Negatief over trainingsmethode Monty Roberts? Ik niet meer!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ojele

Negatief over trainingsmethode Monty Roberts? Ik niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 14:10

Iedereen die negatief is over Monty Roberts manier van werken, prima. Maar ik ben vanaf dit weekend een grote fan! Ben met mijn paard op cursus geweest bij Annemarie van der Toorn van Monty Roberts Nederland. Het was een cursus voor paarden met rijproblemen zoals bokken, stijgeren er niet meer op kunnen, startende paarden etc. Wat ik daar gezien hebt grenst voor mij aan het ongelofelijke. Er was en paard die 8 weken op een trainingsstal had gestaan en waarbij gezegd werd dat het onmogelijk was om het paard te berijden, omdat je niet kon opstijgen. Het paard vertoonde enorm veel verzet, stijgerde, etc. Na voorbereiding door Annemarie Dan en Grant op een heel rustige manier en het paard laten wennen aan dingen boven hem die hij uit beide ogen kon zien, was het paard volledig in vertrouwen en konden ze erop en eraf. Zonder een enkel rpobleem! De eigenaresse wist echt niet wat ze meemaakte.

Wat een vakmanschap ook bij alle andere paarden. Ik heb enorm veel geleerd en veel plezier gehad op de 'bokmachine' die ze bij zich hadden. Kon je goed op leren hoe je het beste kon reageren op bokken. Ik wist niet dat dat ook een techniek was..

Het was een indrukwekkende cursus, met paarden die door hun manier van werken enorm ontspande en volledig ander gedrag lieten zien. Super, super, super. Zonder geweld of dwang, en met paarden die het zichtbaar leuk vonden.

Wat ik vooral prettig vond was dat ze vertelde dat ze lieten zien wat hun methode is. Maar dat het niet de enige weg is. Dat het goed is om zoveel mogelijk mensen te bekijken en de paarden het verhaal te laten vertellen. Zij zetten zich niet af tegen andere methodes en trainers, maar moedigen je juist uit om je eigen stijl en denkwijze te krijgen. Naar deze cursus zou iedereen moeten....

Indrukwekkend en iets om nog lang van na te genieten! Mij paard is enorm veranderd. ik heb hem vandaag gereden en hij was geweldig. Werkte mee, niet schrikachtig, geen bok gegeven, een enorm verschil na deze cursus. En dan te bedenken dat mensen mij aanraden om niet te gaan...

TurdusMerula

Re: Negatief over trainingsmethode Monty Roberts? Ik niet me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:19

Citaat:
Wat een vakmanschap ook bij alle andere paarden. Ik heb enorm veel geleerd en veel plezier gehad op de 'bokmachine' die ze bij zich hadden. Kon je goed op leren hoe je het beste kon reageren op bokken. Ik wist niet dat dat ook een techniek was..

Vertel es?

En misschien ben ik wel slecht geinformeerd hoor, maar ik dacht dat MR juist bij probleempaarden eerst iets gebruikte zodat ze het niet konden zien, wat boven hen zat, en dat gebruik ervan later ofbouwde?

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:28

ik ga woensdag naar annemarie toe tot en met zondag met die van mij voor zijn trailerlaad probleem.. ik ben ook erg tevreden over haar.. die van mij was nooit te laden, en nu in haar trailer naar 3 keer oefenen 1e keer duurde het 2 uur met hangen in de hekken en de 3e keer 5 minuten zonder hekken, nu gaan we daar verder trainen op kleinere ruimtes

ojele

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 18:27

Zij laten zien hoe belangrijk voorbereiding is voor het paard. Allereerst leren ze het paard om gewend te raken aan allerlei zaken om hem heen en boven zijn zadel. Ze leren het paard om te ontspannen als het spannend wordt. Dat werkt echt fantastisch! Daarna begonnen ze emt opstijgen met het kleinste deel, dus alleen ernaar toe en dan weer weg. vervolgens erop hangen en weer weg, steeds verder tot ze erop en eraf konden. De eigenaresse wist niet wat ze zag, het was echt ontroerend.

Ze lezen het paard bij iedere bewegingen en werken van daaruit naar vertrouwen. Het is echt de nmoeite waard. ik heb net zelf een kaartje gekocht voor de Masterclasses, want ik wil ze zeker weer aan het werk zien!

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:38

Wat super voor je! Mijn merrie is ook bij Annemarie geweest voor training en in de show vorig jaar in de Brabanthallen. Dan en Grant zijn ook super gasten, maar dat hoef ik je niet te zeggen denk ik
Ik snap wat je bedoelt met je titel, zo veel negatief over deze man en de methodes, erg jammer. Ik heb zoveel geleerd van deze mensen en voel me zelf ook een stuk fijner in het leven staan, net als mijn paard. Ik hoop dat je nog lang profijt mag hebben van de cussus en veel succes met je paard.

ojele

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 16:12

He, bedankt voor jer eactie en je mail. Zelf zijn ze er nogal laconiek over. Ze geven eigenlijk aan dat dat erbij hoort. Maar wat mij betreft zou iedereen eens wat meer in het rond moeten kijken en niet zo beperkt naar dingen kijken. dat hebben ze mij inieder geval geleerd. Naast een heel tevreden paardje heb ik ook gezien hoe belangrijk het is een open mening te hebben.

Fijn dat het met jullie goed gaat!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 11:29

Waar kun je dit soort cursussen volgen, heb je een website voor me? En mag je er ook als toeschouwer naar toe zonder mee te doen met je eigen paard?

ojele

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 12:42

Je kunt het doen bji www.montyroberts.nl. Ik had toevallig mijn paard bij me, maar je kunt ook meedoen zonder paard. Een aanrader!