Super vette ervaring!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxxLotte

Super vette ervaring!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 18:04

Weet niet of het hier hoort maar hier toch mijn verhaal!

Ik ging zaterdag voor de 3de keer naar mijn verzorgpony's.
Het is eigenlijk een soort van fok stal.
Kwam daar aan en toen was de eigen naar van de paarden 1 van de hengsten los aan het laten in de bak.
En hij zei tegen mij van ga jij maar in de bak staan hier heb je een longeerzweep en laat hem maar rennen.
Toen eenmaal in de bak hij begon naar me te luisteren en op een begeven moment ging die net als de boeken in heartland langzamer lopen enzo.
Daarna ging het wel weer uit op spelen maar hij was toch best lang met mij bezig netjes rondjes om me heen lopen!!

Lotte

sasjeeh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:17

ahhww dat is altijd wel leuk!!
wat voor paarden zijn het?

Phillipa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:19

Stoerr! Gaaf lijkt me dat joh!

(Ben ook helemaal fan van Heartland boeken )

maarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:31

Heartladn boeken zijn de beste

xxxLotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 18:51

Dit gebeurde met een tinker hengst!

Inderdaad die boeken zijn echt TE mooi!

Ashquar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:02

Zo vet is dat toch niet? Als jij dingen gaat doen waardoor je paard gaat denken dat je hem uit je 'kudde' verjaagt vind ik het eerder logisch dat je paard toenadering weer bij jou zoekt.

xxxLotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 18:01

Hij was zelf al aan het rennen in de bak en ik moets hem "longeren" maar dan zonder lijn!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:07

Wat denk je dat het "longeren zonder lijn" met zweep erbij deed? Je was bezig met een soort Join-up hoor! En zo wordt dat in de Hearlandboekjes ook beschreven.

Join-up, weet waar je mee bezig bent

En een kind met een hengst in de bak blijf ik levensgevaarlijk en vreselijk onverantwoord vinden. Maakt niet uit hoe zoet die hengst is.

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:16

Cassidy schreef:
Wat denk je dat het "longeren zonder lijn" met zweep erbij deed? Je was bezig met een soort Join-up hoor! En zo wordt dat in de Hearlandboekjes ook beschreven.

Join-up, weet waar je mee bezig bent

En een kind met een hengst in de bak blijf ik levensgevaarlijk en vreselijk onverantwoord vinden. Maakt niet uit hoe zoet die hengst is.

Dat van join up geef ik je gelijk in.
Maar dat van onverantwoord met een hengst in de bak.
Niet alle hengsten zijn het zelfde dus ik vind het niet onverantwoord.
Ik denk dat die man heus wel weet waar hij mee bezig is anders zet hij haar denk ik niet in een bak met een hengst.

Een merrie of een ruin kan net zo goed gevaarlijk zijn.
Dus waarom dan onverantwoord bij een hengst alleen?

Ontopic:

Leuk hoor,
Maar het is eigenlijk een join up en dat hoor je niet bepaald dagelijks te doen enzo.
Maar dat leer je nog wel lees dat topic wat Cassidy zegt maar is goed door.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:21

Omdat een hengst donders goed weet wie hij voor zich heeft. Ik weet niet of de eigenaar bij de TS in de bak stond, maar zweep zal een hengst echt niet tegenhouden als hij de confrontatie zoekt.

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:24

Sja mijn mening is dat een merrie of ruin net zo goed zo kan reageren maarja..

Laten we stoppen hier want het is nog al offtopic

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:27

Een merrie of ruin die de confrontatie zoeken, zullen hem nooit uitvechten tot het bittere eind. En dat doet een hengst doorgaans wel.
Laten we de hengstenhouder het voordeel van de twijfel geven dat hij zijn hengst toch tot op zekere hoogte weet in te schatten.

xxxLotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 21:25

Hij lied mij in de bak bij een van zijn braafste hengsten.
Hij had dat nooit gedaan als hij wist dat dat niet kon...
Bij hem mag ik ook gewoon in de stal poetsen en zo bij een van de andere hengsten niet zomaar ik zal het topic ff goed doorlezen.
De eigenaar stond zelf langs de kant te kijken.

maar wat is hier zo gevaarlijk aan?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 00:14

Een hengst kan je aanvallen als hij het ergens niet mee eens is, en een hengst is veel eerder bereid om de confrontatie met je aan te gaan en te kijken wie de baas is en dat dan echt vol te houden tot er slachtoffers vallen dan een merrie of ruin.

Xanthe

Re: Super vette ervaring!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:39

Ben ik het niet helemaal mee eens, elk paard weet wel wat/wie ie voor zich heeft, en zal zich daar ook wel naar aanpassen.
Ik denk dat je een best dominante hengst voor je moet hebben wil hij de confrontatie aangaan met een kind, en ik neem aan dat als dat bij deze hengst het geval was, dat de staleigenaar dat ook wel door had.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:15

Even wakker worden. Als er hormonen bij komen kijken, gaat een hengst met iedereen het gevecht aan die in de weg staat. Kind of niet, dan ziet hij niets meer.

Een hengst, maakt niet uit wat voor goedzak het is, is altijd een risico. Hij kan door een join-up zich aangevallen voelen in zijn positie, en de confrontatie aangaan. En dan maakt het niet uit of er een kind staat of niet.

@ Pinkiiy, hoeveel ervaring heb jij met hengsten?

