paard en hond

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

silkie

paard en hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 11:48

Ik weet niet of dit topic goed staat, anders moet iemand het maar verplaatsen....

In alle boeken die ik van de "naturals" lees, wordt zo benadrukt dat het paard een vluchtdier is en altijd op z'n hoed voor roofdieren zoals wolven.

Nu vroeg ik mij af hoe het toch kan dat er best wel veel paarden zijn die een goede band hebben met een hond.
Zouden onze honden zo gedomesticeerd zijn dat ze niet meer op een roofdier als de wolf lijken?
Of weten de paarden dat ze bij het "baasje" horen en daardoor wel te vertrouwen zijn?

Mijn veulen staat gewoon te likken met de hond en laat zich lekker over haar kont kroelen door de hond.
Ons vorige veulen ging vaak aan de ene kant van het gaas liggen en dan kwam de hond aan de andere kant van het gaas liggen, lekker tegen elkaar aan.

Afbeelding

Afbeelding

Isis_Ywen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:11

Leuke foto's!

Ik denk dat paarden van nature een bepaalde mate van nieuwschierigheid met zich meedragen, die hen motiveerd het onbekende te onderzoeken. Zeker bij veulens, kan je dan nog mooi zien.
Nu is het denk ik zo, dat ten eerste onze paarden niet meer 'wild' zijn, en het gevoel van gevaar slechts toe slaat bij angstige omstandigheden. Als mama paard ook niet bang is voor de hond, waarom zou kindlief zich dan zorgen maken? Mama weet best wat veilig is en wat niet.
Daarnaast scheelt het ook, dat je hond op een vriendelijke manier contact zoekt. Als hij luid blaffend en grommend op haar afrent, en de eerste de beste keer zijn tanden in haar benen zet, denk ik dat het hele andere foto's geworden waren.

Dus om tot een conclusie te komen: het is zowel de gedomesticeerde hond, als het paard, en de rol van de mens hierin, dat het zo goed samen kan gaan.

Isis

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:33

Mijn paard heeft een gruwelijke hekel aan honden, valt ze ook aan als ze de kans krijgt. Ook niet echt "natuurlijk" . Ze is opgegroeid met honden, maar moet er echt niks van hebben .

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:14

Anouar gaat op de vlucht voor honden, zeker als ze ineens naar hem toe komen

Natascha

Re: paard en hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:20

onze paarden groeien op tussen de honden, katten en weet ik wat voor dieren al niet. Ze zijn er dus gewoon aan gewend dat er rare dieren om hen heenlopen en zullen ze dus als gewoon beschouwen. Ze schrikken er wel vaak van als ze in 1 keer tevoorschijn komen uit bosjes of in 1 keer echt aan gaan vallen. Ik zie het bij mijn eigen paard ook altijd. Is helemaal gewend aan honden maar als ze echt iets onverwachts doen als uit bosjes tevoorschijn springen en zijn poten aan gaan vallen moet hij er niet veel van hebben. Ik kan ook mooi zien dat hij niet opgegroeid is met dieren als lama's en kamelen ed want die vindt hij erg vreemd. Daar moet hij echt op zijn gemak even naar kijken om te zien dat het gewoon planteneters zijn en geen vreemdsoortige rovers.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:31

Lenneke_ schreef:
Anouar gaat op de vlucht voor honden, zeker als ze ineens naar hem toe komen

Dat is ook niet echt gezond of handig...

Alle paarden waarmee ik rijd/leef zijn 100% gewend aan honden, ze zullen wel moeten; mijn hond wijkt niet van mijn zijde

Wij zijn in de ogen van het paard ook roofdieren en voor ons gaan ze er toch ook niet vandoor, dus dan moet dat met een hond ook lukken. Als het paard vertrouwen in jou heeft, en jij zegt dat het okay is, zou het paard het toch okay moeten vinden.

Mijn paard en mijn hond houden races met elkaar, spelen in de bak, kroelen elkaar. Tis Jut en Jul Mijn hond is wel op zijn hoede voor andere paarden, alleen bij Flower durft ie te komen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:22

Ik denk ook eerlijk gezegt meer dat Anouar bang is voor honden omdat ik bang ben.
Ik heb het niet zo op die beesten.
Laatst moesten we nog over een hondje heen springen. Ik galopeerde achter iemand aan, redelijk hard. Opeens ging er een hondje achter haar aan, dus ik hield wat meer afstand. Gaat dat hondje ineens midden op het pad staan, we gingen behoorlijk hard, even dacht ik: links of rechts. Maar er was geen tijd meer om te sturen, dus sprong Anouar er maar overheen.
Nee, honden zijn niet mijn vrienden

santerra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:38

Bij ons verschilt per hond en paard. Het ene paard moet er niks van hebben als de hond wil spelen. Maar het andere paard doet tikkertje, omstebuurt achter elkaar aan racen.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:42

Lenneke_ schreef:
Nee, honden zijn niet mijn vrienden

Je weet niet wat je mist !

Niets voor niets is een hond man's best friend

Vandaag gereden met mijn bijrijdpowny, welke ook niets geeft om honden, en Spirit gaf de pony een kusje, je ziet die pony echt kijken van, naaajaaa, die hond spoort ook niet

Terwijl Spirit met zijn lik alleen maar wou laten zien dat hij zich onderschikt aan het paard

Jetske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:39

grappig

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:13

Mensen vallen in principe onder dezelfde categorie als honden; roofdieren.
We hebben onze ogen van voren en ruiken naar vlees (tenzij je 100% veganist bent)