dubbel gevoel bij naturals

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

silkie

dubbel gevoel bij naturals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 13:34

Ik weet niet echt of dit de goede plek is voor mijn vraag/discussie of dat ik nu een aantal bokkers "tegen de schenen trap" maar ik loop hier al een tijdje over te "malen".

Ik ben heel erg geinteresseerd in het op een natuurlijke manier met paarden omgaan en dan kom je al snel terecht bij het natural horsemanship, parelli, voest, monty roberst, hempfling etc. Ben dus gaan lezen op internet en boeken gehaald uit de bib.

Enerzijds vol verwondering, echt schitterend hoe die mensen een band met een paard kunnen opbouwen. Ik droom ervan om maar een fractie daarvan met mijn "hafjes" te kunnen opbouwen en hoop dat ik door te leren van hun kennis en ervaringen een beetje "paardenmens" kan worden

Anderzijds bekruipt me ook een enigzins naar gevoel als ik een en ander lees/zie. Zoals bij al die shows en demonstraties, buiten we dan niet het vertrouwen dat het paard ons geeft uit tot een soort circusact?
zoals twomoons die kusjes kan geven? Is dat nu de aard van het paard, of leggen we hem als mens dat toch teveel onze wil op? Laten we het paard dan wel in z'n waarde?

ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:35

Ik denk at de band vele malen beter word door NH, en kusjes geven hoort dat niet bij Vreiheidsdressuur?

ikke

Re: dubbel gevoel bij naturals

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:50

Shows zijn niet meer of minder dan het "verkooppraatje" van degene die het doet. Dat wil niet zeggen dat dat slecht is, het is slechts een weergave van wat die persoon op dat moment met dat paard kan/wil laten zien, punt. Niet meer en niet minder dan dat.
"natuurlijk" met je paard omgaan is niet meer of minder dan je verdiepen in wat je paard feitelijk nodig heeft en vervolgens proberen dit zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen. Dat sommige paarden dan een "kusje" geven staat daar los van; sommige paarden zijn gewoon meer mensgericht dan andere.

De enige waarschuwing die ik je wil meegeven is dat je niet moet gaan "nadoen" Doe geen dingen waarvan de achtergrond en/of het doel niet duidelijk is. Het risico op schade of ongelukken is groter dan de kans van slagen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:48

NH is een richting, een manier van omgaan met paarden. Daarbinnen heb je natuurlijk ook weer verschillen.
Ik doe ook NH, maar wel m'n eigen manier. Ik heb verschillende boeken gelezen, een cursus gedaan, heel veel sites gelezen en meningen van andere aangehoord. Daaruit heb ik een selectie gemaakt wat wel werkt voor mij en wat niet.
Ik probeer soms wat dingen en kijk hoe Anouar daarop reageert, is dat positief dan doe ik het vaker, is dat negatief dan weet ik dat dat niet goed was.

Eigelijk is het zo simpel als het maar zijn kan: Kijk en luister naar je paard en denk een beetje logisch na. Daarmee kom je al heel ver.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:47

Anouar15 schreef:
<knip>
Eigelijk is het zo simpel als het maar zijn kan: Kijk en luister naar je paard en denk een beetje logisch na. Daarmee kom je al heel ver.

Ja, op zich heb je gelijk, maar het is wel handig als iemand je een schop in de goede richting geeft. Je het raamwerk van gezond (boeren)verstand geeft. Het is erg prettig als je iemand hebt waar je op terug kunt vallen. Iemand in je direkte omgeving, iemand die "altijd" beschikbaar is en niet alleen voor een cursus aan de andere kant van het land.
Niks mis met zo'n cursus, maar je hebt thuis wel een klankbord nodig. Iemand die je wijst op de foutjes die er gaandeweg insluipen.
Na verloop van tijd wordt die noodzaak minder en op een zeker moment kun je zelf dat klankbord zijn, maar de weg zul je moeten gaan, of je wilt of niet..........

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:50

Ik vind eigelijk dat er op de cursussen meer geleerd moet worden signalen te herkennen ipv een kant en klaar stappenplan

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 21:01

Anouar15 schreef:
Ik vind eigelijk dat er op de cursussen meer geleerd moet worden signalen te herkennen ipv een kant en klaar stappenplan

Dat vonden ze bij Parelli kennelijk ook Anouar, het nieuwe level 2 is geen kant en klaar stappenplan meer en besteedt heel veel aandacht aan "reading your horse", oftewel zijn signalen herkennen.

Puur on topic: ik moet ook weinig hebben van het showelement, maar daar hoef je zelf natuurlijk helemaal niet in mee te gaan. Het is nou eenmaal de manier waarop interesse van sommige mensen wordt gewekt, maar zelf kun je daar net zo ver in gaan als je zelf wel of niet wil .

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 21:33

Anouar15 schreef:

Uiteindelijk staat of valt alles wat je met paarden doet bij de herkenning van die signalen.
Ik zal het je nog erger vertellen: mijn vorige paard kende ik blind. Zonder haar te zien wist ik hoe ze op een situatie zou reageren en haar signalen zag ik bijna voordat ze ze uitzond.
Koop ik een ander paard (paarden gaan wel eens dood, helaas) en dacht dat ik in ieder geval de signalen zou herkennen, nou, dat viel bar tegen. Het heeft me toch wel even tijd gekost voordat ik hem begreep....

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:14

De shows zijn niet meer als een soort bewegende advertentie. In een korte tijd laat de NH-er zien wat hij allemaal kan bereiken bij een paard, en dat dat kan op een manier waarbij vanuit het paard wordt gedacht. Ik vind de shows een goede manier om veel mensen met NH in aanraking te laten komen.

Het echte "werk" komt daarna, als je met je eigen paard besluit aan de slag te gaan. Je hebt niet 1-2-3 een band met je paard, dit moet groeien. Het ene werkt wel voor je paard, terwijl het andere niet werkt. Door steeds te blijven zoeken naar antwoorden, en het langzaam vinden daarvan versterkt de band met je paard. En zijn uiteindelijk (bijna) alle problemen te overwinnen.

Pauline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:59

Dat vind ik juist ook zo mooi aan NH, het zoeken, ervaren, leren...
Juist omdat je die reis samen met je paard maakt, is het zo leuk en bouw je die band op. En van ieder paard kun je leren, dat is juist het bijzondere aan de paarden.

Wat betreft naturals: in iedere groep mensen heb je mensen die meer of minder een richting aanhangen. Kies gewoon die mensen eruit die je liggen en beschouw ze als individu, niet als denkwijze.