Eerste join- en follow up gedaan !!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Eerste join- en follow up gedaan !!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 13:43

Vandaag hebben Banjer en ik weer les gehad van Eline, onze westerninstructrice. Eline is ook erg bekend met diverse NH-methodes en had vandaag het idee om eens een grondwerkles te gaan doen.

Eline ging eerst met Banjer aan de slag... zodat ik kon kijken naar wat Eline en Banjer deden, en luisteren naar de uitleg die Eline erbij gaf... en na 20 minuten mocht ik zelf aan de slag.

We hebben vandaag de join up gedaan. Ik had zeer zeker niet het idee dat het zou "gaan lukken"... Banjer en ik hebben nog nooit een join up gedaan... we zijn meer van Parelli dan van Monty, om maar even in "hokjes" te spreken....

Na ongeveer 20 minuten werken had Eline een join up en een follow up gekregen van Banjer... na een kleine 3 minuten "pauze" mocht ik het proberen. Ik stond uiteraard niet alleen, Eline bleef achter me staan en zei me wanneer ik wat moest doen... en na een paar minuten lukte het al aardig moet ik zeggen... na een minuut of 10-15 begon Banjer te "vragen" (zoals Eline het noemde) en was ze helemaal bij mij. Toen stond ik stil, met mijn rug naar haar toe, maakte me klein.... en toen gebeurde het... Banjer kwam naar me toe! en ik liep een paar pasjes weg... en Banjer liep achter me aan!!!

Je wil niet weten hoe emotioneel ik hiervan werd... best een mooi gevoel eigenlijk... hihi... Later liep ik naar de rand van de longeerton (roundpenn) toe om het halster te pakken en weer om te doen... en Banjer liep ineens achter me aan van "Waar ga jij nu heen?" Ik was dus niet eens meer actief met de join up bezig.. en Banjer was dus nog wel "bij me".... erg mooi!

Het was iig een erg leerzame en emotionele les....

Blue9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 13:47

Goed zeg!! Helemaal goed dat je het met een instructrice doet want hier mag je nooit zomaar mee beginnen! Maar ik ken het mooie gevoel als het goed gaat! Goed gedaan!!

eerste

esilep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 13:52

Maar waarom heb je een follow up gedaan? Je straft het paard hier als het ware mee. Je speelt bij een follow up de rol van de leidende hengst, je stuurd het paard als het ware uit de kudde. Je paard heeft dan twee keuzes, weer naar je toe komen, of ( zoals het dus in de natuur gaat) alleen verder gaan, wat zijn dood betekend. Geen moeilijke keuze dus voor een paard. ik zou dit nooit zomaar bij een braaf paard doen, en zeker niet twee keer achter elkaar.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 13:53

dank je...

Ik ga idd niet zelf maar wat aanklooien... ik heb gezien wat het kan aanrichten als je niet weet waar je mee bezig bent....

Ik ben er nog helemaal emotioneel van....

esilep: Het was Banjer's eigen vrije keuze om achter me aan te lopen... de join up was al voldoende, maar ze liep vrijwillig achter me aan.

esilep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 13:55

Nee, het is geen vrije keuze. Je jaagt je paard uit zijn kudde. Dit is de grootste straf die een paard kan krijgen. Tuurliujk verkiest hij dan jou en niet de dood. Maar waarom eigenlijk een join up? Is het geen braaf paard?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 13:58

ehm... ik geloof dat ik je even niet begrijp... zal wel aan mij liggen denk ik.. je doet nu alsof ik Banjer vreselijk heb mishandeld en dat is niet zo... jammer dat je je mening niet onderbouwt... weet je zelf eigenlijk wel waar je het over hebt?

esilep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 14:04

Ja ik weet waar ik het over heb. Je mishandeld je paard psygisch op deze manier inderdaad. Deze manier word door sommige mensen wel toegepast om meteen op een wild paard te kunnen stappen, maar de band die je zo met een paard probeert te scheppen is niet oprecht. Zoals ik al zij, je verband je paard uit de kudde, en dat is een hele schok voor hem. De meningen zijn erg verdeeld over dit onderwerp. Maar je kan er beter niet aan beginnen als je al een goede band hebt met je paard. Ik geloof niet dat je hem ozettelijk mishandeld hoor! Maar het is niet de prettigste manier om een band te creeeren met je paard, Ik geloof dat er op bokt al een paar topics over zijn verschenen.

esilep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 14:10

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-05-06 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Links werkend gemaakt, je moet natuurlijk wel de hele link kopiëren ;)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 14:13

ik zag in je profiel dat je boeken aan het lezen bent over de verschillende omgangsvormen met paarden... ik volg er lessen in... denk dat dat het verschil is tussen ons... jij leest boeken en denkt het gelijk allemaal te weten... ik volg lessen om zo meer te leren.

