grazen onder het wandelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

viola

grazen onder het wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 22:46

Ik ben benieuwd hoe jullie omgaan met eten tijdens het wandelen.
Ik heb nu bij verschillende NH achtige 'methodes' verschillende dingen gelezen en gehoord.
Mijn ene pony mag nooit eten (hij is al dik en gaat als hij de kans krijgt echt uitgebreid staan eten en heeft geen oog meer voor andere dingen) Ik geef hem meestal een klein rukje, zeg 'nee' en loop door.
Ik vind als ik met het paard bezig ben moet hij ook met mij bezig zijn dus niet met eten.

Aan de andere kant zie ik in een kudde vaak de groep wel één richting op sjokken, maar sommige stoppen af en toe om een paar hapjes te nemen en snel weer aan te sluiten. Paarden zijn toch eigenlijk constant aan het eten en wachten dan toch niet tot de leider ook eet. (mits de situatie helemaal veilig is en er overal voldoende eten is)

Pas liep ik met mijn andere pony een stuk en merkte dat hij af en toe tussendoor snel een hap nam en in hetzelfde tempo zonder dat ik wat deed meteen weer met me mee liep. Hij hoefde ook niet ver te bukken want het gras stond op mond hoogte. Hij bleef dus eigenlijk gewoon met zijn aandacht bij mij en heb hem dus lekker af en toe die hap laten nemen.

Mogen jullie paarden eten tijdens het wandelen en zo nee wat doe je eraan als ze het toch doen en natuurlijk waarom.

allegro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:49

Die van mij (een haffie) mag best even eten tijdens het wandelen. Maar dan wel als ik het aangeef, niet op zijn initatief want dan wandelen we niet meer zeg maar..

pressent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:52

allegro ja dat vindt ik ook als ik het aangeef mag het anders niet.

Antheman

Re: grazen onder het wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:47

Onder het wandelen wordt niet gegeten. Daar hebben ze nl een groot weiland voor.

Als ik dat zou toestaan ,dan komen we nergens, want eten is uiteraard de grootste hobby. Mijn hobby is een rit(je) maken. Combineert wat rottig als je dan de hele dag in de berm staat.

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:26

Onder het wandelen inderdaad niet eten.
Heb in het begin een poosje gedacht van ach als ik toch even stil sta om te praten met iemand ofzo dan kan het wel, maar ben erachter gekomen dat dat niet echt werkt. Op die manier is het voor het paard totaal niet duidelijk wanneer hij nou wel en niet mag eten, dus dan maar gewoon helemaal niet.
Wil op den duur wel gaan proberen om het dan zelf aan te geven wanneer het mag, maar dat gebeurt pas als ik een fatsoenlijke wandeling kan maken zonder telkens oponthoud te hebben omdat meneer weer een lekkere grasspriet heeft gezien
Nu is het gewoon daar nog te vroeg voor en snapt ie duidelijk niet wat ik bedoel, dus nu eerst niet eten, en dan kan ik het daarna wel aan gaan geven

PienZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:43

Die van mij mag onder het lopen niet eten is duidelijker voor hem en voor mij als ik er gewoon duidelijk in ben dat hij het niet mag. Hij is nu nog jong maar heb al met verschillende paarden gezien die wel eten mochten het telkens onder het rijden ook deden vandaar dat hij het gewoon vanaf de eerste dag dat ik hem al had niet mag. Hij weet het ook en loopt ook netjes mee

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:02

Ik ga naar een bepaalde plek waar ze mogen grazen, ik hou er niet van als ze gaan snacken tijdens het wandelen, en naar gras toetrekken als ze ook maar een sprietje zien.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:27

Parelli heeft er zelfs een term voor: mosyen, je gaat met een snackend paard van a naar b. Ik vind het een geweldige uitvinding, het lopen met Morrie is nu een stuk relaxter, vroeger moest ikhem uit het grqas slaan,nu mag hij gewoon eten en lopen tegelijk

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:01

Het hangt een beetje af van de omstandigheden, soms mogen ze eten bij het wandelen, soms ook niet. Belangrijk hierbij is dat de paarden weten dat ik het laatste woord heb en dat doordrammen in ieder geval niet helpt

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 21:32

Morrie zou je me wat meer kunnen vertellen over dat mosyen van parelli?

