[AR] Wie heeft er van der Wiel tuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mare

Wie heeft er van der Wiel tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 13:25

Ik ben benieuwd naar het van der Wiel tuig. Wie heeft er ervaring mee (en foto's)? Is het idd zoveel mooier/beter, en wat kost de aanschaf (tweespan) ervan?

bora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:48

Dit is een goed en mooi tuig. De tuigen die ik gezien heb hadden weinig onderhoud nodig. Wat de prijs is weet ik niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Wie heeft er van der Wiel tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:33

Wij hebben nog wat tuig ervan, is nu echt op aan het raken. Tuig is 35 jaar oud inmiddels, en 34 jaar gebruikt intensief als wedstrijdtuig. Een ander tuig had het zekers te weten niet zo lang volgehouden en was niet zo mooi gebleven!

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:03

Ik heb het wel eens gezien op Paard en Koets. Ik meen te herinderen dat een tweespan rond de 4000 a 5000 euro zat. Het is mooi tuig, dat wel, maar voor die prijs......

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:26

Voor een tuig dat handgemaakt is en dan ook nog 30 jaar meegaat is die prijs echt niet te hoog.
Overigens heeft ook een kwaliteitstuig onderhoud nodig.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:40

Dan heb ik nog het geld niet liggen....
(moet ik een lening afsluiten die 30 jaar loopt)

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 23:30

ik heb hele goede ervaringen met vd wiel tuigen.
deze hebben bijvoorbeeld een veel betere pasvorm bij de schoft dan bijvoorbeeld ideaal tuigen, die moeilijk te vullen zijn.

ook is het super kwaliteit leer dat heel wat kan hebben, en, mits goed onderhouden, makkelijk 20 jaar mee moet gaan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:11

Bij Gerard Leijten rijden ze met v.d. Wiel tuigen.
Ik vind ze zelf om te zijn vrij grof (de marathon tuigen dan), maar ze zijn van super kwaliteit en goed afgewerkt.
Helaas voor ons nog een stukje boven het budget...

Albert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:49

palousa_boy schreef:
ik heb hele goede ervaringen met vd wiel tuigen.
deze hebben bijvoorbeeld een veel betere pasvorm bij de schoft dan bijvoorbeeld ideaal tuigen, die moeilijk te vullen zijn.

Volgens mij kan je de schoftjes van Van der Wiel ook niet vullen; er zit namelijk geen haar in maar een schuimrubber, dat levenslang de juiste vorm houdt.
Over de pasvorm van de schoft: Dat vind ik een van de grote nadelen van dit soort tuig: er zit een aluminium beugel in, de hoek die de beide kussens maken is vast. Dat is voor een schoftje ongewenst en niet nodig.

Jeroentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:57

Nouvel schreef:
Bij Gerard Leijten rijden ze met v.d. Wiel tuigen.
Ik vind ze zelf om te zijn vrij grof (de marathon tuigen dan), maar ze zijn van super kwaliteit en goed afgewerkt.
Helaas voor ons nog een stukje boven het budget...

Je hebt geliljk dat ze ze bij Gerard gebruiken, er zijn een heleboel menners (vooral hogere klasses) die ze gebruiken. Vind ze niet héél grof, over het algemeen wel mooi, vind alleen het leer dat op de manenkam ligt (weet niet hoe ik het anders moet zeggen) bij Gerard niet zo heel mooi lijken, dat lijkt meer als een boog van een gareel (terwilj de rest gewoon borsttuig is)... Kan het niet anders uitleggen maar vind ik zo

Albert schreef:
Volgens mij kan je de schoftjes van Van der Wiel ook niet vullen; er zit namelijk geen haar in maar een schuimrubber, dat levenslang de juiste vorm houdt.
Over de pasvorm van de schoft: Dat vind ik een van de grote nadelen van dit soort tuig: er zit een aluminium beugel in, de hoek die de beide kussens maken is vast. Dat is voor een schoftje ongewenst en niet nodig.

Ik ben het hierover met je eens, ik vind dat de meeste van der Wiel schoftjes niet goed aanpassen aan het paard, door die beugel. Ik heb zelf veel met van der Wiel tuig gewerkt (vierspan), en vind dat het op een (rank) paard met veel schoft niet goed ligt,. terwijl het over het algemeen op de meer vlezigere paarden wel goed past.

Dit is mijn idee erover maar misschien verschilt dit ook nog wel weer per type wat v/d Wiel verkoopt.

Verder is het natuurlijk super kwaliteit leer (alleen het bruin van het bruin onderlegde blijft niet verschrikkelij mooi maarja, dat heb je eigenljik bij alle briun onderlegde tuigen)

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:40

houd een vd wiel schoft maar eens naast een schoft van ideal...
de prijs is er ook naar, maar vind vd wiel veel beter liggen.

er zit idd schuimrubber in de schoften maar op verzoek kan alles natuurlijk.

er staan in mijn profiel ook paar foto's, niet heel duidelijk van het tuig, maar al het tuig is vd wiel.
zal eens kijken of ik een goede foto voor je kan maken, maar het duurt dan weer even voordat ik hier weer ben.

Mare

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 10:57

Zo te horen is het vd wiel tuig het geld dus wel waard. Als je een goede foto kan maken, graag!

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:15

Het is een grote som geld, maar het is het zeker waard.
Wij hebben een van Rijs tuig voor het tweespan, kwaliteit is volgens mij redelijk vergelijkbaar met vd Wiel. Dhr van Rijs is hier wel een keer of 5 wezen passen, zodat het tuig perfect zat. Ik neem aan dat dit bij vd Wiel toch ook mogelijk is? Voor dit bedrag mag je er toch wel zeker van zijn dat het perfect op je paard ligt.

Albert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 23:23

palousa_boy schreef:
houd een vd wiel schoft maar eens naast een schoft van ideal...
de prijs is er ook naar, maar vind vd wiel veel beter liggen.

Veel beter is, als je kijkt naar het prijsverschil , niet goed genoeg. De ligging is naar mijn idee te sterk afhankelijk van type paard. Gedurende het seizoen veranderd de rug van het paard, daarom is zo'n beugel ongewenst.
palousa_boy schreef:
er zit idd schuimrubber in de schoften maar op verzoek kan alles natuurlijk.

Bij de de marathontuigen is een opvulbaar kussen door de gekozen constructie niet mogelijk.
Natuurlijk kan alles naar wens met de hand gemaakt worden.