het grote verschil tussen PP en MR ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

het grote verschil tussen PP en MR ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 18:27

Omdat ik op een andere manier met mijn paarden om wil gaan probeer ik me te verdiepen in NH. Op de betreffende sites staat prachtig beschreven 'waarom' en het uiteindelijke doel, echter is me niet duidelijk 'hoe'. Ik snap dat je daarvoor dus het (erg prijzige) lesmateriaal moet kopen. Wil ik best, maar....

Wie kan mij in het kort vertellen WAT nou precies het grote verschil is tussen Parelli en Roberts ?

Anoniem

Re: het grote verschil tussen PP en MR ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:45

Parelli heeft (dure) lespakketten. Roberts niet.

Ook kun je veel leren van bijv. Voest of Hempfling (boeken, dvd's e.d.).

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 20:04

Jovarna schreef:
Parelli heeft (dure) lespakketten. Roberts niet.

Ook kun je veel leren van bijv. Voest of Hempfling (boeken, dvd's e.d.).

ja, dat weet ik al....maar qua methode/aanpak zullen ze toch niet hetzelfde zijn ? Dat verschil bedoel ik....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:20

Vind ik best lastig om uit te leggen.

Parelli heeft lespakketten en Voest heeft oefeningen (en ook trainingen). Hier kun je dan zelf heel praktisch mee aan de slag.

Roberts en Hempfling hebben boeken geschreven die je kunt lezen, waardoor je een ander soort 'feeling' en inzichten krijgt, waarbij Hempling erg spiritueel gericht is.

De rest (inhoudelijk) laat ik graag aan anderen over. Ik ben namelijk zelf niet één-methode-gericht.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:31

Hempfling laat veel aan je gevoel over, en gaat er van uit dat je al een zekere basiskennis hebt.

Parelli is zeer gestructureerd in het begin, heeft een compleet stappenplan om je de basis aan te leren. Als je die basis eenmaal hebt leer je veel over paardenpsychologie en dat toepassen.

Voest heeft ook een vrij gestructureerd programma, maar gaat minder ver dan Parelli (maw je bent sneller "uitgeleerd")

Roberts heeft de join up als basis, als begin van alles, was voorheen vrij beperkt maar ik begrijp dat er de laatste tijd veel aan de methode is toegevoegd, maar ik weet er te weinig van om te kunnen zeggen wat dat dan is .

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:32

Parelli neemt je aan de hand en legt in een duidelijk gestructureerd stappenplan uit hoe een paard denkt, en hoe jij daarop kunt inspelen, in alle situaties die je met een paard tegen kunt komen. Parelli heeft heel veel dingen overgenomen van anderen, en daar een systeem omheen gebouwd. Tegenwoordig krijg hij ook veel support van Dr. Stephanie Burns

Homepage Dr. Stephanie Burns

Voest heeft Parelli als basis genomen, en daar een eigen draai aan gegeven.

KFH begint idd op een dergelijk hoog niveau dat het niet voor iedereen te volgen is, waardoor heel veel mensen afhaken.

Roberts heeft als uitgangspunt de join-up, maar verwacht wel dat je aansluitend weet wat je moet doen om die verhouding die je door de join-up verkrijgt te behouden.

Als je aan NH wilt doen, maar de prijs van het lesmateriaal en de cursussen je tegenstaan, kun je ook het boek grondwerk van Inge Teblick kopen, dat kost 25 Euro. Schaf een touwhalster aan, een lead rope en een stick, en je kunt aan de slag. Voor meer info over het boek, kijk even op de volgende site:

Boek Grondwerk , Inge Teblick

En voor goedkopere versies van touwhalsters, leadropes en sticks kun je terecht bij www.equiplay.nl

freespirit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 12:30

@cassidy
He, super dat je het boek 'Grondwerk' van Teblick noemt. Ziet er goed uit en ik ga het zeker aanschaffen om te starten.

Ik neem aan dat ik altijd nog met PP kan starten, het een sluit het ander toch niet uit ?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:38

Het ontloopt elkaar niet zoveel, de een maakt gebruik van een vierkante picadero, de volgende van een ronde longeerkraal. Maar uiteindelijk gaan ze allemaal met het paard om, dus het paard begrijpt iedere methode. Het probleem is eerder: heb jij de methode snel genoeg onder de knie?

