Naar je toe komen!?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

M3isSi3j

Naar je toe komen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 11:13

Ik weet niet of het hier goed staat, ben niet zo thuis in dit soort dingetjes

Even een situatieschets: ik heb afgelopen dinsdag een nieuw friesje erbij. Ze is 3 jr, zo groen als gras en kan amper aan een touwtje lopen. Ze heeft lekker 3 jr buiten gespeelt met soort genootjes en is wel onder handen geweest maar meer om bij te voeren of om bekeken te worden..

Nu gaat het aan wandelen steeds beter, toch wil k me meer gaan concentreren op vertrouwen en een band voordat ik ermee aan hetwerk ga. Dat doe ik dus altijd door ze los te gooien in de bak en eerst een tijdje rondjes om mij heen te laten rennen (zonder zweep of iets..) Dan na een tijdje moeten ze naar MIJ toekomen, ik blijf dus gewoon in het midden staan en draai met ze mee.. meer doe ik niet.

Ieder paard komt na een paar min al naar je toe, maar deze merrie is een kwartier lang met andere dingen bezig en rend wel heeel dicht langs je, kijkt je wel aan en reageerd op je maar durft niet echt naar je toe te komen.

Mensen tips hoe ik dit moet aanpakken!?

Anoniem

Re: Naar je toe komen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:05

Waarom 'moet' ze naar jou toekomen? En nog belangrijker: Hoe weet zij dat?

Als het voor andere - doorgetrainde - paarden duidelijk is dat het ophouden van het opjagen betekent dat de baas weer veilig gebied is wat ze zonder risico op wegjagen kunnen betreden, dan hoeft dat voor een paard dat nog nauwelijks met mensen in contact geweest is helemaal niet zo eenduidig te zijn. Ze kent de regels van jouw spel niet en kan zich daar dus ook niet aan houden. En waarom zou je haar opjagen of rond laten rennen zodra je met haar in de bak komt? Is dat wel het signaal dat je af wil geven: los in de bak + mens = rennen? Als ze niet uit zichzelf naar je toe komt (of het nu altijd of alleen na het opjagen is) dan betekent dat vaak dat ze je niet helemaal vertrouwt, jou niet als iets positiefs ziet. Ik zou zeker bij een jong paard dat je nog maar 2 dagen kent en dat nooit echt mensen ontmoet heeft dan ook niet opjagen, maar eerst haar laten zien dat mensen leuk zijn, erg prettig kunnen kriebelen en aaien en leuke grondwerkoefeningen met je kunnen doen, voordat ik haar met wilde spelletjes zou overvallen waarvan ze nog niet eens weet dat jij ze niet echt meent. Want met laten rennen of opjagen speel jij in feite een soort roofdier (aangezien paarden echt wel intelligent genoeg zijn om te zien dat de mens geen paard is ), en als je paard niet weet dat dat maar een toneelstukje is, en dat je eigenlijk heel aardig en best te vertrouwen bent, dan is het niet meer dan logisch dat ze erg onder de indruk is en je in die roofdierrol echt 'gelooft'.

Het hangt natuurlijk van het paard zelf af, als je een brutale aap van een hengst voor je neus hebt, dan kan het echt geen kwaad om hem te laten zien dat jij het voor het zeggen hebt, maar bij een paard dat nog wat onzeker is zou ik deze methode zeker niet gebruiken.

Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar dit is wat ik uit jouw stukje opmaak, misschien heb je hier iets aan?

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 12:25

waarom wil ik dat ze naar me toe komt?

Ik heb altijd geleerd dat de leider van de kudde nooit naar een nieuw paard toe gaat, dit nieuwe paard moet naar de leider van de kudde toe komen. Ik wil dus dat ze naar maar toe komt zodat ze zichzelf onder mij plaatst. Verder vind ik het belangrijk dat ze mij vertrouwd, als ze naar me toekomt vertrouwd ze me.

Waarom eerst opjagen?

