Slofteugel: Ja of Nee

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Slofteugel: Ja of Nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 09:22

Hallo bokkers,

Om mijn pony beter te laten lopen, heb ik van stal uit de tip gekregen om hem ook regelmatig intensief te gaan longeren.
Ik krijg daarbij hulp van een van de instructrices en zij raad mij aan om oa. ook een slofteugel te kopen.

Nu hoor ik heel vaak, dat dat helemaal niet goed is dus vandaar dat ik graag jullie mening zou willen willen vragen over het gebruik van een slofteugel.

Bedankt.

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:05

Bij jusit gebruik kan een slofteugel heel effectief zijn, maar in handen van onervaren mensen kan het veranderen in een martelwerktuig..

Met longeren kan het een heel handig hulpmiddel zijn, alleen zullen sommige paarden er te diep op willen zakken. In mijn ervaring is een pessoateugel dan effectiever, omdat daarmee het paard gestimuleerd wordt beter te bewegen, in plaats van ertoe gedwongen.

Als je met een slofteugel wil gaan rijden, bedenk je dan eerst of je vind dat je daar vakkundig genoeg voor bent. Een slof mag alleen een beperkende werking hebben, dus voorkomen dat een paard zijn hoofd in de lucht gooit. Het gebeurt maar al te vaak dat paarden met een slof naar beneden worden gedwongen, waardoor ze helemaal achter het bit kruipen. De voorkant lijkt dan mooi in de krul te zijn, terwijl van activiteit in de achterhand geen sprake meer is. Dit is ook waar je bij longeren erg op moet letten, je bent erg snel geneigd om je te focussen op die mooie hoofd-halshouding, maar ik ken teveel paarden die er alleen maar slechter van werden.

Kortom: In juiste handen kan het een erg handig HULPmiddel zijn, maar zorg ervoor dat je er niet afhankelijk van wordt, en houd goed in de gaten of je vind dat je paard er echt beter van wordt. Blijf kritisch naar je eigen kunnen en het lopen van je paard, dan kan er weinig misgaan.

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:54

Ik zou dan eerder gewoon een zeiltouwtje kopen bij de sportwinkel goedkoper, makkelijker in te/ver stellen.
Het kan inderdaad bij dragen als hulpmiddel mits het paard goed de achterbenen onder de massa blijft plaatsen.

Blesa

Re: Slofteugel: Ja of Nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:07

Als jij en jou instructrise goed met een slof om kunnen gaan kan het van een erg goede kant werken
Maar ik zou idd beginnen met iets goedkopers/makkelijkers

Pollewoppy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:01

Ik gebruik bij een van de paarden ook een slofteugel tijdens het longeren. Hetzelfde idee als met een touwtje. ik had die slofteugel liggen en had geen touwtje vandaar.

mijn paard loopt absoluut beter wanneer ik hem met de slof longeer dan wanneer ik hem met de broek (pessoa) longeer. Ze loopt meer op eigen benen en bij haar vind ik met de slof goed werken.

Ik zou er niet speciaal een slof voor aanschaffen, dan is een touwtje net zo nuttig en een stuk goedkoper, zoals al gezegd is...