Beginnen met Grondwerk is iig al een goede start, en heel veel dingen die je in dit boek gaat vinden zijn afgeleid of zelfs hetzelfde als Parelli....

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 13:14

Klinkt erg interessant Cassidy, ik was even in de war met het boek ; Het paard als partner van Elma Middel en Marike Coverdale.
Zo te horen is het boek wat jij noemt ook een aanrader!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:00

" Het Paard als Partner' heb ik ook zelf, maar daar staan alleen maar samenvattingen in over de verschillende methodes, geen " How to's" en daarnaast ook een hele hoop links (is een tijd geleden dat ik gekeken heb of al die links het nog doen). Ook Inge Teblick wordt in dat boek genoemd. Voor een echt doe-boek moet je bij "Grondwerk" zijn.

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:20

Ok. Klinkt goed!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:22

Ik volg niet een bepaalde methode. Heb veel boeken gelezen van verschillende mensen (uit de bieb) en uit elk boek heb ik dingen gehaald waarvan ik dacht dat het zou werken voor ons. Ik heb vervolgens heel veel uitegeprobeerd. Werkte het dan was het voor herhaling vatbaar, werkte het niet dan was het leuk geprobeerd.
Ik kijk daarbij heel goed naar hoe Anouar reageert op bepaalde dingen die ik doe, maar ook naar hoe hij reageert tegenover andere paarden en mensen.
Daardoor is alles perfect op ons afgestemd. En daarom zou ik ook niet zo gauw iets met een ander paard gaan doen, maar wat maakt dat uit. Ik heb Anouar en hoef helemaal geen ander paard

Ik raad het echt aan om alle boeken die je te pakken kan krijgen (uit de bieb, lenen van andere) te lezen. Wat voor de een werkt werkt voor de ander niet. Zo krijg je een heel duidelijk beeld van alle methodes, kun je het perfect op jezelf en je paard afstemmen en ookal kies je voor een bepaalde methode, dan heb je toch geleerd van die andere

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 00:29

Idd Lenneke, je moet van alle methodes wat afweten, voordat je kunt beslissen of een bepaalde methode iets voor je is of niet. Het is alleen zo dat mensen soms die tijd niet hebben (of de tijd niet nemen) om alles uit te proberen. Niet alleen omdat de middelen of de wil er niet zijn, maar omdat het anders heel erg gevaarlijk kan worden....

Dingen uitproberen en achteraf beslissen dat het niets voor je is, kan een hele goede leerschool zijn, hangt van het paard af. Maar je hoeft maar de verkeerde tegen te komen, en een fout die je maakt is haast niet meer te corrigeren (of kan je zelfs je leven kosten).....

ojele

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:10

Gisteren op de NH dag geweest bij Tineke Bartels. Dat was echt wat voor je geweest als je de verschillende methodes eens naast elkaar wilt zien. Het was een informatieve dag met demo's en discussies. MR werkte met 2 paarden die ze niet kenden, een erg spooky paard en een paard met een fors trailer probleem. geweldig hoe zij vanuit hun kennis en kunde deze paarden heel makkelijk mee konden laten werken en het leuk begonnen te vinden. parelli was ook leuk, wel wat traag. Hij was niet zo goed in presenteren, maar dat heeft natuurlijk niets met de inhoud te maken. Het verschil voor mij is dat je bij Parelli met dat ene paard steeds verder gaat leren om hem bepaalde kunstjes en dingen te laten doen en goed te laten luisteren, terwijl MR meer bezig is met praktisch omgang met paarden. Problemen vermijden en eventueel voorkomen door kennis en kunde van de psyche va het paard. het paard zo benaderen dat hij het leuk vindt wat je doet. Is dus maar net wat je aanspreekt. Wel waren Emiel Voest en Annemarie van der Toorn van MR de mensen die heel open over alles spraken en het erg met elkaar eens waren. Parelli lijkt meer gesloten. Meer statements, Dit is het en niets anders. Maar mischien heb ik de verkeerde indruk gekregen.

