Ik mag een ander paard longeren en in de lessen rijden (omdat mijn verzorgpaard kreupel is) en dat gaat ook heel goed. het is een erg soepel paard.
Het probleem is het longeren. het is een wat kijkerig paard (ook met rijden ze zoekt gewoon iets om van te schrikken) en ze is heel erg voorwaarts. Als ze eenmaal ontspant dan gaat dat halsje zomaar naar beneden. soms volgens mij wel wat te snel.
ze is best wel op de voorhand gebouwd en als ze nageeft komt de hals niet zozeer omhoog maar buigt de hals helemaal naar beneden. oprichten kan wel maar vind ze erg moeilijk.
ik probeer haar ook met longeren op te richten maar ik krijg dan het idee dat ze erg op de bijzet gaat hangen (ze neemt ook zat druk op de teugels met rijden)
ik longeer haar eerst gewoon met hoofdstel, daarna gaan de touwtjes vast van de laagste ringen aan de zijkant door het bit naar de hoogste ringen. dan loopt ze eigenlijk al lager dan de lage ringen aan de zijkant.
als ze eenmaal goed warm is gelopen doe ik de touwtjes aan de hoogste ringen vast (zoals met rijden) zodat ze kan en mag oprichten.
hebben jullie ideeen over welke hulpteugels ik anders nog kan gebruiken bij het longeren? of moet ik dit rijdend oplossen?
de voorwaartsheid is ook een beetje een probleem. een keer zwaaien met de zweep (of alleen maar bukken om de zweep op te rapen) en ze loopt alweer in middendraf -galop. het wordt al veel beter nu ik haar gewoon tussendoor laat stappen en veel tegen haar praat maar soms dan denkt ze dat ze weer moet werken en dan gaat ze weer. Als ik ook maar klak met mijn tong zit ze alweer een dikke versnelling hoger. pas als ze moe wordt kan ik een beetje meer tempo controleren.
Ze is tot M niveau gereden met een andere ruiter en ze kan aardig lopen. het voorwaarts neerwaarts is haar sterke punt (en halsstrekken bijvoorbeeld)
Nou, lang verhaal maar ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.
bij voorbaat dank...