[AR] Misschien een ander bit nodig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelle_

Misschien een ander bit nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 19:08

Tijdens de marathon gooit ons paard vaak zijn hoofd in de lucht in de bochten en soms ook nog zijn tong over het bit. Tijdens de dressuur is hij soms ook onrustig. Sowieso heeft hij nog moeite met de aanleuning maar daar wordt onder de man ook al hard aan gewerkt. Onder de man wordt hij gereden met een dubbelgebroken bit, hij gooit dan nooit zo zijn hoofd omhoog zoals hij tijdens het mennen doet. Voor de wagen loopt hij dus met een stang met een lichte boog erin (en dan nog krijgt hij zijn tong er dus overheen). Zijn tanden zijn goed dus daar ligt het niet aan en ik denk dat het niet alleen aan het aanleuningsprobleem ligt omdat hij voor de wagen echt anders reageert dan onder de man. Hij heeft best een gevoelig mondje, kan het eraan liggen dat mijn vader (die hem dus voor de wagen rijd)soms te veel druk geeft? Vandaag had hij een onderlinge wedstrijd en toen raadde de jury aan om iets van leer ofzo om het bit te doen, zal dat een oplossing zijn? Of is een ander bit misschien een optie en zo ja welk bit dan?

Sorry voor het misschien onduidelijke verhaal, wist niet zo goed hoe ik het uit moest leggen

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:25

Met dat leer bedoelde de jury zeemleer of latexbandage. Dit maakt het bit iets zachter voor de paardenmond. Het klinkt als of hij pijn aan de mond heeft. Als het niet aan het gebit ligt kijk dan of het bit wel breed genoeg is (menbit mag wel een centimeter breder zijn als het rijbit), het bit op de juiste plaats in de mond hangt (1 of twee plooitjes in de mondhoeken) , kinketting niet te strak zit en vlak gedraaid (bij aannemen leidsels hoek van 45 graden tov mondspleet), neusriem op de juiste plek enz

A10

Re: Misschien een ander bit nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:36

Gooit het paard als jij ment ook met het hoofd?

_Michelle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 19:43

Dat zeemleer werd idd bedoeld ja en de jury vond ook lijken alsof hij pijn had. Het bit is 0,5 cm groter als het rijbit, het hangt goed (heb ik ook al eens naar gekeken), kinketting zit niet strak en is vlak gedraaid (hij zit altijd op het derde ringetje) en de neusriem zit volgens mij ook gewoon op de juiste plek. Hij heeft trouwens wel een hangend rooster, kan dat er iets mee te maken hebben? Heeft hij al een paar jaar en gaat denk ik niet meer over, DA zei dat het niet erg is.

Albertine, ik kan niet mennen

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:51

Probeer het eens een keer Michelle. Zoveel anders dan ohz rijden is het niet, je papa naast je op de bok en er kan niet zoveel raars gebeuren. Het zou inderdaad kunnen dat het aan je vader ligt, dat is vrij makkelijk te testen doordat jij er een keertje mee gaat dressuren (en dat ook wel vrij serieus, anders heeft het weinig toevoeging).

Hangend rooster en een bit met een boog erin, is volgens mij iets tegenstrijdig. Maar ik heb weinig verstand van een hangend rooster.

Weten jullie ook waarom hij zo vaak zijn tong over het bit gooit? Meestal is dit een vorm van verzet, omdat het pijn doet.

En natuurlijk een belangrijk punt: Goede les

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:07

Heb je al eens een tandarts erbij gehaald?
Na een bezoekje aan de tandarts had ik ineens een heel andere pony.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:16

Ik heb juist vrij vlakke bitten gekozen, ik heb twee paarden met een hangend rooster en met deze bitten gaat het goed.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:28

Volgens mij moet dan een recht bit een beter effect hebben, evt in combinatie met een losse tonglepel

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:39

Als hij een hangend rooster heeft moet je bij de apotheek vitamine c bruistabletten halen van 100 mg.Je geeft het paard iedere dag een tablet over het voer heen of door het water.Daar moet het een stuk beter van worden.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:01

Hier kom ik weer......
Waarom probeer je niet een keer te mennen met het rijbitje (dubbelgebroken trens)
Natuurlijk wel eerst in een 'veilige' omgeving, maar er zijn nou eenmaal paarden (en menners) die niet goed tegen de inwerking van een stang kunnen. Gewoon proberen.