NH dagen wel een aanrader voor iedereen voor volgend jaar!

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:33

ik vind dat parelli en roberts, belist niet hetzelfde zijn, ja allebei proberen ze een paardvriendelijke trainingsmethode na te streven maar anders zijn ze duidelijk. plus vind ik, is de methode om te leren voor buitenstaanders, makkelijker bij die van parelli, met hun uitgebreide pakketten enz, om thuis te studeren. en je leert naar mijn idee veel meer handige theorie. maar roberts heeft net als alle andereNH mensen ook zijn voordelen. tis maar net wat je aantrekt, en idd waar je geld voor hebt, maar als het om het geld gaat moet je gewoon doorzoeken, ik ben ook nog jong, en had niet veel geld. maar bnen inmiddels alweer bezig met mijn eigen level 2 parelli. je kunt pakketten lenen van mensen, of huren, zowel als spullen en ze tweedehands kopen is ook niet zo moeilijk
succes ermee;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:09

Citaat:
Het verschil voor mij is dat je bij Parelli met dat ene paard steeds verder gaat leren om hem bepaalde kunstjes en dingen te laten doen en goed te laten luisteren
Citaat:
Parelli lijkt meer gesloten. Meer statements, Dit is het en niets anders. Maar mischien heb ik de verkeerde indruk gekregen.

je hebt het inderdaad niet helemaal begrepen, helaas is Eddy niet zo bedreven in het verwoorden van wat ie doet maar het is niet zo dat Parelli gesloten is en dat je maar met 1 paard leert werken. Je moet érgens beginnen en dan is het wel fijn dat je het met 1 paard doet.
Heb je eenmaal de 7 games onder de knie dan kun je ze met elk paard uitvoeren.
Parelli zegt zelf: zeg nooit nooit en zeg niet altijd altijd. Niet elk paard reageert hetzelfde. 'Horses are born panic-aholics, claustrofobic, forward-aholics and sceptical. Some more than others' oftewel het ene paard is wat meer claustrofobisch of paniekeriger dan de ander en daaraan zul jij je moeten aanpassen.

Ongeacht of je nou een Parelli of Roberts of Voest aanhanger bent, je moet de methode eerst leren om m te kunnen toepassen. De een leert sneller dan de ander en de ene methode is wat duidelijker dan de ander.

freespirit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 14:45

ojele schreef:
Gisteren op de NH dag geweest bij Tineke Bartels. Dat was echt wat voor je geweest als je de verschillende methodes eens naast elkaar wilt zien. Het was een informatieve dag met demo's en discussies. MR werkte met 2 paarden die ze niet kenden, een erg spooky paard en een paard met een fors trailer probleem. geweldig hoe zij vanuit hun kennis en kunde deze paarden heel makkelijk mee konden laten werken en het leuk begonnen te vinden. parelli was ook leuk, wel wat traag. Hij was niet zo goed in presenteren, maar dat heeft natuurlijk niets met de inhoud te maken. Het verschil voor mij is dat je bij Parelli met dat ene paard steeds verder gaat leren om hem bepaalde kunstjes en dingen te laten doen en goed te laten luisteren, terwijl MR meer bezig is met praktisch omgang met paarden. Problemen vermijden en eventueel voorkomen door kennis en kunde van de psyche va het paard. het paard zo benaderen dat hij het leuk vindt wat je doet. Is dus maar net wat je aanspreekt. Wel waren Emiel Voest en Annemarie van der Toorn van MR de mensen die heel open over alles spraken en het erg met elkaar eens waren. Parelli lijkt meer gesloten. Meer statements, Dit is het en niets anders. Maar mischien heb ik de verkeerde indruk gekregen.

NH dagen wel een aanrader voor iedereen voor volgend jaar!

Jammer dat ik het niet wist, maar volgend jaar ga ik er zeker naar toe.

Ben inmiddels begonnen met Parelli en er heeft zich een aardverschuiving voorgedaan in hoe ik met paarden omga. Niet dat dat nou zo slecht was, doe echt alles voor ze, alleen blijkt nu dat ik ze nog nooit echt heb begrepen !! Clown Thank you mr.P. !!!