Mijn pony word vervelend door de beloning

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

D_Star

Mijn pony word vervelend door de beloning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 17:52

ik weet dat er al een paar topics over zijn, over vrijheidsdressuur zonder beloning met voedsel. Mijn pony word er vervelend van als hij
brokjes//suikerklontjes krijgt. hij gaat steeds naar mijn zak toe om de
kijken of hij er niet in kan om even een snoepje te pakken. ik vind het echt heel vervelend, maar wil hem wel graag belonen met een
suikerklontje zodat ik zeker weet dat hij ook weet dat ie het goed doet.
hoe kan ik dat het beste aanpakken? heb namelijk nog helemaal geen
ervaring met vrijheidsdressuur en doe het nu sinds een week ofzo.

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:09

In die topics komen dan ook een aantal dingen aan de orde. Voedsel is prima beloningsmateriaal, het moet voor het paard echter wel duidelijk zijn wanneer hij een beloning verwachten kan. Dat houdt in dat je in mijn ogen het beste met een beloningssignaal kan werken, iets wat aangeeft dat er een beloning komen gaat. Daarbij geef je niet zomaar meer voer uit de hand, dus niet na het rijden een appeltje, of eerst het beloningssignaal en dan een appeltje en verder uiteraard geduld. Het is voor het paard in het begin nog niet duidelijk dat het niet nuttig is om het voer uit jouw zak te peuteren, dat moet hij leren. Ik heb echter wel al diverse paarden getraind en nog nooit een schooiend paard gehad. Het is dus heel belangrijk om je paard direct duidelijk te maken dat hij niet aan je zakken mag zitten. Kijk anders even op mijn site www.dse.nl/~dca81 , daar staat ook een link naar een vdforum waar dit onderwerp ook al meerdere malen aan bod gekomen is.

Overigens zou ik je adviseren niet met suiker te belonen, dit is erg slecht voor de tanden en juist bij vd geef je tzt behoorlijk wat snoep weg. Ik zou dus gewone brokjes/bix gebruiken.

D_Star

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 18:15

Okee bedankt.. dan had ik nog even een vraagje.. het is nu dus zo dat als ik ho zeg dat hij ook stil gaat staan maar als ik dalyk verder bent moet ik hem dan nog steeds belonen voor het stil gaan staan als ik ho zeg. want dan moet je hem wel heel erg vaak belonen. en hoe geef je aan dat er een beloning gaat komen? door op zijn schouder te kloppen ofzo?

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:17

Misschien moet je je eerst is beter verdiepen in VD.
En dan pas beginnen.

D_Star

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 18:21

hmm.. ik dacht dat ik wel vast wat basisdingen kon leren maar dat niet dus..

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:48

Open anders eerst mijn site en lees die helemaal door. Kijk ook nog even op de links die onderaan staan want ook daar staat onwijs veel info. Als je dat allemaal gelezen hebt en je hebt dan nog vragen dan wil ik ze graag beantwoorden. Maar op deze manier scheelt het me waarschijnlijk een boel typewerk

D_Star

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 19:26

okee,, hartstikke bedankt

wupke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 12:25

Je zou bijvoorbeeld dan een snoepje in je hand doen en als die aan je hand komt dan zeg je nee en als die dan weg kijkt krijgt die een snoepje. Dit kan je dan ook naar een vd oefening doen als die erg vervelend is enzo. Maar ik zou me eerst even in het vd gaan verdiepen.

D_Star

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 20:39

okee ga ik proberen

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:50