Cer schreef:Volgens mijn ervaring gaat een paard van over de 20 wel spieren verliezen.
Ze wordt niet meer iedere dag gereden, ik recreer er alleen nog maar mee. Verder staat ze op de wei. Dus ook door verminderde training zal er spierverlies misschien optreden..
Spierverlies boven de 20 hoeft niet direct. Het spierverlies van paarden op leeftijd is meestal doordat het paard minder wordt getraind. Waarom het paard minder wordt getraind kan verschillende redenen hebben, bijvoorbeeld het idee van de eigenaar dat je een ouder paard maar meer rust moet geven en "recreatief" moet rijden. Maar het kan natuurlijk ook voortkomen uit lichamelijke klachtjes van het paard.
Mijn paard is nu 19 en zit gewoon vol in haar spieren en staat ook vol in het werkende leven. Ik rijdt heel bewust een aantal keer per week dressuurmatig in de bak om te zorgen dat ze haar spieren ook correct gebruikt, zodat ik bij de buitenritten daar minder op hoef te letten.
Ik hoor vaak van mensen met oudere paarden dat ze het beestje niet meer willen "pesten" met dressuur en je ziet dan ook het paard achteruit gaan in de bespiering en de blessures volgen daarna ook. In mijn optiek doe je een ouder paard daarom ook geen plezier met uitsluitend ritjes aan een los teugeltje zonder correct dragend frame. Het is imo de verantwoordelijkheid van de ruiter/eigenaar om het paard in een zo goed mogelijke gezondheid te houden en daar horen spieren en correcte houding bij. En dan hoef je echt niet 4x in de week een uur stevige dressuurtraining te doen, hoor