Het is niet dat ik der bang maak, der opjaag in de zin van constant wegjagen ofzow. Ik voorkom dat ze omdraaid.. Ze mag zelf bepalen of ze stapt, draaft, glaopeerd, achteruit loopt of stil staat.. Maar als ze loopt, mag ze niet in iedere hoek omdraaien. Dit doe ik om te voorkomen dat ze strakt met longeren iedere keer omdraaid! Misschien verkeerd geformuleerd dus.. Maar ik jaag der niet echt weg, ik hou wel bewust afstand om der nieuwsgierig te maken maar ik maar der zeker niet bang!

Of ze het begrijpt?

Nee ik denk het niet! hahaha ik vind he took niet raar dat ze het niet gelijk begrijpt of niet direct naar me toekomt hoor! In tegendeel.. Ik wil alleen weten of ik goed bezig ben en of er iets waardoor ik vriendelijker of duidelijker bij der over kom..

Thnxxx voor je info!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:29

Het belangrijkste is dat ze weet dat het fijn is om naar jou toe te komen, daarom zou ik eerst ook beginnen met wat grondwerk, een beetje kroelen enzo.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 23:11

Hoi,

Ondanks dat het moeilijk blijft om het van achter een pc te beoordelen; toch een poging.

Je schrijft dat ze dicht langs je heen galoppeerd; dat is een directe inbreuk op jouw ruimte, die jij toestaat, en daarmee jezelf in een lagere rang zet. Een leider in de kudde, bewaakt zijn ruimte, en laat een lager in rang staand paard pas nadere, als hij/zij dat wil.

Dit geven ze aan, door zelf de eerste stap te maken. Dat gebeurd vaak op een zeer subtiele manier, het hoofd iets lager brengen, het zachtjes uitblazen van lucht, het ontspannen van spieren. Dat is tenminste wat ik zelf in de praktijk altijd gezien heb, en wat voor een mens zeker lastig is te evenaren.

Als ik jou was zou ik mijn eigen ruimte beter bewaren. Sta actief stil, en corrigeer haar, als ze te dicht langs komt galopperen. Dat zou ik proberen zo simpel mogelijk te houden. Leg het puntje van je tong net achter je voortanden, en laat het fibreren. Dan krijg je een soort trrrrr geluid. Veel paarden herkennen dit geluid als een 'no done'.
Verder zit het veel in timing. Op het juiste moment een stapje naar achteren, op het juiste moment weg kijken. Dat kan ik helaas (nog) niet vanachter een pc uitleggen.

Verder ben ik het roerend met Wendy eens....grondwerk...veel knuffelen, zodat ze weet dat die rare tweebener geen kwaad in de zin heeft.

Uit je verhaal begrijp ik ook, dat je dit al vaker gedaan hebt, en des te leuker lijkt het me voor jou, dat dit paard je op een ander pad brengt. Maak er een mooi weggetje van, zou ik zeggen!

Isis

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 14:49

thnx! Dat zijn de tips waar ik naar op zoek ben! Hier kan ik heeel veel mee!

Ik heb het gistere weer geprobeerd.. De eerste keer duurde he tnatuurlijk 10 min voordat ik der kon aanraken, nu kon ik eigelijk vrijwel gelijk een stap naar vore zetten en der aanraken!

Heb der goed beloond en ben weer weg gelopen, heb der weer even laten draven en toen weer tot rust gebracht, der belonen als ik der kon aanraken en dit een paar keer herhaald.

aan het einde (half uurtje later) liep ze netjes achter me aan door de bak heen, de kraan die naast de bak aan het werk was vond ze eng, die heeft ze even besnuffelt terwijl die gewoon bewoog enzow, een teken dat ze me vertrouwd!

Het wandelen gaat nog niet helemaal geweldig.. Af en toe vind het wel gemakkelijk om te blijven staan, dan mag ze best kijken maar ze moet wel weer lopen als ik het zeg! hahaha Dit komt wel goed, heb ik alle vertoruwen in!

