[AR] Tandem rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

karlijn_s

Tandem rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 16:28

omdat ik binnenkort een twee paard erbij krijg, en een tweespantuig voor twee belzen toch wel erg duur is wil ik tandem gaan rijden. de grootste dingen zoals een twee borsttuig en schoftje enzo heb ik al. ik wil dus nu nog ringen voor aan het hoofdstel van het afpaard kopen enz.

kan iemand mij iets meer over het tamdemrijden vertellen. via pb ofzo. ik heb het al een aantal keren gezien. ik heb ook al van mensen gehoord dat het echt niet makkelijk is, maar dat is dan weer een uitdaging. als je informatie hebt voor mij over het tandem rijden en eventueel foto's hoe alles bevestigd is zou ik dat heel fijn vinden. zou er graag wat meer info over willen hebben.

groetjes karlijn

A10

Re: Tandem rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:34

barlover schreef:
dat het echt niet makkelijk is

Dat is een understatement het is de moeilijkste vorm van mennen...

Ik heb het één keer gedaan, maar manie kan je alles vertellen.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:38

Het is inderdaad ontzettend moeilijk.
Het is de moeilijkste tak van de mensport.

Maar je woont niet zo ver weg dus kom maar een keer langs Dan kan je alles een keer zien, dat is denk ik makkelijker dan alles uitleggen.

karlijn_s

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 18:03

laura2span schreef:
Het is inderdaad ontzettend moeilijk.
Het is de moeilijkste tak van de mensport.

Maar je woont niet zo ver weg dus kom maar een keer langs Dan kan je alles een keer zien, dat is denk ik makkelijker dan alles uitleggen.

jep, dat zal ik zeker een keer doen. heb je toevallig nog wat foto's van de frummels in tandem??

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:41

Ik doe het met mijn shetlanders en vind het geweldig.

Ik ben er mee begonnen bij gebrek aan een 2span kar en tuig. Had wel een knap en een wat ouder enkelspan tuig dus heb die nu aangepast zodat ik enkel span en tandem kan rijden.

Ik stuur je een PBtje met foto's van laatst.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:49

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:10

Ik heb ooit een keer een hele foto reportage van mijn tuig gemaakt. (toen ik ziek thuis zat ) en er zijn een aantal topics over geweest.

Hier staat mijn tuig uitgebreid op de foto
viewtopic.php?f=21&t=524866&hilit=

Na een kleine speuractie vond ik dit:
viewtopic.php?f=21&t=566215&hilit=

en nog wat
viewtopic.php?f=21&t=564443&hilit=

viewtopic.php?f=21&t=541514&hilit=

Laura @work
viewtopic.php?f=10&t=538671&hilit=

Ik @work
met mega wazige foto's uit het tijdperk dat ik nog geen digitale camera had alleen een mobiele telefoon
viewtopic.php?f=10&t=515532&hilit=

Verder kan ik je absoluut het boekje Driving a Tandem van Paul Doliveux aanraden. Dit is een Engels geschreven boek waarin heel goed uitgelegd wordt hoe een tandem opgeleidt moet worden, hoe je een tandem moet rijden etc.

Als je meer wilt weten dan hoor ik het wel.

EP4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:12

Naar mijn idee wordt tandem-rijden moeilijker voorgesteld dan het daadwerkelijk is. Kwestie van een lekker voorwaarts paard voor een goed trekkend paard knopen en de leidselvoering onder de knie krijgen.

Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat het rijden van marathon-hindernissen in tandem wel heeeel veel vaardigheid vereist, maar gewoon een recreatief ritje.... das veel eenvoudiger natuurlijk.

Ik heb het mezelf aangeleerd met een boekje dat ik via MenSport heb besteld, "Tandem rijden" NL-vertaling van Paul Doliveux. Veel "droog" oefenen met de leidselvoering.

En dan echt rijden. Eerst eng om zo voor de wagen te knopen. Oplossing: eerst à la fleche rijden. Op deze manier begrepen de beide Friezen dat ze nu niet naast, maar achter elkaar moesten blijven lopen.

Dan voor de wagen: het achterpaard met het normale enkelspantuig, het voorpaard met een deel van het tweespantuig. De strengen heb ik verlengt met leren riemen van ongeveer een meter. De paniekhaken die daaraan zaten, klikte ik vast aan de stophaken van het lamoen (dat was in mijn geval een driehoekig open beugeltje)

Om het voorpaard te besturen heb ik een dubbele loge doormidden geknipt. Zo kon ik ook makkelijk de voorleidsels (linnen) en de achterleidsels (leer) uit elkaar houden, bovendien lekker goedkoop.

En dan het rijden: gewoon fantastisch om te doen. Veeeel leuker dan tweespan rijden.

Veel succes!

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:56

@EP4D het allermoeilijkste is een fatsoenlijk dressuurproef neerzetten met een tandem
Kijk recreatief rechtuit met een enkelspan, dubbelspan, vierspan of tandem is niet moeilijk, met geen enkele aanspanning..... Maar dressuurmatig mennen en netjes sturen is gewoon moeilijk met een tandem. In ieder geval moeilijker dan vierspan.
Daar zit ook de uitdaging in.

