[AR] maat marathonwagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

carola

maat marathonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 15:45

Ik vroeg me af hoe het precies zit met de maatvoering van marathonwagens en in hoeverre jullie je daaraan houden. Wat voor wagen en wat voor paard(en) hebben jullie?

Ik ben nog op zoek naar een marathonwagen voor mijn slanke pony van 1.48 waarmee ik enkelspan ga rijden. Welke maat is aan te raden? Ik wil het liefst een 4 pers. wagen en na heel wat gezien te hebben, lijkt het mij het prettigst om een lichte en niet al te grote wagen te hebben. Niet alleen qua gewicht, maar vooral ook omdat het mij niet mooi lijkt staan om een grote wagen achter een sjieke pony te hangen.
Maar aan de andere kant... met wat grotere wielen heeft de wagen minder weerstand, dus daar is ook weer wat voor te zeggen....

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:11

Grofweg zijn er 3 maten: Shetlander, Pony, Paard.
Een ponywagen is gewoon goed voor jou, een paardenwagen zou eventueel ook nog gaan. Het ligt geheel aan het soort wagen. Het ene model is in paardenuitvoering alleen mooi met een tinker/belg ervoor, het andere model staat nog leuk met een slanke arabier.
Dit verschilt gewoon gigantisch per merk en soort wagen.

Ik heb zelf een pony marathonwagen, voor een NRPS van 1.48m.

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 18:17

Maar ik bedoel ook verdere maten, spoorbreedtes, hoogtes, enz.... Heb je daar nog aanbevelingen voor?

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:38

Als je klasse 3 wilt starten moet je wagen min 1.25 m breed zijn. Dat is op zich best een normale breedte ook als je geen klasse 3 wilt starten.

Hoogte? dat is moeilijk te bepalen, als jij maar ten alle tijden over je pony kan kijken.

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 19:07

Het wagentje wat ik op het oog heb heeft 16 inch wielen, spoorbreedte van 1.25 en de zitting is 1.20 hoog. Volgens de verkoper geschikt voor alle pony's, van shetlander tot haflinger, doordat de bomen verstelbaar zijn.
Maar wat denken jullie? Zal dit passen bij mijn sjieke pony van 1.48? (mmm, misschien wel 1.50?)? Of zal dit wagentje écht te klein zijn?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:14

Heb je een fotootje? De hoogste zeggen mij niet zoveel.

Spoorbreedte ligt altijd rond de 1.25, alleen koetsen zijn breder.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:25

Ik gok dat het wagentje wat jij op het oog hebt dan niet veel hoger is dan mijn wagentje. (zie foto's in mijn profiel, de pony's zijn 1.04m)

Ik ben bang dat dit wagentje dus aan de kleine kant is voor jou pony.

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 21:26

Ik vind het niet zo netjes om een foto op internet te plaatsen van iets wat (nog) niet van mij is.... Ik vrees ook dat hij aan de kleine kant is, maar ja, ik wil ook absoluut niet een erg grote wagen bij mijn sjieke paardje.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 13:14

Voor het mooie zou je je pony er mee naar toe moeten nemen en kijken hoe het staat, als je bang bent dat hij te groot is.

Je hebt zoveel verschillende modellen, dat het moeilijk is om zo te zeggen.

tjiddevw

Re: maat marathonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:18

Hmmm........1 wagentje voor een shetlander tot haflinger??? Dan is die voor 1 te licht of voor de ander te zwaar!! let ook op het gewicht. Als die te licht is en je pony trekt snel op kan de voorkant omhoog komen. Op zich niet erg maar in de marathon niet aan te bevelen!!

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:30

Mijn wagen is geschikt van shetlander (grote maat) tot E pony, ik heb enkel een ander lamoen nodig gezien ik een niet verstelbaar variant heb. Ik kan namelijk mijn veren omhoog zetten en dan is de wagen zo 20 centimeter hoger. Ik kijk nu al aardig over mijn pony's uit maar dat heb ik bewust zo gedaan. Op die manier hou ik overzicht (ook in een groep) en zitten de leidsels niet steeds op de ruggen. De wagen is 200 kilo maar door de construktie goed stabiel dus niet te licht voor een grote pony. Shetlander enkelspan op niet al te mul en heuvelachtig terrein is ook goed te doen.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:50

ik zou een recreatie karretje kopen met een spoorbreedte van 1.25 met een maximale gewicht van 220 kg. Met deze recreatieve wagen kan je nog dubbelspan rijden ook.

Als ge later wedstrijden wilt gaan rijden is deze kar echter te zwaar dan zou ik kiezen voor een pure marathonwagen met een maximale gewicht van 170 kg en spoorbreedte 1.25. Dit is echter dan te licht voor een dubbelspan. Dit moet dan wel 220 kg zijn.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 00:00

tjiddevw schreef:
Hmmm........1 wagentje voor een shetlander tot haflinger??? Dan is die voor 1 te licht of voor de ander te zwaar!! let ook op het gewicht. Als die te licht is en je pony trekt snel op kan de voorkant omhoog komen. Op zich niet erg maar in de marathon niet aan te bevelen!!

Maakt niks uit hoor!
Voelt misschien wat vreemd, maar in enkelspan gebeurt er niks
Hoe lichter hoe beter zeg ik altijd maar....

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 12:56

Ik wil toch geen echte marathons gaan rijden, alleen lekker recreatief en dat wordt dus geen vlieg en jaag werk .
Maar ja, ik heb nou eenmaal een sjiek paardje, dan moet ik toch ook wel een beetje sjiek wagentje hebben toch?

Ik heb nog niets gevonden helaas, maar dat maakt ook niet zo veel uit want ik heb ook geen haast. Het tuig is in bestelling (tja, ik had weer leuke eisen dus het moet nog worden gemaakt ), en voordat hij is beleerd en alles ben ik nog wel even verder.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:11

Een tip voor ts
Wij hebben onze wagen bij Koenders vandaan uit Voorthuizen.
De wagens die hij bouwt hebben geen vaste bak maar een in hoogte verstelbare bak.
Omdat de "bak" van deze wagen naar boven en beneden kan, kun je hier veel kanten mee uit.
Het is wel een recreatie wagen geen wedstrijdwagen (wel wedstrijd afmetingen volgens mij)

Wij rijden ons 2span shetlanders ervoor maar ook onze tinker.
Succes met zoeken naar een geschikte wagen.