Ik laat ze in eerste instantie ook nooit eten, maar laatst met Roger ging het zo goed terwijl hij tussendoor gewoon een hapje nam dat ik dat toen wel het toegestaan.

Voor de mensen die niet laten eten. Hoe zorgen jullie ervoor dat je paard idd niet eet. Ik heb er één die maar niet door krijgt dat het niet de bedoeling is te gaan eten en blijft het proberen.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:02

ik citeer even een andere bokker uit eenander topic (met toestemming:

Citaat:
Moseyen is trouwens niet puur laten grazen, het is je verplaatsen van punt a naar b waarbij je af en toe even stopt, het paard af en toe mag aangeven waar hij heen wil, dan jij weer, weer even grazen, eens een game tussendoor - kortom met een hele grote omweg en heel relaxt naar je eindbestemming . Een soort processie van Echternach

WaratjeJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:08

viola schreef:
Voor de mensen die niet laten eten. Hoe zorgen jullie ervoor dat je paard idd niet eet. Ik heb er één die maar niet door krijgt dat het niet de bedoeling is te gaan eten en blijft het proberen.

Dan denk ik dat hij waarschijnlijk toch af en toe kan scoren en voor die (hopelijk) uitzonderingen blijft hij proberen.
Als jij niet wilt dat hij eet, moet je voorkomen dat hij zelfs maar de kans krijgt om het te proberen. Dus zelf actief lopen en zijn aandacht opeisen. Oefen dit eerst eens rustig in de bak, waar geen gras is en breidt dat later uit met plekken waar nog steeds weinig te scoren valt en daarna pas weer langs die lekkere berm.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:25

Precies, werkend wandelen noem ik dat Waratje.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:33

Citaat:
viola schreef:

ook daar voorziet Parelli in.... met de bekende 4 fases:
geef een sent vouit met je hand
maak een geluidje (klakken of met je lippen)
zwaai met de carrotstick in zone 4 (ergens achteraan)als er dan nog geen gewenste reactie is komt tenslotte fase 4: de donderklap bij heldere hemel: een aanraking met de carrotstick op de schoft (in geval van Morrie is dat echt een doodsklap, ik heb er spierpijn van, hij merkt het amper en vreet gewoon verder )

wheezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:23

inderdaad irritant als je pony steeds met z'n kop naar beneden duikt....

AthenaWytske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:00

Mijn pony mag eten als ik dat aangeef. Meestal is dat op dezelfde plek, en dat weet ze!
Ik maak haar duidelijk wanneer het eindigt, maar soms is ze het dan niet met me eens...

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:20

Mijn paard graast "op commando" buiten.
Maar ik wil geen "door gras geobserdeerd" paard tijdens een wandeling en dat hij zelf initiatief neemt om naar beneden te duiken naar dat dat groene spul.
Dus ik heb hem geleerd dat ik hem een handje gras geef en dat hij dan zelf mag pakken.