De vertaling van mensport betreft voornamelijk de leidselvoering terwijl Doliveux in z'n boek veel meer nuttig informatie verstrekt. Eigenlijk is de vertaling een slap aftreksel.

EP4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:02

Manie, ik ben het helemaal met je eens hoor. Maar voor de beginnend tandem-rijder worden altijd zoveel beren op de weg opgeworpen dat het zo moeilijk zou zijn.

Ik krijg de indruk van de vraag van Karlijn dat ze ook gewoon recreatief wil beginnen met tandem-rijden. Dan is mijn devies: niet laten bangmaken, gewoon doen!

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:33

Bang maken hoeft inderdaad ook niet, maar je heel gedegen voorbereiden is een must.
De africhting van je voorpaard is erg belangrijk evenals de nodig ervaring in het mennen.
Feit is dat wanneer er met een tandem aanspanning iets fout gaat dit direct vaak flinke gevolgen heeft. En er gaat nu eenmaal gemakkelijk wat fout wanneer je voorpaard alle vrijheid heeft en je moeilijk kunt corrigeren vanaf de bok.
In die zin is een waarschuwing absoluut op z'n plaats, want aan ongelukken en getraumatiseerde paarden en menners heeft niemand iets!

EP4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:40

Manie, alweer helemaal gelijk.... maar dat leek me eigenlijk vanzelfsprekend.... misschien dat het inderdaad niet voor iedereen zo vanzelfsprekend is.

Eerst de paarden goed in enkelspan aanrijden, en pas als dat helemaal vertrouwd is aan tandem beginnen.

Trouwens, op je foto's zag ik die elastieken strengophouder voor het voorpaard. Die is ook handig en los te koop voor weinig.

karlijn_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 09:42

dankjewel manie voor alle foto's. zo wordt het tuig me allemaal een heel stuk duidelijker, maar nu zit ik nog met een paar vraagjes...

ik rijd met twee trekpaarden die alletwee een korte staart hebben en dus geen staartrien hebben waaraan ik de elastiesche strengenhouder aan vast kan maken... heb je je daar toevallig nog een ander idee voor.

de leidselringen op het voorpaard van het schoftje. kunnen alletwee die leidsels ook door dezelfde ring of raadt jij toch twee ringen aan??

vindt jij het ook verantwoordt om panieksluitingen aan de stophaken van de lamoen te maken. ik heb namelijk niet echt de mogelijk om iets aan mijn borsttuig te veranderen.

mijn ene paard loopt nu bijna M dressuur en met het andere wil ik eerst ook goed dressuumatig rijden voor dat ik ze in het tandem zet. ik vind het dressuurmatig rijden erg belangrijk voor een paard als basis. het is niet de bedoeling dat ik recreatief tandem ga rijden, ik wil er in ieder geval d/v wedstrijden mee gaan rijden en als het goed gaat ook marathons

bedankt voor al jullie informatie!!!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:49

barlover schreef:
dankjewel manie voor alle foto's. zo wordt het tuig me allemaal een heel stuk duidelijker, maar nu zit ik nog met een paar vraagjes...

ik rijd met twee trekpaarden die alletwee een korte staart hebben en dus geen staartrien hebben waaraan ik de elastiesche strengenhouder aan vast kan maken... heb je je daar toevallig nog een ander idee voor.

Je kunt een strengophouder (van elastiek) van de nekriem van je achterpaard naar de strengen van je voorpaard laten lopen.

de leidselringen op het voorpaard van het schoftje. kunnen alletwee die leidsels ook door dezelfde ring of raadt jij toch twee ringen aan??

Absoluut twee ringen, anders lopen de leidsels veel te stroef. Ze zijn los te kopen en kosten niet zo gek veel geld. Dit is absoluut z'n geld waard.

vindt jij het ook verantwoordt om panieksluitingen aan de stophaken van de lamoen te maken. ik heb namelijk niet echt de mogelijk om iets aan mijn borsttuig te veranderen.

Je ziet het wel vaker, ik geef de voorkeur aan de borst omdat ik dan eventueel de voorpony mee kan laten trekken, maar dat is misschien ook wel mogelijk bij bevestiging aan het lamoen. Daar heb ik geen ervaring mee.

mijn ene paard loopt nu bijna M dressuur en met het andere wil ik eerst ook goed dressuumatig rijden voor dat ik ze in het tandem zet. ik vind het dressuurmatig rijden erg belangrijk voor een paard als basis. het is niet de bedoeling dat ik recreatief tandem ga rijden, ik wil er in ieder geval d/v wedstrijden mee gaan rijden en als het goed gaat ook marathons

bedankt voor al jullie informatie!!!

