longeren met bijzets

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

longeren met bijzets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 21:29

Hoi,

Ik heb een paardje op het zicht om eventueel te kopen.
Ze wordt momenteel niet meer bereden, is 5 jaar oud, heeft mooie papieren ( oa lord liberty & donnerhall )

De eigenares ( die haar niet rijdt omdat ze een schrik opgelopen heeft) longeert haar 3 keer per week met bijzets maar die bijzets zijn in mijn ogen redelijk kort...

Ik heb er niet veel verstand van hoor, ik zou enkel graag even jullie mening weten. Wat vinden jullie vn het gebruik van bijzets?

Ik vind het ook niet echt goed omdat ze ENKEL met bijzets wordt gelongeerd en niet gereden wordt...

Enkele foto's, maar ze zijn niet echt duidelijk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:42

Ik vind ze niet zo kort dat ik zeg van . Maar ik zou ze zelf wel ietsje langer gedaan hebben...
Leuk paard trouwens!!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:18

Vind ze op bovenstaande foto´s ook niet extreem kort oid. Maar sowieso zijn er betere hulpmiddelen om een paard aan het werk te krijgen aan de longe dan bijzets.

Wel even een andere opmerking:
Zorg dat je het paard even op proef neemt om goed te kunen oordelen hoe deze onder het zadel loopt. Neem aan dat je het (mocht je dit paard kopen) rustig aan zult moeten doen om ook het rijden en onder het zadel zijn weer even op te pakken. Bijzetteugels zijn niet de beste manier om de achterhand goed bij een paard eronder te trainen dus vandaar.

Succes met beslissen!

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:20

Mooi dier, ik vind ze ook niet echt te kort.
Waarom is de eigenaaresse bang van haar geworden?
Ik zou haar persoonlijk liever met de pessoa longeren!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: longeren met bijzets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 14:13

Ik vind ze niet te kort.
Het paard loopt niet met zijn neus achter de loodlijn, hij lijkt (zo op de foto's) ook niet echt op de voorhand te komen, ik vind zelfs dat in verhouding tot wat je veel ziet de achterhand er wel aardig bij zit

Al met al vind ik het wel een netjes beeld! Dus ik zou er niet zo'n bezwaar van maken. Je geeft zelf al aan dat jij meer gaat rijden, dus als je haar koopt is dat probleem ook opgelost!!

Wel zou ik haar inderdaad onder het zadel uitproberen.

groetjes, Sigrid

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 16:30

Dankje voor de tips,
zelf zou ik het ook liever langer doen maar ze kunnen niet langer.

Ik ben ook niet van plan later te longeren met bijzets.

Voor alle duidelijkheid, ik heb haar al onder het zadel gereden voor een weekje in de paasvakantie:

viewtopic.php?f=10&t=571952&hilit=

zie topic

En dan maandag er ook nog even mee gereden, de piste lag er wel superslecht dus het ging voor geen meter.

Afbeelding

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 21:28

Afbeelding

In de galop vind ik ze wel duidelijk kort..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:43

De neus kan nog mooi voor de loodlijn komen, dus ik vind ze niet te kort hoor. En ik vind het ook geen enkel probleem dat ' ie alleen bijgezet gelongeerd is ipv gereden, maar ik vraag me wel af WAAROM dat zo is. Eigenaresse heeft er schrik van? Hmmmm waarom dan niet een andere ruiter erop?
Misschien ben ik wel TE wantrouwig hoor (zie het als een resultaat van ervaring ) maar ik zou zeker laten keuren en de VA vragen extra allert te zijn op rugproblemen.

Enamorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:52

even los van de bijzetteugels. ze is in de 1,5 maand er flink op voorruit gegaan zeg! veel meer glans. meer bespiering. is een mooi paardje aan het worden!

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 12:31

@sonja: paardje is jong en fris en redelijk pittig onder zadel, ze loopt zeer vlot en zo.
We gaan de dierenarts ZEKER laten keuren en ook eerst eens mijn lesgever er laten op rijden.
De eigenares heeft er wel degelijk schrik van, ik heb haar eens begeleid bij het rijden en het droop er vanaf.

@redina: dankje. . Het is een prachtig beestje en als ik er elke dag mee bezig ga zijn ( als ik haar gekocht hebt ) komt ze zeker in topconditie en wordt het een glanspaardje want ze heeft veel capaciteiten. .

Ik zie het zitten, ik houd je op de hoogte. .

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:30

Ik vind zo op de fotos ook wel meevallen met de lengte van de bijzets, paard kan nog wel voldoende halslengte maken en houd de neus voor de loodlijn dus dat is wel okay.

Persoonlijk zou ik niet alleen maar met bijzet longeren maar zoals je al aangeeft, als je er mee aan t werk gaat valt alles beter op zijn plaats en zal dit werk minder nodig zijn.

Tipje adhv jouw rijfotos, ik zou de neusriem hoger hangen.
Het is een gecombineerde neusriem, die hoort 2 vingers onder t jukbeen te liggen.

Verder leuk dier!

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:04

Leuk paardje, dat als eerste.
Ik vind het, net als de rest, heel erg meevallen, je ziet dat ze zich niet vast zet in de hals/kaaklijn. Ik zou ook het bijzetten niet te vaak meer doen, laat het paardje ook op eigen benen leren lopen zonder de bijzet. Daarnaast zou ik het ook eens afwisselen met een pessoa. Maar ik denk, dat je heel veel met rijden al kan oplossen. Succes met de eventuele aanschaf/keuring etc...

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 17:15

@karijn: ik longeer altijd zonder bijzets en voor de rest rijd ik liever. .
@carlijn: ik weet het, hij ws om uit te proberen maar er zaten te weinig gaatjes in en de eigenares had geen passend hoofstel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 18:00

RT-P --> LO

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 19:22

@runningkawa: ohh sorry.

kkim_touche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 16:06

ik vind het niet kort met bijzets longeer ik zelf ook en het paardjuh is nog jong du shet is goed als ze veel longeerd

cheval4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:32

ik vind de bijzets niet te kort.
Mooi paard.