[AR] Tuigen met shetlanders

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Tuigen met shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 11:31

Wie heeft hier ervaring mee?

Ik weet dat er mensen zijn die met hun shetlander tuigen. En een van mijn merries is flink familie van de meeste shetlanders die het daarin goed doen en heeft het in zich(volgens mijn men instructeur die zelf tuigers heeft en de hengstenhouder waar ze op het moment staat).

Ik vind het super gaaf om te gaan doen, maar waar te beginnen?
We pakken tijdens het gewone mennen af en toe al een stukje mee in de les en dit gaat (voor ons groentjes) toch aardig.
De jacht op een concours wagentje is ook al geopend(ook ivm een IBOP in de toekomst en gewone dresuurwedstrijdjes).

Wie weet hier meer over? Word het in Noord-Holland ook gedaan of moet je echt bij het Westerkwartier in Groningen zijn?

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:20

Westerkwartier doet niet echt het tuigen. Misschien moet je even bij het stamboek informeren. Die schrijven vaak bij keuringen ook tuigrubrieken uit.

bontegevaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:30

Ik weet dat vroeger Ralph Cuijk (of Kuijk) heel veel tuigden met shetlanders, zowel enkel- als dubbelspan. Of hij het nog steeds doet?! Hij had daarvoor 2 bonte merries als ik mij goed herinner. (1 was van de Sleutel en de andere heette geloof ik van de Sleutelhof) Die mensen kwamen heel ver op concoursen en er waren echte rubrieken voor.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 15:55

Idd, die van de Sleutelhof .
Chantal van de sleutelhof is een zus van de moeder van mijn merrie(hebben de zelfde vader en zijn aan moeders kant ook familie).
Veel vos(bonte) worden gebruikt voor het tuigen, juist weer minder zwartjes.
Fiona van de Vossenberg doet het ook erg goed en is ook verwant aan mijn merrie. De rijden van Fiona heeft ook een volle broer van een van mijn andere merries(met heel ander bloed en waarmee ik helemaal geen tuig-ambities heb), hij denkt dat het daar ook in zit, ik weet het nog zo net niet.

Ik vind het super gaaf, maar meer dan wat uitslagen kan ik niet vinden.

Grainey

Re: Tuigen met shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:17

Wij hebben het vroeger ook wel gedaan, inderdaad in bij het westerkwartier, waar je toch echt een zwarte of een vos pony moet hebben. onze ervaringen zijn niet geweldig, hele oude pony's van rond de twintig lopen nog steeds vooraan en de eerste jaren komt je eigenlijk niet uit de achterhoede. De pony heeft de tuigmanieren of niet, maar dan komen er toch ook weer andere dingen om de hoek kijken, waar je geen idee van hebt. Om tegenwoordig te mogen starten moet je eerst net zoals bij de tuigers een of ander examen afleggen en er zijn allerlei regeltjes voor het tuig, het moet geloof ik zwart zijn met bruine leidsels. Tegenwoordig doen wij aan dressuur en vaardigheid, geeft ons veel meer voldoening en heb je zelf veel meer in de hand en dan snap je ook waarom je vooraan of achteraan staat, bij het tuigen hebben we dat nooit begrepen.