f'jes????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PaardenDroom

f'jes????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 18:52

Ik moet een werkstuk maken over endurance, en daar wil ik ook wat vertellen over het natuurlijke gedrag van een paard, want het is voor gym, en als ze al niks over paarden weten, snappen ze dr helemaal nix van, maar ik ben vergeten hoe een paard ook al weer reageerd (in welke fases) het was iets in het engels met woorden die allemaal met een f begonnen, maar ik weet niet meer welke het ook al weer waren en in welke volgorde, weten jullie het?

Navanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:30

fright: flight-fight-freeze-faint

int ned dus vrees: vlucht-vecht-verstijf-verslap

dat is em als je meer wil weten hoor ik het wel! groetjes anne

PaardenDroom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 18:36

heel erg bedankt !!
daar was ik naar op zoek
ik had ze een keer gehoord en een keer gelezen in een stukje, maar ik kon dat nergens meer terug vinden

Isis_Ywen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:27

Dat verslap is volgens mij bewusteloos...toch iets anders dan verslappen ...iets...

Isis

PaardenDroom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 17:37

toen ik iets aan het zoeken was over bitloos rijden kwam ik toevallig dit stuk tegen:

THE FIVE F'S

A bit frightens a horse. It causes pain or the fear of pain. Fear is expressed by one or more of the five F’s; fright, flight, fight, freeze or facial neuralgia (the headshaking syndrome). Each one of these main categories has its own list of symptoms (see below). Collectively, there are over a hundred symptoms and they interfere with just about every bodily system. Interference with those systems that are vital to athletic performance (the nervous, respiratory, musculoskeletal, and cardiovascular systems) means that the horse is not only in pain and feeling mentally distressed but is additionally handicapped as an athlete. For example, the presence of a bit in the mouth leads to obstruction of the airway in the throat. As striding is synchronized with breathing and as normal striding depends on normal breathing, anything that interferes with breathing also interferes with striding. A horse that is unable to breathe and stride properly cannot run and jump to its full potential. A horse that is in pain and mentally distressed cannot learn in the first instance and neither can it perform with confidence and safety.

Beesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:55

Isis_Ywen schreef:
Dat verslap is volgens mij bewusteloos...toch iets anders dan verslappen ...iets...

Isis

To faint is toch flauwvallen?
Bewusteloos is nog een stapje verder..

Navanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:10

faint is soort van flauw vallen, paarden vallen echt niet zomaar flauw, het is meer een soort van als een paard zoveel pijn of angst heeft dat ie zich laat vallen en het Opgeeft dan noemen we dat faint
groetjes navanja

Navanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:12

hij is dan dus nog wel gewoon bij

PaardenDroom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 16:08

Dus het zelfde als bij die film van de paardenfluisteraar als ze dat been op binden?

Navanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:59

ja dan valt ie gewoon om en doet ie niks meer.. moet je nagaan hoe erge pijn of angst zon paard dan heeft.. ik heb het gellukig nog nooit meegemaakt! ze geven als het waren het op, ze willen niet meer leven, want als je in het wild in de kudde gaat liggen dan geef je je over aan de roofdieren.

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:43

caitlin1211 schreef:
A bit frightens a horse. It causes pain or the fear of pain.

Dit is dus je reinste onzin. Een correct passend bit met een gevoelige hand levert geen pijn of angst op, maar juist een ontspannen en tevreden paard. Alleen heeft lang niet iedereen die gevoelige hand en dan geven ze het (soms ook niet passende) bit maar de schuld.
Verder durf ik ook gerust te stellen dat je een paard bang voor de hand kunt krijgen met de meeste bitloze optomingen, kwestie van lomp genoeg zijn.

PaardenDroom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 20:11

@ waratje
het ging alleen even om het stukje over de f'jes, maar als we het toch over de bitten hebben
Ik vind dat je een paard pas met een bit mag rijden als je zonder een bit het paard goed kan beheersen, maar goed, dat is mijn mening:O Ik ben zelf een voorstaander van alternatief rijden, dus ik bevooroordeeld

Waratje

Re: f'jes????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:04

Voorstander van alternatief rijden? Nou ik niet, ik ben een groot voorstander van goed rijden. En dan zal het me een rooie rotzorg wezen of dat met of zonder bit of uberhaupt een optoming is
Het enige uit dat stukje waar ik het wel mee eens ben is dat angst het leerproces volledig blokkeert en dat door middel van angst een paard de "baas" worden geen waarde heeft.