Veel succes!

karlijn_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 09:55

Je kunt een strengophouder (van elastiek) van de nekriem van je achterpaard naar de strengen van je voorpaard laten lopen.

ben misschien blond, maar snap niet echt hoe dat kan werken....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:03

Wij zijn de nieuwe voorpony nu ook alleen enkelspan aan het rijden totdat ze zover is dat ze vertrouwd voorop kan.

Zelfs op de weg recreatief moet je een goed luisterende voorpony hebben, je zult maar iets engs tegenkomen, nietwaar?

Ik heb de strengophouders onder de culeron van de voorpony zitten, dat is ook een optie.

karlijn_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 10:08

stalechwel schreef:
Wij zijn de nieuwe voorpony nu ook alleen enkelspan aan het rijden totdat ze zover is dat ze vertrouwd voorop kan.

Zelfs op de weg recreatief moet je een goed luisterende voorpony hebben, je zult maar iets engs tegenkomen, nietwaar?

Ik heb de strengophouders onder de culeron van de voorpony zitten, dat is ook een optie.

dat wil ik ok wel doen maar mijn trekpaarden hebben alletwee en korte staart en een culeron blijft bij hun dus niet zitten...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:17

barlover schreef:

je maakt een elestiek vanaf de nekriem het voorpaard en die bevestig je aan de strengen (ergens halverweg) op deze manier kunnen de strengen niet gaan hangen. Eigenlijk op dezelfde manier al van de culeron naar achteren. ga je nu vanaf de nekriem naar voren.

Ik hoop dat het zo duidelijk is. Uitleggen is lastig.....
Laatst zag ik deze constructie ik zal kijken of ik een foto kan vinden.

karlijn_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 10:24

manie schreef:
barlover schreef:

je maakt een elestiek vanaf de nekriem het voorpaard en die bevestig je aan de strengen (ergens halverweg) op deze manier kunnen de strengen niet gaan hangen. Eigenlijk op dezelfde manier al van de culeron naar achteren. ga je nu vanaf de nekriem naar voren.

Ik hoop dat het zo duidelijk is. Uitleggen is lastig.....

ik zie ook wel eens dat ze zonder strengendragers rijden, maar dit lijkt mij toch best gevaarlijk
Laatst zag ik deze constructie ik zal kijken of ik een foto kan vinden.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:45

Afbeelding

Het is wat moeilijk te zien, maar er loopt een elastiek tussen de rode pijlen.
Afbeelding

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:28

Even over de strengen aan je lamoen. Het is mogenlijk, ik heb zo ook een tijdje gereden. Alleen als je voor pony in de strengen komt en met name in bochten, trekt hij meteen je kar scheef. Dus in de hindernissen is het geen rijden. In de dressuur/vaardigheid is het alleen fijn rijden als jij je voorpony echt goed uit de strengen kan houden.

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 23:35

Je bent met tandemrijden erg afhankelijk van je paarden. De voorste moet gewoon brutaal zijn en altijd doorgaan. Als hij twijfelt moet hij op een brul naar voren springen. Als de voorpony eenmaal naast de achterpony gedraaid is wordt het lastig om ze weer terug te krijgen en dan is je groom wcht noodzakelijk.
Maar zoals bij alles oefening baart kunst en als je het niet probeert zul je het nooit weten of het kon. En als je paarden betrouwbaar voor de wagen zijn en in het verkeer dan kan er niet meer mis gaan dan met een enkelspan.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:46

DendroFleur schreef:
Je bent met tandemrijden erg afhankelijk van je paarden. De voorste moet gewoon brutaal zijn en altijd doorgaan. Als hij twijfelt moet hij op een brul naar voren springen. Als de voorpony eenmaal naast de achterpony gedraaid is wordt het lastig om ze weer terug te krijgen en dan is je groom wcht noodzakelijk.
Maar zoals bij alles oefening baart kunst en als je het niet probeert zul je het nooit weten of het kon. En als je paarden betrouwbaar voor de wagen zijn en in het verkeer dan kan er niet meer mis gaan dan met een enkelspan.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Ik ben erg blij met mijn voorpony. Ik had haar van de week in eens in het borsttuig hangen. Ze gedroeg zich even niet, ik geef een brul en ze springt naar voren terwijl m'n achterpony niet helemaal mee kwam. Maar liever een keer een overenthousiaste actie dan dat ze helemaal in de knoop komen te staan.
Ik vind het nog steeds erg jammer dat ik haar (als ik een andere goeie voorpony gevonden heb) naar achter moet verhuizen. Ik wil hier toch mee verder en om een pony die het erg slecht ziet(rechts compleet blind, links is slecht) voorop te laten lopen kan in de dresuur en op buitenrit nog wel, maar vaardigheid en marathons zie ik nog niet zo lukken(misschien voor spek en bonen want in het bos doet ze het ook braaf).

Utrolig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:09

Ik heb afgelopen weekend voor het eerst op een kar gezeten met Tandem tui, van Jaap en Paula. Was echt geweldig!!

Het voorste paard moet er gewoon 'los'voor lopen en het achterste moet trekken. Als je deze paarden omdraaide dan werkt het ook niet.
Het is inderdaad moeilijk.