[AR] Linkerpaard is heet, rechterpaard trekt niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Linkerpaard is heet, rechterpaard trekt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 11:17

Momenteel is het steeds zo dat Nickey al het werk opeist in het span en Hero hem zijn gang laat gaan en onvoldoende trekt. Ik drijf Hero steeds wel iets aan met de zweep maar zodra er weer spanning op de strengen komt trekt Nickey nog harder aan. Nickey kruipt achter het bit en begint te dribbelen. Vooral richting stal blijft hij dribbelen en krijg ik hem nauwelijks ontspannen in stap. Vervolg als ik thuiskom: 1 pony droog en de andere kletsnat.
Ik heb Nickey al laten onderzoeken door een tandarts, er zijn twee wolfskiezen verwijderd. Vervolgens heeft hij een ander bit ingekregen. Tevens staat hij een gat naar achter gegespt tov Hero. In enkelspan loopt hij nu goed op het bit.
In het boek Mennen met gevoel staat deze vraag ook uitgewerkt (blz 57) Daar staat: 'Maak het binnenleidsel korter (een gaatje naar je toe) om het linkerpaard iets uit de strengen te halen. Als het leidsel gelijk zou blijven dan krijgt het rechterpaard nooit de kans om te trekken.'
Wat wordt hier bedoelt met het binnenleidsel. Als ik 1 kant korter maak moet ik de andere langer maken (de soms der gaten), toch?
Iemand anders ook nog tips waar ik op moet letten???

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:20

Als je ze nou eens af en toe in het enkelspan zet? Den kun je Nickey rustig terug rijden zonder dat je Hero nog meer aanmoedigt tot weinig doen en Hero meer aan het werk zetten zonder dat Nickey daar hyperdehyp van wordt.

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:24

Ik heb totaal geen verstand van mennen hoor, dat geef ik eerlijk toe. Maar je zegt dat je de werker iets verder naar achteren hebt gezet, is het dan niet zo dat als ze proberen op gelijke hoogte te blijven lopen, dat paard juist het meeste werk moet verrichten?

Tess

Re: Linkerpaard is heet, rechterpaard trekt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:37

Interessante vraag!, ik ga dit topic volgen want ik wil in de nabije toekomst mijn twee welsh aatjes samen gaan inspannen, de ene is zeer flegmatiek en de ander is ook behoorlijk heet.
Ik ben me er van bewust dat dit misschien een waardeloze combi gaat worden maar vind het wel het proberen waard. Dus kenners, kom maar op met de adviezen !

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:53

Ik heb nog helemaal geen 2span ervaring. Maar ik heb er 2 die volgens mij ook in het 2span niet fijn zullen lopen. Eentje die ijverig is en super scherp aan de hulpen, die ander is luier en minder scherp aan de hulpen. Ik heb ze in het tandem gezet . De ijverige loopt voorop, de luie achterop. De luie moet nu wel trekken, maar vind het erg makkelijk er achter aan te hobbelen. M'n voorpony loopt keurig uit de strengen en loopt lekker te showen.

Ik hou het in de gaten omdat ik toch (zodra ik het materiaal heb) ook wil 2span rijden.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 12:24

@Qimm: ik rij elke pony in iedergeval 1 keer per week in enkelspan. In enkelspan was Nickey voor het verwijderen van de kiezen en het nieuwe bit ook heet maar hij loopt nu ontspannen in enkelspan. Naar huis is hij wel dribbelig maar corriceerbaar in het enkelspan. Hero is niet lui, hij krijgt gewoon geen kans om te trekken.

@farichta: ik heb Nickey teruggegespt in de leidsels. Gezien je met een kruisleidsel rijd, moet je de stand van de leidsel aanpassen aan het karakter en de bouw van het paard. De strengen zijn even lang.

@Dennis: ik heb normaal Hero voorop lopen in het tandem maar dat loopt nu niet zo super. Hero vertrouw ik wel meer aan de lange leidsel. Nickey heeft nogal de neiging zich om te draaien. Waarschijnlijk gaan we het binnenkort andersom proberen in de les.

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 18:36

en de strengen vergespen? dat geen optie?

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 14:37

Buxy schreef:
en de strengen vergespen? dat geen optie?

Moet Hero dan een gaatje terug?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 15:39

Het kan ook schelen als je de evenaar los zet, zo trekken beide pony's al loopt er een verder voor dan de ander.(dat is dat gedeelte waar de zwengen aan vast zitten).

cavellino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:19

enkelspa rijden en de zweep gebruiken, Je roept de naam van de pony en geeft hem daarna een flinke tik. Je schreef dat je de zweep gebrukt maar die moet je dus echt goed gebruiken.

wanneer je nu tweespan rijd en dan de naam van de pony roept dan weet ie dat ie werken moet want anders....

Ik kam me voorstellen dat het in tweespan niet lukt want dan wordt de pony die wle trekt steeds feller. dus in enkelspan eerst goed even laten weten dat ie aan het werk moet.

cavellino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:23

oeps niet helemaal goed gelezen!!

Je hebt dus last van de pony die fel is.