Een hangend rooster kan veroorzaakt worden door vitamine gebrek, maar dit is niet altijd het geval.
Meestal is een hangend rooster met een stang ook niet zo'n probleem, maar met een enkelgebroken trens wel.

Ik verwacht eerlijk gezegd dus niet dat de aanleuningsproblemen door het hangend rooster veroorzaakt worden.

_Michelle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 18:55

We hebben wel eens bloed laten testen en daar kwam niks bijzonders uit dus hij heeft geen vitaminegebrek maar het kan nooit kwaad om een keer van die tabletten te proberen.
Het aanleuningsprobleem is naar mijn idee een rijtechnisch probleem, wij zijn nooit concequent genoeg geweest. Hij heeft ook wel lichamelijke problemen gehad waardoor hij een tijd niet lekker heeft gelopen maar die zijn nu over.
Wat me bij de marathon opvalt is dat mijn vader het paard niet goed voorbereid op waar hij heen moet. Dan gaat het paard bijvoorbeeld rechts en 'trekt' mijn vader hem ineens naar links en dan gooit hij uit protest dus zijn hoofd omhoog. Mijn vader heeft wel dressuurles dus ik zal het er ook eens over hebben met zijn instructrice. Verder heb ik morgen les onder de man en dan ga ik ook nog even goed in de gaten houden of hij moeilijk doet met zijn mond. Als dat het geval is misschien dan toch maar een tandarts erbij halen want tot nu toe kijkt de DA er altijd naar als hij er toch al is (is nu wel een paar maanden geleden, ik weet niet hoe snel een eventueel probleem kan ontstaan?).

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:27

Op de menfoto's heeft je vader vaak een boogje in de leidsels, als hij dan een hulp geeft komt dat ook vrij onverwacht in. Dus daar zou hij ook een beetje op kunnen letten.

En wat Manie zegt, je kunt ook gewoon met een rijbit mennen.

Qua aanleuning lijkt mij weer wel dat je last kunt hebben van een hangend rooster als het bit in het gehemelte zou prikken. Maar met een goed passend bit (qua hoogte) zou er geen probleem hoeven zijn.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:32

Albertine_N schreef:
Qua aanleuning lijkt mij weer wel dat je last kunt hebben van een hangend rooster als het bit in het gehemelte zou prikken. Maar met een goed passend bit (qua hoogte) zou er geen probleem hoeven zijn.

Daarom lijkt een stang met een recht of mullen mondstuk ook niet problematisch met een hangend rooster
Een enkelgebroken trens prikt inderdaad in het gehemelte wanneer je het bit aanneemt. Dit gebeurt weer niet met een dubbelgebroken mondstuk.

Het probleem kan heel goed in de manier van mennen zitten. Vaak is het plezieriger voor het paard en voor de menner om een beetje constante (lichte) druk op de leidsels te hebben in de hindernissen. Dat communiceerd een stuk sneller en duidelijker en minder heftig.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:38

Dan hadden we hetzelfde idee die van mij lopen idd op een rechte stang of een dubbelgebroken trens, en dat gaat goed.

Zou vitamine C nog helpen bij volwassen paarden? Ik heb er dus twee (van de drie) maar naar mijn idee hebben ze nooit een vitamine tekort gehad. *schrikt*

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:43

Ik betwijfel of paarden vitamine C als supplement nodig hebben. Paarden maken zelf voldoende vitamine C aan namelijk....

Daarnaast is 100 mg voor een paard héél erg weinig. Een redelijk hoge humane dosering is 1000 mg = 1 gram!

