onze 2-wieler.
Hier zit ook een 2zits bankje op. Dus deze is ook vrij diep. Als je hem op zijn achterkant klapt is hij nog binnen een meter.

Ik zal deze week proberen om er even een foto van te maken en die hier te plaatsen.
Ik kan al wel in het kort vertellen hoe het ongeveer in zijn werk gaat:

Het mandje wat achterop staat en het bankje die halen wij eraf.
Dan kiepen we de tweewieler achterover, tegen het frame wat we op de trailerklep hebben gemaakt. (dus het frame van de kar, waar de mand op staat die valt in een gleuf op de klep) dan gaat de kar verder helemaal naar achteren en dan kan het voorrek van de kar, dus waar je je voeten hebt als je erop zit, vast gemaakt worden met de pennen. Het lamoen steekt dan dus naar boven en komt niet boven de trailer uit.

Het is misschien erg vaag uitgelegd, maar misschien toch duidelijk.
We hebben deze constructie zelf bedacht en gemaakt. Sommige wagenmakers maken ook dit soort dingen voor 2 wielers.

Maar foto's volgen zo speodig mogelijk!