[AR] Hoe gaat beleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Firesolo

Hoe gaat beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 13:56

Zondag ga ik mijn pony voor het eerst beleren om voor de kar te lopen. Hij is een E-pony appaloosa van 13 jaar, L-dressuur, B-springen en cross en klasse 3 endurance. Een van de dingen die hij nog nooit heeft gedaan is trekken dus. Ik heb wel mijn koetsierbewijs ooit gehaald op school, maar dit is zo'n 10 jaar geleden. Bij mij op stal zijn ze tegenwoordig nogal druk met karretjes en mennen, en een ervaren gepensionneerde meneer had aangeboden het hem te leren. Hij heeft hier veel ervaring mee. Ik ben dus heel benieuwd. Maar kan iemand mij vertellen wat het zo'n beetje inhoud? Ik heb nog nooit gezien hoe een paard wordt beleerd om voor de kar te lopen. Kan iemand mij lichtelijk voorbereiden? Hieronder een foto van mijn superknol:

Afbeelding

A10

Re: Hoe gaat beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:07

Ik denk dat je beter aan die meneer kunt vragen wat hij gaat doen iedereen heeft toch zijn eigen methode.

sammykuh

Re: Hoe gaat beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:52

hoi

inderdaad heeft iedereen zijn eigen methode een paard te beleren ik ben nu zelf ook bezig mijn eigen welsh a te beleren we hebben thuis altijd al onze paarden en ponys zelf beleerd zowel voor de kar als onder het zadel. ik kan je wel vertellen hoe wij het altijd doen deze methode wordt door heel veel mensen toegepast.

eerst laten we het paard wennen aan het tuig omdat dit natuurlijk heel anders is al een zadel en een hoofdstel er zit namelijk ook een staartriem aan en niet alle paarden zijn dat gewent of kennen dat. en natuurlijk ook het hoofdstel met oogkleppen is heel anders hij ziet ineens een stuk minder dan voorheen met een gewoon hoofdstel. als hij het tuig gewent is wat vrij snel gaat als je rustig handeld gaan we beginnen met longeren met de dubbele longe zo heb je meer contact met de mond en leert hij dat hij de lijn achter de kont krijgt want de strengen komen als hij voor de kar staat ook weleens tegen zijn benenen als hij dat goed kan en goed naar de stem luistert want dat is heel belangrijk bij mennen dat hij goed de stemhulpen kent dan kunnen we weer een stapje verder en aan de strengen waar de kar mee voortgetrokken word een stuk touw doen en daar aan een niet al te zware ( ligt aan de groote van het paard en de bouw) autoband doen zodat hij het idee van het voortrekken leert. nar een tijdje laten we om de beurt aan iedere kant de strengen tussen zijn benen zodat hij weet dat hij daar niet voor hoeft te schrikken mocht dit een keer voorkomen als hij voor de kar staat. als hij dit alles door heeft en goed kan ben je al een paar weken of maanden verder en dan kan hij voor de kar .

ik hoop dat je nu een beetje een idee hebt wat ze met je paard gaan doen als je nog vragen hebt kun je ze altijd stellen.

groetjes samantha