Longeren met bijzet, paard freakt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Targaryen

Longeren met bijzet, paard freakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 20:18

Ik verzorg sinds een aantal maanden een KWPN merrie van 13 jaar. Ik heb haar eigenlijk al die keren dat ik kwam alleen maar gereden, op een keer of 3, 4 na. Nou zei de eigenaresse ze laatst tegen mij dat ik mn vzpaard maar is moest longeren met bijzetjes (longeren heb ik vaak genoeg gedaan, dus dat moet geen probleem zijn), maar ze begon in draf en galop alleen maar te bokken enz. Ze werd echt heel druk. In stap deed ze dit niet. Na afloop schuimde ze ook nogal.

Dus mijn vraag is: Is dit normaal of doe ik iets fout? Ik denk namelijk zelf dat het gewoon protest was, maar waarom dan protest? Longeren zonder bijzet is namelijk geen probleem. En de bijzetjes zaten ook niet heel strak ofzo.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:25

Je zet haar wel extra aan het werk, als ze een beetje stijf is doet het gewoon wat pijn.

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:28

Ik ken wel meer paardjes die het doodeng vinden om met bijzet te worden gelongeerd, omdat het niet meegeeft.
Daarom longeer ik zelf altijd met pessoa, dat geeft in demond ongeveer hetzelfde gevoel als jouw handen tijdens het rijden. En het bereikt ook ngo een actievere achterhand, wat bijzets niet doen.

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 20:31

odetteke schreef:
Je zet haar wel extra aan het werk, als ze een beetje stijf is doet het gewoon wat pijn.

Ik weet niet of het zozeer aan de stijfheid ligt. Ze wordt tegenwoordig 5 tot 6 keer per week bereden en is altijd vrij snel los.. maar ik zal er is opletten!

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:35

Ja, het kan natuurlijk ook etteren zijn

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 20:44

Dat zou ook nog kunnen, haha ze heeft wel vaker bij die buien, maar ze doet het echt alleen bij longeren met bijzet. Het kan natuurlijk ook nog zijn dat ze het eng vind, wat Lotte1990 zegt.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:03

Bijzets zetten het hoofd echt vast, probeer het eens met een elastiek? Wel uitkijken dat ze er niet op gaat hangen.
Schuimen komt omdat de speekselklieren bij de kaak door de houding richting loodlijn een beetje in de verdrukking komen, en zijn geen teken van extreem verzet of echte ontspanning...het is gewoon een feit.

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 09:11

Oke bedankt!

Een stiek geeft meer mee dan?

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:22

Een bijzet zet het hoofd alleen vast als je hem strak zet, als je hem erg los zet heeft het paard alle ruimte!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 10:42

Als je de bijzet te los zet kun je hem net zo goed weglaten, dan werkt hij namelijk niet.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 10:46

Da's logisch. Ik bevestig de bijzets altijd tussen de voorbenen, hij loopt dan lekker laag, maar kan wel zelf kiezen hoe laag hij zijn hoofd houdt, Je zet het hoofd niet nast, en hij kan er niet op gaan hangen. Misschien een idee om een keer te proberen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 10:57

Een (1) bijzet tussen de benen door heet bij mij een stootteugel.

Als ik het woor "Bijzetteugels" hoor zijn dat voor mij twee teugels aan weerskanten van het paard, en die zitten bij mij aan twee bitringen vast en worden aan weerskanten van het paard op halve hoogte aan de singel vastgemaakt.

Afbeelding

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:04

Ik doe er 2 tussen de benen door, kruis ze, en bevestig ze dan aan het bit, zo werken ze allebei onafhakelijk in op het bit en hoef je niet 1 kant korter te maken tijdens longeren. Was een tip van mijn instructrice en werkt supergoed!

Zo, dat was wel weer erg offtopic, dus bij deze weer ontopic: wat heb je zelf voor gevoel erbij? denk je zelf dat het angst, pijn of klieren is? Jij kent het paard natuurlijk een stuk beter dan iedereen op bokt

diola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:47

Ik longeer mijn paarden altijd met 2 touwtjes die ik dan aan de zijkant van de singel bevestig door het bit heen haal van binnen naar buiten en dan hogerop aan de singel bevestig. Zo heeft je paard veel meer vrijheid aan het hoofd en kan zelf zoeken naar de juiste houding en door de 1 iets meer in te korten eventueel kan je wat meer stelling vragen.