Hoi, mijn vader is een platte boerenwagen aan het restaureren. Het onderstel en al het ijzer is in prima staat en schijnt van een lelijke eend te zijn. Al het hout is rot, waaronder het lamoen. Nu mijn vraag: mijn vader is erg handig en wil zelf een lamoen van staal maken, maar we zitten een beetje met de maat. Heb je standaard maten voor een cobmaat lamoen, of zijn er standaard maten zodat je de maten van je pony neemt en daar iets bij optelt? Ik heb al gegoogled maar kan niets echt iets vinden.
Nog beter: heeft iemand toevallig de maten van zíjn lamoen? Bij ons in de buurt zijn aardig wat menners, maar helaas alleen shetlanders en tuigers, dus ik kan niet passen. Het gaat trouwens over een haflinger. Alvast bedankt!!!
De lenget van je lamoen is redelijk bepalend mbt de ophanging van de zweng. Het paard mag niet tegen de zweng aanlopen, dat is eigenlijk de hoofdregel.
Dus misschien handig om je paard zelf op te meten, kijken waarje zweng hangt, tel er zo'n 50 cm bij, en je zit goed.
Ja zo ver was ik al, maar toch bedankt. Het gaat meer over de afstand tussen de stangen zeg maar, natuurlijk bij de schouder smaller dan bij de achterhand, maar hoe veel???