vragen over boomloos (?) zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

djodjodjo

vragen over boomloos (?) zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 23:27

Hallo allemaal,

Ik ben al een poosje aan het rond kijken voor een leuk, niet te duur, boomloos zadeltje.
Nou kwam ik toevallig dit tegen:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De "eigenaar" weet niet (meer ) wat voor merk het is, hoeveel het precies waard is (ze vraagt er €200 voor) en wat het ongeveer gekost heeft.
Weet iemand wat voor type zadel dit is? En hoeveel het waard is? En of het wel echt boomloos is?

Alvast super bedankt!

Groetjes, Joëlle

En ps, als dit verkeerd staat word ik graag verplaatst
Laatst bijgewerkt door djodjodjo op 10-06-06 23:41, in het totaal 2 keer bewerkt

branco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 23:28

je link doet het helaas niet..

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 23:29

Nu wel?

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 23:37

Afbeelding

Sorry dat je deze twee keer ziet, maar ik kan mijn bericht niet meer verwijderen pc is denk ik een beetje van slag door het weer...
Laatst bijgewerkt door djodjodjo op 10-06-06 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

branco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 23:41

ja nu kan ik de foto's zien..

branco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 23:43

ziet er leuk uit,maar komt me niet bekent voor. dus kan je niet verder helpen, sorry..

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 23:47

Geeft niet Toch bedankt voor je reactie!
Weet iemand misschien hoe je zeker kunt weten dat een zadel boomloos is?

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 08:43

Grappig zadeltje , komt mij ook niet bekend voor...

Tja het kenmerk van boomloos is dat het hele zadel zacht en soepel is en je het helemaal dubbel kunt vouwen voorkanten achterkant op elkaar kunt leggen zeg maar en de hele zitting knikken. Daarom is het ook zo flexibel en past het zich zo makkelijk aan aan bijna elk paard.

Maar de nieuwerwetse boomloze zadels die van tuigleer gemaakt zijn zijn veel stugger en stijver dan de Torsion-types zeg maar , dus dat is ook niet echt meer een graadmeter...

Je kunt kijken of je het zadel goed kunt bewegen qua rugbreedte en zitting , met een boom erin kan dat zeker niet want dan is dat allemaal gefixeerd.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:01

pmarena schreef:
Je kunt kijken of je het zadel goed kunt bewegen qua rugbreedte en zitting , met een boom erin kan dat zeker niet want dan is dat allemaal gefixeerd.

Ook dat is niet juist.

Je kan alleen stellen dat als het als een veredeld zadeldek is, het boomloos is en als het volledig stijf is, het een boom heeft.
Is het wel enigzins flexibel maar ook stevig en vormstabiel, dan zal je via de stijgbeugelophanging naar de interne structuur moeten proberen te zoeken.
Zoals je zelf al aangeeft zijn sommige 'boomloze' oplossingen, gelúkkig, steeds bomiger aan het worden en er zijn ook aardig wat boomzadels met flexibele bomen. Het grensvlak is verdwenen. Er zijn zelfs zadels met feitelijk een flexibele 'boom' die uit marketing overwegingen als boomloos worden aangeprezen.
Erg relevant is het feitelijk ook niet.

HC

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 20:52

Huertecilla schreef:
Zoals je zelf al aangeeft zijn sommige 'boomloze' oplossingen, gelúkkig, steeds bomiger aan het worden...

Waarom gelukkig ?

Wat zouden jullie ongeveer voor het zadel geven?
En je kunt dus níet van een foto zien of het boomloos is?

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:59

Huertecilla schreef:
pmarena schreef:

Ook dat is niet juist.
.....

HC

Het is de beste en meest voor de hand liggende tip om naar te kijken , als iemand wil weten of een zadel echt boomloos is of niet. Je ziet er al aan af dat dit geen duur zadeltje is , dus een luxe flex-boom kun je aardig uitsluiten.

Als je dit zadel ter plekke gaat bekijken en er zit veel beweging in de schouderbreedte en de zitting is helemaal flexibel / kun je als het ware dubbel vouwen , dan weet je genoeg , is het boomloos.

Is het geheel vrijwel onbewegelijk dan zal het zich ook nauwelijks aan de rug van het paard aanpassen , en dat is misschien al niet wat TS zoekt , zal ze zelf het beste kunnen beoordelen wat ze wil....

Ik vind 200 euro op zich wel een leuke prijs voor dit zadeltje , zo vanaf de foto's.