Het hele NH-gebeuren is in wezen een psychisch spelletje... jij bent de leider, het paard moet jou volgen. Ik heb Banjer niet uit de kudde verbannen, ik heb haar alleen aangegeven dat ik op dat moment haar leider was. Heb je wel eens gezien hoe paarden in een kudde met elkaar om gaan? die doen precies hetzelfde als wat wij nu hebben gedaan. De leider jaagt ook een paard weg als die op een plekje staat waar de leider wil staan... de leider jaagt ook een paard weg als die iets doet wat de leider niet wil. Als het paard gehoorzaamt aan de leider laat de leider ook zien dat het paard op hem kan vertrouwen, dat het paard weldegelijk bij de kudde hoort, dat de leider het paard zal beschermen, wat er ook gebeurt... het is gewoon een stukje natuurlijk gedrag nabootsen..

Ik wist vanochtend ook niet goed wat ik deed, met de join up... daarom was mijn instructrice erbij... zij weet het nl. wel... naar mijn mening is het pas geestelijke mishandeling als je niet weet waar je mee bezig bent...

En verder heb ik geen behoefte om een discussie met jou te voeren en mezelf te moeten verantwoorden... ik wil gewoon mijn ervaringen delen....

En zolang jij zelf geen lessen volgt, en je mening alleen uit een boekje hebt gevormd (dat begrijp ik uit je profiel tenminste) kan ik je niet serieus nemen... sorry... ga eens bij verschillende mensen kijken, volg eens trainingen en lessen... en kom dan nog eens een keer terug want een discussie sta ik best voor open, maar niet met iemand die zijn/haar mening alleen uit boekjes heeft gevormd...

Ik sta best open voor meningen van anderen, maar dan wel goed onderbouwde meningen en eerlijk gezegd heb ik je mening nog steeds niet goed onderbouwd gezien...

tantethee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 14:18

wat een onzin dat je je paard psychisch misbruikt.
ik ben zelf helemaal niet zo bezig met NH enz.
maar met moeilijke zadelmakmakertjes gebruik ik het wel, als ze je eenmaal willen volgen tolereren ze je ook makkelijker onder het zadel.
en ja het paard moet je ook als leider zien, heel banketstaaf maar wel waar!!!!
persoonlijk ben ik van mening dat je er een veel beter contact en blijere paarden van krijgt!!

esilep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 14:23

Geloof me, ik ga heus geen dingen zeggen als ik er geen ervaring mee heb, het zelf gezien heb en er lessen in heb gevolgd.
Het blijft natuurlijk jou keuze, niet de mijne. Maar als je mijn uitleg niet begrijpt moet je maar eens naar de menigen van de andere in de topics kijken. Er is genoeg info over te vinden. De verschillend nh- trainers hebben er ook verschillende menigen over. ( voest, parelli, hempfing. )

Blue9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 14:25

Ik begon met mijn eerste reactie al heel voorzichtig omdat ik wist dat reacties als die van esilep zouden voorkomen! Het klopt wel wat ze zegt, het is alleen een beetje overdreven! En nameless het paard moet je inderdaad een beetje als leider zien! Een paard is zelfs blij als hij weet dat hij een beetje een leider heeft! Het paard respecteerd je en dan kun je pas goed een band opbouwen!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 14:27

esilep:ik wil je bij deze dan graag een keer vragen om bij Banjer en mij langs te komen... kan jij uitleggen en laten zien wat je bedoelt met psychische mishandeling, en dan kan ik laten zien waarom ik mijn mening over een join up heb bijgesteld.... deal?

Laten we dit verder nu geen welles-nietes-spelletje maken en elkaars mening respecteren.
Laatst bijgewerkt door Banjer op 27-05-06 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

esilep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 14:27

Niine schreef:
Ik begon met mijn eerste reactie al heel voorzichtig omdat ik wist dat reacties als die van esilep zouden voorkomen! Het klopt wel wat ze zegt, het is alleen een beetje overdreven! En nameless het paard moet je inderdaad een beetje als leider zien! Een paard is zelfs blij als hij weet dat hij een beetje een leider heeft! Het paard respecteerd je en dan kun je pas goed een band opbouwen!