Vally4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:46

Ten eerste: wanneer vally snel tussendoor een hapje gras mee kan pikken zonder dat ik er "last" van heb, vind ik dat best, maar wanneer ze probeert een hap gras te nemen en daarbij haar aandacht verzwakt en ze gewoon weg loopt om bij het gras te komen, vind ik dat niet best. Wanneer ze dat doet haal ik eerst vriendelijk haar hoofd omhoog. Als ze daar niet op reageert, roep ik boos haar naam, als ze dan niet reageert gaat mijn carrot stick of zweep omhoog en als ze dan nog niet reageert krijgt ze een tik, maar niet harder dan nodig is. Geef ik haar een knal 3 keer zo hard dan wanneer ze toch al zou reageren, is dat gewoon overbodig. Ze heeft nu netjes 3 waarschuwingen gehad en de tik zelf uitgelokt. Over het algemeen is tikken iets waar ik liever niet mee werk, maar na 1 of 2 keer dit te hebben gedaan komt ze toch wel vrij braaf omhoog, de enkele keren dat ze het nog probeert. Tussen de oefeningen door mag ze af en toe wel even een hapje gras, paarden zijn nu eenmaal grazers van nature dus om het ze te onthouden af en toe wat te grazen, vind ik ook weer oneerlijk. Als ze mag grazen doe ik gewoon even de porcupine bovenop haar nek zodat ze haar hals omlaag doet (eerst even aaien, dan de haren aanraken, dan de huid, dan de spieren dan het bot en wanneer ze heeft gedaan wat jij wou weer even aaien) en ze weet dat ze dan een hapje mag nemen. Als ze een paar hapjes heeft genomen vraag ik haar omhoog op dezelfde manier wanneer ik het doe als ze een hapje gras neemt zonder toestemming. Om te voorkomen dat je paard al panisch wordt wanneer je je zweep of carrot stick omhoog tilt of meteen zijn hals omlaag gooit bij het aanraken raad ik je dan wel aan om lekker veel friendly te doen (=paard overal aan raken met cs/zweep en handen)

SymO schreef:
Mijn paard graast "op commando" buiten.
Maar ik wil geen "door gras geobserdeerd" paard tijdens een wandeling en dat hij zelf initiatief neemt om naar beneden te duiken naar dat dat groene spul.
Dus ik heb hem geleerd dat ik hem een handje gras geef en dat hij dan zelf mag pakken.

Dat heb ik met Vally eerst ook gedaan, is een beetje Hempfling stijl. Maar ik merkte dat na een tijdje, wanneer ik met een grashandje naar haar hoofd toe kwam dat ze al meteen naar beneden dook. Dat kan heel verwarrend werken, al zeg ik het zelf. En als ze tijdens het rijden bijvoorbeeld even mag pauzeren en een hapje mag nemen en ik blijf er gewoon even op om daarna weer verder te gaan, is het wel veel gedoe om weer af te stappen alleen om haar dat handje gras te geven.... Maar iedereen weet van zichzelf wel wat die prettig vind Bloos

Wat je ook doet, succes ermee Pling

Janine_L

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:18

Morrie schreef:
Parelli heeft er zelfs een term voor: mosyen, je gaat met een snackend paard van a naar b. Ik vind het een geweldige uitvinding, het lopen met Morrie is nu een stuk relaxter, vroeger moest ikhem uit het grqas slaan,nu mag hij gewoon eten en lopen tegelijk

Leuk een term hiervoor van Parelli.......... ik kende hem nog niet (die term dus)
Wij hebben zelf een term bedacht voor dit gebeuren en noemen het "happie-stappie"

marsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:23

Hmmm...ja, inderdaad een vervelend probleem bij sommigen. Mijn paard had hier eerst ook last van wanneer we naar de wei liepen. Telkens dook ze naar het gras in de berm en was hier niet meer uit te krijgen. Ik heb haar toen telkens afgestraft met 'NEE!' en een rukje aan het halstertouw. Wanneer ze daar niet naar luisterde werd het een harder rukje, maar ze had immers haar kans gehad. Nu hoef ik (in de meeste gevallen dan Knipoog) alleen nog maar 'NEE' te roepen en dan weet ze genoeg.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:27

Mijn paard mag gerust eten, MITS ik het aangeef (hand naar de mond en dan naar beneden gaan)
Ze luisterd hier perfect naar en weet dan ook wanneer het niet mag...

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:09

djodjodjo schreef:
Mijn paard mag gerust eten, MITS ik het aangeef (hand naar de mond en dan naar beneden gaan)
Ze luisterd hier perfect naar en weet dan ook wanneer het niet mag...

Hier precies hetzelfde Ja
Werkt super!