Jammer dat ik er nu niet echt goed mee verder kan, er is droes geconstateerd op stal en ik mag met haar alleen in de binnenbak wandelen (niet longeren of losgooien).. :s

Meer tips zijn welcome hoor!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:08

Het in de bak zetten en rondjes om je heen laten lopen is het begin van de join up. Hier moet je beide richtingen meenemen, begrijp ik dat je daar moeite mee hebt? Dan ben je waarschijnlijk niet agressief genoeg. Je moet tijdens de join up druk dan wel zo hoog houden dat je de eerste tekenen van communicatie krijgt...krijg je die ook? Weet jij hoe je het paard moet lezen? Als ze echt bereid is tot communiceren maar niet op je af komt is je lichaamshouding misschien verkeerd? Kijk niet naar haar oog, wend je af, maak je rug rond en kijk naar de grond.

En mocht je verder nog hulp nodig hebben, neem even contact op met annemariev.

Mocht je niet weten wat de join-up inhoudt:

viewforum.php?f=125

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 18:10

Nee, dat leiden in beide richtingen gaat goed, het communiceren gaat ook steeds beter (zeker nu ik weet dat ik t niet moet pikken dat zij bepaald hoe dicht ze in de beurd komt )

Het enigste wat ik moeilijk vind is om haar duidelijk te maken wanneer ze naar me toe moet komen!

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 00:02

Zodra ze de aandacht begint te verliezen voor haar omgeving, het hoofd wat laat zakken en ze begint te kauwen en te likken, dan kun jij je houding wat passief maken, beetje van haar wegdraaien en wegkijken, lachen, schouders wat laten zakken, stapje naar achteren zetten om haar mee proberen te trekken. Blijft ze staan, een stapje naar haar toe zetten en vervolgens weer achteruitlopen.

Cassidy, de echte join up met aggressie en al zou ik helemaal niet doen met een paard wat je twee dagen kent. Ben ik al helemaal niet zo voor, maar nu helemaal niet.
Ik begrijp ook van TS dat die het zo niet doet en juist wat meer loswerk-achtig zoals Voest of zo doet.

Moooilijk uit te leggen achter de pc! Koop de boeken van Voest, als je die nog niet hebt. Grondwerk uit het boek van Teblick is ook heel leuk. Eentje downloaden kan ook op www.mensenpaard.nl

Jammer van de droes, je jonge paard is een risico denk ik?

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 12:25

thnx! Ik kan echt heeel veel met deze tips!

Jammer dat ik nu niet verder kan ermee Maar ik ga zeker aan de hand oefenenigen doen als volgen, halthouden, stapje terug, tussen balkjes en pionnetjes door lopen enzow.. Beter iets dan niets toch!?

Die jonge merrie is zeker een risicogeval voor die droes. We hebben stal in 2 secties opgedeeld, een "besmet" gedeelte en een "onbesmet" gedeelte. Mn merrie van 9 staat in het besmette gedeelte, die jonge merrie in het onbesmette gedeelte.

Hopen dat we over 2 weken weer alles kunnen doen en vrij rond kunnen lopen dus!

Oww.. ik ga de site ff checkken als ik tijd heb! Ik hou jullie op de hoogte!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:48

wheezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:36

ja dat boek heb ik ook, nuttig!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:02

Ik heb het boek al eens gelezen en nu dankzij de tip voor mezelf besteld. Bedankt, er staan ook goeie tips hier in dit topic!

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:25

Boek nog nooit gelezen maar volgens mij is het erg nuttig Lachen

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 11:09

ik zit er ondertussen al op.. zie de link in mn onderschrift: sam, mn nieuwe aanwinst, voor het eerst erop

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:23

Fijn dat het goed gaat, merk je dat de vertrouwensband groeit? Heb je nog een join-up toegepast, of alleen grondwerk met haar gedaan?