Veel enkelspan rijden, meer dan 1 keer in de week zodat ie ontspannen wordt, en longeren, werken naar ontspanning.

(Verder kunje hem ook zonder repen laten rijden dus dat ie niet kan trekken maar dat doe ik alleen met paarden die echt super fel zijn en constant dribbelen als ze aan het werk moeten. Is niet echt een optie dus.)

succes

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 21:04

cavellino schreef:

(Verder kunje hem ook zonder repen laten rijden dus dat ie niet kan trekken maar dat doe ik alleen met paarden die echt super fel zijn en constant dribbelen als ze aan het werk moeten. Is niet echt een optie dus.)

succes

Wat bedoel je hier precies mee?

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 03:32

Dat vraag ik me ook af. Wat zijn repen?

Ik heb geen losse evenaar en het wordt me ook een te dure optie om die aan mijn kar te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 06:57

Ga in het enkelspan en aan de longe trainen op een bepaald commando dat voor de ene pony "rustig aan" betekent en voor de andere "voorwaarts"....
Bij Händell en Ilindra deed ik dat vroeger altijd met "pprrrrttt", Ilindra werd dan wat rustiger terwijl Händell wat meer aantrok.

cavellino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:35

repen is ee ander woord voor strengen

groetjes

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 20:17

Maar zonder strengen zit een paard dus alleen aan de disselriem vast. Lijkt me niet zo een goede optie met een heet paard

mriekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:57

de tip van Ilindra heb ik ook wel eens uit de mond van Tjeerd Veltstra horen komen...

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:17

Je hete paard een gaatje korter zetten in je leidsels en je langzamere paard een gaatje terug in de strengen.

Daarbij is het belangrijk dat ze jou tempo lopen. Dus kies een reeel tempo (in jou geval 13 in draf denk ik) en zorg dat ze dat lopen. Niet harder (zoals de hete wil) en niet zachter (zoals de ander wil)

cavellino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:35

Ja dan zit ie dus alleen voor vast en dat gaat best maar dat moet je als menner zelf gewoon even goed kennen.

de paarden een commando leren is een goede optie, maar een hele drukke pony loopt zich op de wedstrijd vaak zo op te naaien dat dat dus niet helpt, Hij moet dus de druk aan kunnne en daar mee leren om te gaan. veel rijden dus in enkelspan. Veel stappen!!!

groetjes

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:57

Het luie paard inderdaad terug zetten in de strengen. Nu heb je altijd wel de kans dat het hete paard nog drijfnat blijft, met minder werk dat ie zichzelf blijft opfokken. Zo hebben wij er ook een paar.

Overigens werkt het voor wedstrijden absoluut niet om het luie paard terug te zetten, want dan heb je waarschijnlijk het probleem dat de hoofden niet meer gelijk komen. Dan zal de vlugge voor de luie komen te lopen.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:52

dit kan je oplossen in de training door idd de strengen te verstellen of de leidsels te vergespen..

ik heb ooit geleerd om tijdens training de "regeltjes" aan de kant te kunnen zetten. neem als voorbeeld de som der gaten van je leidsels (10 of 8) die komt bij mij weleens op 5 uit.. als het op dat moment maar loopt zoals jij het hebben wil.
toen ik met die hackneys reed pakte ik soms in de rechter wending alleen het rechter leidsel van de rechter pony om zo aan de rechter stelling te werken, zonder de linker pony te storen. denk echter wel aan je eigen veiligheid met het oog op omkiepen enzo.

soms moet je een beetje kreatief van geest zijn.

en zoals hiervoor al gezegt, tijdens wedstrijden moet je wel zoveel mogelijk die regeltjes in je hoofd houden, train daar dus ook langzaam naartoe, net zolang totdat je leidsels en je strengen weer gelijk zitten.

het kan ook nog zijn dat die rechter pony reageerd op de zweephulp voor de linker. in dat geval moet je tijdens training iemand mee nemen met een extra zweep. laat deze persoon dan de zweep op de kon of rug van je rechter pony leggen. af en toe beetje aaien en af en toe beetje met de beweging op de rug laten dansen zegmaar. en dan een keer aan de linker kant van de pony, keer aan de rechter kant.. net zolang totdat hij niet meer zo schieterig is op ze zweep. dit kan ook wel een paar weken duren..

succes ermee

Mrietjesueel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:44

De een wordt juist heet OMDAT hij alles moet trekken.
Misschien helpt het om degene die niet trekt regelmatig aan de dubbellonge te pakken en hem superconcequent op de commando's te zetten. Kan ook in enkelspan evt.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 14:05

De andere wilt wel trekken maar het wordt hem niet toegelaten. Vandaag heb ik juist weer met de leidsels op dezelfde gaten gereden en nu liep het vandaag weer geweldig. Af en toe verstellen van kinketting, bit en leidsels houd deze pony scherp

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:38

oeh interresant topic, ik heb precies het zelfde alleen dan meer met menritten met andere paarden word die hengst helemaal hyper en die merrie maar tegenhouden. ik ga ff die dingen die hier staan proberen

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:16

moelijk probleem maar weet je waarvoor hij zo heet word?? en miss een paar keer in het enkel span met beide