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:09

Ik heb zelf een jaar een 6 jarige hengst verzorgd, toen ik 13 was. Later heb ik hem van mijn ouders gekregen en hebben we hem laten castreren.
(Later ook nog een poosje een 11 jarige KWPN-hengst gereden maar dit stelde weinig voor)

Mijn ervaring met deze toch behoorlijk dominante hengst is dat hij wel degelijk het verschil ziet tussen volwassenen en kinderen.
Maar ik was toen nog jong, en had nog weinig ervaring, ik prutste dus eigenlijk maar wat aan. Kon me verder prima met hem redden, kon alleen met hem op buitenrit.
Zodra ik ouder werd (en hij inmiddels gecastreerd was) begonnen de problemen, ik werd me meer bewust van het feit "baas-zijn", en wilde dit ook afdwingen, hier ging het mis tussen ons.
Toen ik nog jonger was kon ik alles doen, dus ik denk wel degelijk dat ze dat door hebben. Ik neem namelijk niet aan dat TS duidelijk weet waar ze mee bezig is geweest (ik neem aan dat je bij rondjes laten lopen niet dezelfde lichaamstaal gebruikt als bij een join-up), en dit hebben ze zo duidelijk door.

Ik associeerde me wat met haar, gewoon enthousiast bezig met paarden zonder echt te weten wat je doet op die leeftijd.
Maargoed, misschien heb ik dan net een verkeerd voorbeeld van een hengst getroffen

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 23:29

Ik heb weleens verhalen gelezen over kinderen die, als ze iets verkeerd hadden gedaan, in de stal kropen van de meest dominante hengst op stal, waar niemand bij durfde. Dus op het moment dat er geen merries in de buurt zijn, is een hengst hetzelfde als een gewoon paard. Het probleem is op het moment dat hij wel zijn positie wil bepalen, of er hormonen in het spel zijn. Je zei zelf dat, op het moment dat je je dominant wilde opstellen ging het mis. En dat is nou de hele essentie van de join-up.

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:43

Citaat:
Je zei zelf dat, op het moment dat je je dominant wilde opstellen ging het mis. En dat is nou de hele essentie van de join-up.

Dat is waar, maar toen was hij al ruin, dus daarmee probeerde ik te zeggen dat het niet mis ging omdat hij hengst was, als ruin zijnde zorgde het net zo goed voor problemen. Dus dat is niet per sé hengsteneigen. Dat hangt in mijn ogen gewoon van de dominantie van het paard af.
En wat ik ook bedoelde te zeggen is dat ik toen ik jonger was ik hem ook "lekker liet lopen" met longeerzweep in mijn hand. Wat ik nu dus zou associeren met een join-up, maar toen dus niet. ik denk dat als je het niet bewust doet, dat je dan ook niet goed doet. Verkeerde lichaamstaal etc. en dat heeft elk paard meteen door.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:55

Dus met andere woorden: iedereen die iets bewust probeerd, doet het automatisch goed? Waarom lopen er dan zoveel mensen nog steeds te klooien met de join-up?

Dominantie van een paard is niet hengsten-eigen. Het feit dat hij met je in gevecht gaat ook niet. Maar het is een feit dat een hengst, al hij eenmaal de confrontatie aangaat, doorgaat tot desnoods de dood er op volgt. En dat maakt ze nou zo gevaarlijk.

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:17

Ik zeg niet dat als je het bewust doet dat je het dan goed doet, maar als je het onbewust doet is de kans dat je het goed doet nog veel kleiner

Verder heb ik nog te weinig hengsten in mn handen gehad om te zeggen dat elke hengst doorgaat tot het einde, dus daar kan ik niets over zeggen..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 00:07

@ PinkiiY, lees even onderstaand artikel, geschreven door een man die meer hengsten in zijn leven tegen is gekomen dan jij en ik dat ooit zullen doen. En zelfs als je een hengst treft die bij een confrontatie niet doorgaat tot het einde, de kans dat het wel goed misgaat zou ik persoonlijk toch niet willen lopen.

Pat Parelli: Stallions demand savvy

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 00:17

beetje jammer dat er in het topic zon discussie moet ontstaan doe dat gewoon even via pb

ben het wel een beetje eens met cassidy een hengst is en blijft een hengst,ik heb zelf ook een aantel gereden maar zodra er merrie's in de buurt kwamen of de eer werd aangetast waren ze geen vallen bang om de confrontatie met mij op te zoeken en dan moet je toch wel sterk in je schoene staan wil je die aankunnen over je der nou opzit of naast staat.

maarja mijn eigen merrie zocht ook vaak confrontatie dus zeg niet dat alleen hengsten het doen.

fijn dat je het een goed gevoel gaf,alleen misschien voortaan toch maar onder begelijding doen

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 00:24

marije86 schreef:
fijn dat je het een goed gevoel gaf,alleen misschien voortaan toch maar onder begelijding doen

Ze had begeleiding, en het is in dit geval goed gegaan. Ik wilde de TS er alleen op wijzen waarom ze de reactie van het paard kreeg die ze heeft gekregen. Ik dacht dat mensen op bokt kwamen om te leren, niet alleen om hun verhaal kwijt te kunnen, maar ik kan me vergissen hoor.

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 00:26

Cassidy schreef:
marije86 schreef:

Ze had
begeleiding
, en het is in dit geval goed gegaan. Ik wilde de TS er alleen op wijzen waarom ze de reactie van het paard kreeg die ze heeft gekregen. Ik dacht dat mensen op bokt kwamen om te leren, niet alleen om hun verhaal kwijt te kunnen, maar ik kan me vergissen hoor.

niet zo vel reageren had gewoon een typ fout
ik geef mijn mening derover maar heb niet het idee dat jij ook open staat voor anderen hun mening zeg toch ook dat ik jou voor een deel gelijk geef maar aan de andere kant snap ik haar blijheid ook