Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
barlover schreef:dat het echt niet makkelijk is
laura2span schreef:Het is inderdaad ontzettend moeilijk.
Het is de moeilijkste tak van de mensport.
Maar je woont niet zo ver weg dus kom maar een keer langsDan kan je alles een keer zien, dat is denk ik makkelijker dan alles uitleggen.
barlover schreef:dankjewel manie voor alle foto's. zo wordt het tuig me allemaal een heel stuk duidelijker, maar nu zit ik nog met een paar vraagjes...
ik rijd met twee trekpaarden die alletwee een korte staart hebben en dus geen staartrien hebben waaraan ik de elastiesche strengenhouder aan vast kan maken... heb je je daar toevallig nog een ander idee voor.
Je kunt een strengophouder (van elastiek) van de nekriem van je achterpaard naar de strengen van je voorpaard laten lopen.
de leidselringen op het voorpaard van het schoftje. kunnen alletwee die leidsels ook door dezelfde ring of raadt jij toch twee ringen aan??
Absoluut twee ringen, anders lopen de leidsels veel te stroef. Ze zijn los te kopen en kosten niet zo gek veel geld. Dit is absoluut z'n geld waard.
vindt jij het ook verantwoordt om panieksluitingen aan de stophaken van de lamoen te maken. ik heb namelijk niet echt de mogelijk om iets aan mijn borsttuig te veranderen.
Je ziet het wel vaker, ik geef de voorkeur aan de borst omdat ik dan eventueel de voorpony mee kan laten trekken, maar dat is misschien ook wel mogelijk bij bevestiging aan het lamoen. Daar heb ik geen ervaring mee.
mijn ene paard loopt nu bijna M dressuur en met het andere wil ik eerst ook goed dressuumatig rijden voor dat ik ze in het tandem zet. ik vind het dressuurmatig rijden erg belangrijk voor een paard als basis. het is niet de bedoeling dat ik recreatief tandem ga rijden, ik wil er in ieder geval d/v wedstrijden mee gaan rijden en als het goed gaat ook marathons
bedankt voor al jullie informatie!!!
stalechwel schreef:Wij zijn de nieuwe voorpony nu ook alleen enkelspan aan het rijden totdat ze zover is dat ze vertrouwd voorop kan.
Zelfs op de weg recreatief moet je een goed luisterende voorpony hebben, je zult maar iets engs tegenkomen, nietwaar?
Ik heb de strengophouders onder de culeron van de voorpony zitten, dat is ook een optie.
barlover schreef:
Je kunt een strengophouder (van elastiek) van de nekriem van je achterpaard naar de strengen van je voorpaard laten lopen.
ben misschien blond, maar snap niet echt hoe dat kan werken....
manie schreef:barlover schreef:
ben misschien blond, maar snap niet echt hoe dat kan werken....
je maakt een elestiek vanaf de nekriem het voorpaard en die bevestig je aan de strengen (ergens halverweg) op deze manier kunnen de strengen niet gaan hangen. Eigenlijk op dezelfde manier al van de culeron naar achteren. ga je nu vanaf de nekriem naar voren.
Ik hoop dat het zo duidelijk is. Uitleggen is lastig.....
ik zie ook wel eens dat ze zonder strengendragers rijden, maar dit lijkt mij toch best gevaarlijk
Laatst zag ik deze constructie ik zal kijken of ik een foto kan vinden.
DendroFleur schreef:Je bent met tandemrijden erg afhankelijk van je paarden. De voorste moet gewoon brutaal zijn en altijd doorgaan. Als hij twijfelt moet hij op een brul naar voren springen. Als de voorpony eenmaal naast de achterpony gedraaid is wordt het lastig om ze weer terug te krijgen en dan is je groom wcht noodzakelijk.
Maar zoals bij alles oefening baart kunst en als je het niet probeert zul je het nooit weten of het kon. En als je paarden betrouwbaar voor de wagen zijn en in het verkeer dan kan er niet meer mis gaan dan met een enkelspan.