join up voor problemen onder het zadel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

skippyskippy

join up voor problemen onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 17:41

Heee hallo!

Ik heb sinds vandaag een nieuw bijrij paardje. Het is een e pony van 15 jaar en echt een schat van een beest. Maar een hell in de bak. Ze is erg gevoelig en bij de geringste druk van je been of bil draaft/gallopeerd ze al weg. Ook in de stap speurt ze soms weg . Bij het aandraven (op stemhulp) gallopeerd ze meteen weg. In stap heb ik haar redelijk onder controle. De eigenaar zei dat ik haar koppie naar mijn knie moet trekken om haar zo in mini voltes te krijgen. Ze kent ook geen rustig drafje of galop. Het is allemaal heel erg snel en hard. Bij de eingenaar gaat het nu wel redelijk, maar raced ze nog steeds wel weg. Ze is me echt aan het uitproberen!
Ik vroeg me af of het een idee is om een join-follow up te doen.( Met begeleiding van een prof. natuurlijk.)

esilep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:54

Niemand? leek me wel een uitdaging om hier een antwoord/oplossing voor te vinden...

esilep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:55

Ben zelf alleen niet zo voor de follow up, maar daar zijn al genoeg discussies over.

ikke

Re: join up voor problemen onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:50

Hhmm, volgens mij heb je dan niet helemaal door wat de bedoeling van een join-up is.
Zoek een goed lesgeefmens en neem les; dat is de enigste zinvolle oplossing.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:09

Ik denk dat je meer hebt aan grondwerk van bv parelli, de 7 games ofzo. Ik zou inderdaad iemand zoeken die er veel ervaring mee heeft, via internet kunnen we niet zien waar het aan ligt, en hoe de band is met je paard.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:15

Past alles goed en is ze lichamelijk helemaal in orde (nagekeken door een DA) en heeft ze geen slechte ervaringen?
Dat zou ik eerst eens uitsluiten

skippyskippy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 11:07

Ze is helemaal nagekeken door de dierenarts. IK ga pas een weekje met haar om, dus een band hebben we nog niet echt. Mij werd een join up geadviseerd om de posities ondeling wat scherper te stellen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:10

Een join up is geen wondermiddel, maar een manier van straffen. Je zult eerst je leiderschap moeten verdienen voor je zulke dingen kunt doen

skippyskippy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 11:29

Ik ken de voors en tegns van de join up. Ben er zelf ook geen groot voorstander van. Maar ik dacht dat je zo juist het leiderschap kon krijgen. En geloof me, bij deze pony zijn er weinig andere manieren...

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:49

Wat dacht je van 'gewoon'grondwerk? Duurt misschien wat langer, maar daar bevestig je ook jouw leiderschap mee.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:57

skippyskippy schreef:
Ik ken de voors en tegns van de join up. Ben er zelf ook geen groot voorstander van. Maar ik dacht dat je zo juist het leiderschap kon krijgen. En geloof me, bij deze pony zijn er weinig andere manieren...

Leiderschap verdien je, dat dwing je niet af.
Daarbij zie ik niet in wat je "rijprobleem" met leiderschap te maken heeft. Het komt op mij eerder over als angst of niet-begrijpen wat je wil. Zowel angst als niet-begrijpen los je alleen maar op met een goed lesgeefmens.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 00:48

esilep schreef:
Ben zelf alleen niet zo voor de follow up, maar daar zijn al genoeg discussies over.

Join-up en follow up zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, als je dat niet weet zou ik er iig niet aan beginnen. De join-up is niet het wondermiddel om problemen onder het zadel te verhelpen, daar zijn andere methodes voor. Zelf zou ik Parelli adviseren, maar daar moet je dan rekening mee houden dat je de eerste tijd naast het paard staat. Maar een begin maken met het verkrijgen van respect kun je het beste vanaf de grond...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 08:20

Je schrijft ook dat je de pony pas een paar dagen rijdt. Niet alle paarden laten zomaar ineens iedereen op zich rijden, voor veel paarden heeft het even tijd nodig. Dat kun je zien als uitproberen, maar imo kan een paard niet uitproberen, ze kunnen immers niet liegen en doen alsof.
Geef jezelf de tijd om elkaar eerst beter te leren kennen. Ga lekker poetsen, wandelen, maak een soort hindernisbaantje waar je jullie doorheen lopen... laat zien dat jij een goede leider wilt zijn voor de pony, maar dwing het niet af en beloon uitbundig als hij iets goed doet

Isis_Ywen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 08:25

Ik raad je aan om ook rijtechnisch les te nemen. Je schrijft dat ze supergevoelig is op je zit en been; dat op zich hoeft bij een correcte zit geen problemen op te leveren. Zelf zou ik met dit paardje, ook omdat je haar nog maar zo kort kent, geen join up doen.
Wel, net als wat de rest adviseerd, veel grondwerk. Een band opbouwen. Als ik iemand net ken, wil ik hem ook niet op me rug. Eerst maar is gewoon handjes schudden.

Isis

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:19

NA-> NH

annemariev

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:49

Join Up en Follow up zijn NIET altijd met elkaar verbonden. Dat is het alleen als je praat over een volledige procedure. Wij gebruiken join up bijvoorbeeld ook in stal.

Join Up is geen wondermiddel. Het uitvoeren van een join up zal je paard niet vertellen hoe het anders moet gaan werken tijdens het rijden. Dus in deze situatie zou ik het zelf niet gebruiken.

Groeten,

Annemarie van der Toorn