Maar als je paard je al respecteerd en je al een band met het paard hebt? Dan begin je er toch niet aan?

esilep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 14:30

Banjer schreef:
esilep:ik wil je bij deze dan graag een keer vragen om bij Banjer en mij langs te komen... kan jij uitleggen en laten zien wat je bedoelt met psychische mishandeling, en dan kan ik laten zien waarom ik mijn mening over een join up heb bijgesteld.... deal?

Realex! Het is misschien geen psygische mishandeling, maar het is wel schrikken voor een paard. Heb je al bij de andere topics gekeken?

Blue9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 14:32

esilep schreef:
Niine schreef:

Maar als je paard je al respecteerd en je al een band met het paard hebt? Dan begin je er toch niet aan?

Ja ik weet het,, je hebt gelijk! Maar zo heb ik mijn mening en jij die van mij!! Zullen we er maar over op houden? Ik bedoel, zo zijn er ik weet niet hoeveel topics!! En het heeft geen zin te discusseren want ieder heeft zijn mening! We blijven gewoon vriendjes in dit topic en geven een leuke reactie!! Deal?

esilep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 14:38

Niine schreef:
esilep schreef:

Ja ik weet het,, je hebt gelijk! Maar zo heb ik mijn mening en jij die van mij!! Zullen we er maar over op houden? Ik bedoel, zo zijn er ik weet niet hoeveel topics!! En het heeft geen zin te discusseren want ieder heeft zijn mening! We blijven gewoon vriendjes in dit topic en geven een leuke reactie!! Deal?

Is goed hoor, er zijn hier al zoooo veeel discussies over gevoerd op bokt. wel heel interresand trouwens.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-05-06 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quotes gerepareerd ter verduidelijking.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 17:15

Ik zou toch al niet luisteren naar esilep Ze verwart de Join Up met de Follow Up

Bij de Join Up speel je de leidende hengst,bij de Follow Up laat je je paard tot bij jou komen.

Als ik jou was zou ik toch nog eens achter mijn boeken duiken en een andere instructeur/instructrice zoeken

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 17:25

Super voor je

Om ff mee te gaan met de dicussie, een paard heeft altijd een duidelijke leider nodig.

Ashquar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:02

Leuk voor je!

Iedereen vind het altijd zo'n mooi moment, alleen dat heb ik eerlijk gezegt nooit. Het is natuurlijk leuk dat je paard je vertrouwd, maar op wat voor manier. Niet dat ik een join-up tegenstander ben maar ik juich het ook niet toe. Het is mooier als je paard uit zichzelf jou vertrouwd.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 18:12

Blue_Star schreef:
Als ik jou was zou ik toch nog eens achter mijn boeken duiken en een andere instructeur/instructrice zoeken

heb je dit nu tegen mij of tegen iemand anders?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:29

Banjer schreef:
Blue_Star schreef:

heb je dit nu tegen mij of tegen iemand anders?

Nee,Esilep.Sorry voor de verwarring

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:53

Het klinkt alsof het een mooie ervaring voor je was Vera . Maar - was het ook nodig bij jouw paard?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 21:20

maakt niet uit Blue_Star...

Promptertje: het was een mooie ervaring... Was het nodig? ehm... onze instructrice vond het nodig. We mogen van Eline niet met zweep en/of sporen rijden... "Want je kan het ook zonder"... Banjer laat zich onder het zadel soms wat moeilijk wegsturen voor druk en met longeren doet ze ook heel erg lelijk (gericht trappen naar de zweep)... dus Eline zei dat we een vorm van dominantieprobleem hebben... daarom wou ze een les aan grondwerk besteden om te kijken hoe Banjer daarop reageert. Banjer en ik zijn meer van Parelli, en de 7 games gaan erg goed... Eline is meer bekend met deze methode... vandaar dat ze het eens wou "proberen" hoe Banjer hierop reageert...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit liever zie dan dat een instructrice zegt dat er een zweep overheen gehaald moet worden (ja... zo één hebben we ook gehad)... ik denk dat als we dit (onder begeleiding) vaker doen, dat het ook op het rijden een positief effect kan hebben...

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:27

@TS, als je de (het????) sticky heb gelezen van dit forum en je bent nog steeds van mening, dat wat je hebt gedaan goed was en terecht, vind ik het helemaal goed wat je doet. Ik ken het paard niet en kan niet oordelen. Ik weet wel dat je met deze dingen moet oppassen, maar je hebt er een instructrice bij, dus het lijkt me in orde