Onze oude Sammie heeft vroeger wel eens een hangend rooster gehad, maar volgens de DA zit het tekort dan vrijwel altijd in de spoorelementen en mineralen en niet zo zeer in de vitamines.

_Michelle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 18:18

Wat jullie zeggen over de leidsels dat klopt ook en zeg ik ook regelmatig tegen mijn vader alleen hij is een beetje eigenwijs en neemt niet zo snel iets van zijn dochter aan Heb het er net nog een keer wat serieuzer met hem over gehad en hij weet opzich ook wel dat hij ze te lang houd maar ik snap best dat als je met zoveel tegelijk bezig bent in een hindernis je niet aan alles kan denken natuurlijk. Paard en menner moeten gewoon nog wat meer ervaring opdoen want af en toe is daar nog wat gebrek aan. Indoormarathons doen ze leuk mee maar de echte wedstrijden zijn natuurlijk allemaal wat moeilijker.
Bestaan er eigenlijk ook marathonlessen of zijn daar wel eens clinics over ofzo?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:53

In principe is een marathon niet veel anders dan een dressuurproef. Je zou heb niet anders moeten rijden in ieder geval.
Zeker in het begin is een draf in de marathon snel genoeg. De wendingen zijn al krapper dan in een dressuurproef en dus moet je menner daar al extra op letten en oefenen om de bochten goed te laten verlopen. Na verloop van tijd (als paard en menner de bochten onder de knie hebben) en het paard het leuk gaat vinden, zal het steeds sneller gaan.
De meest gemaakte fout is dat iedereen meteen hard wil in de hindernissen, dat is tenslotte de bedoeling. Maar 9 van de 10 keer komen deze mensen zichzelf weer tegen, omdat het bochtenwerk gewoon niet loopt.

Dus zijn marathonlessen niet specifiek nodig.

_Michelle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 20:40

Het klinkt logisch wat je zegt ja, bewijst wel weer dat ik er totaal geen verstand van heb Ik denk dat dat laatste het geval is bij mn vader.

cavellino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 08:49

helemaal mee eens wat hier gezegd wordt.

Juist tijdens de marathon is het van belang dat je het paard goed ondersteunt. je kunt beter met een snelle draf er in komen en het paard goed ondersteunen dan in galop en dan geen bochten kunnen maken.

Maar wat jij beschrijft zie je zoveel en ik vind het eigenlijk eens tijd om dat aan te kaarten

waar ik mij zo aan erger is dat een wedstrijdleiding mensen eruit haalt als de paarden niet door het water gaan als je dus even een tik hebt gegeven. want zo zeggen ze dat is niet mooi voor het publiek!
Maar dat er op datzelfde tijdstip menners rondrijden die de paarden met de kop in de lucht rijden en waaraan je kunt zien dat de paarden echt pijn hebben. die mogen dus gewoon doorrijden, terwijl ik dat juist een naar gezicht vindt.

wat vinden jullie daarvan

(dit is geen aanval op je vader hoor want die heb ik nog nooit zien rijden)

groetjes

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:35

Ik heb ook wel eens bij een wedstrijd gekeken waarbij een tweejarige (!) welsh niet door de waterbak wou. Er werd zo op geramt en ze werden niet uitgebelt (indoor). In dit geval had op zijn minst de groom moeten afstappen om het beest te begeleiden of ze hadden de hindernis over moeten slaan.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:48

Maar daar hebben we het nu niet over. Gelieve wel ontopic blijven.

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:54

manie schreef:
Ik betwijfel of paarden vitamine C als supplement nodig hebben. Paarden maken zelf voldoende vitamine C aan namelijk....

Daarnaast is 100 mg voor een paard héél erg weinig. Een redelijk hoge humane dosering is 1000 mg = 1 gram!

Onze oude Sammie heeft vroeger wel eens een hangend rooster gehad, maar volgens de DA zit het tekort dan vrijwel altijd in de spoorelementen en mineralen en niet zo zeer in de vitamines.

Vitamine c help goed voor een hangend rooster.
En inderdaad ik bedoel 1000 mg sorry tik foutje.