[AR] Shetlander doet tong over bit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Rosa

Shetlander doet tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 17:12

Hoi allemaal!
ik zit met een probleempje, mijn shet loopt nu een maand voor de kar en het gaat super goed!
er is alleen een klein dingetje, hij gooit elke keer zijn tong over het bit heen waardoor de stang op zijn tandvlees komt te liggen en dit maakt zijn hele tandvlees kapot met als gevolg hele mond rood van het bloed en dat doet hem natuurlijk hartstikke zeer!
eerst wist ik niet wat ie deed als ie eneen achteruit ging lopen en met zijn hoofd schudden maar nu weet ik dus als hij dat doet heeft ie zijn tong weer over het bit. met als gevolg dat ik zijn bit uit moet doen en vervolgens weer in en daarna gaat we ook zo weer verder alsof er niks aan de hand is. meestal doet ie dit 1 keer!

het is wel erg vervelend! weten jullie misschien een oplossing? ik heb al een sperriempje geprobeerd maar dat werkt gewoon niet hij is zo klein en dan heeft ie een stang en een kinketting en dan nog een sperriempje dat past gewoon niet!

alsjeblieft iemand een idee, hoe we dit beter kunnen krijgen?!

alvast heel erg bedankt!

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:33

De makkelijkste oplossing is je bit een gaatje hoger hangen. Dan kan hij zijn tong er minder makkelijk overheen leggen.

_Rosa

Re: Shetlander doet tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 17:52

het bit kan niet meer hoger zijn hele hoofdstelletje zit op zijn kleinst ik kan even kijken of ik er nog een gaatje bij kan maken maar ik denk van niet.

bedankt voor je reactie!

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:58

Het kan goed zijn dat je shet een vrij dikke tong heeft en hij op deze manier probeert onder de druk (teveel druk) op zijn tong uit komen. Wrs zit het bit hem gewoon niet lekker en dan kun je van alles verzinnen, maar daar los je de oorzaak niet mee op
Probeer eens een liverpool met lichte tongboog en kijk of hij het dan nog steeds doet.
Men shet deed het ook en doet het nu super met die tongboog!
suc6

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:22

Misschien is het dan tijd voor een ander hoofdstelletje
Ik denk dat dit nl de meest voor de hand liggende oplossing is.

Liverpool met tongboog vind ik wat verder gezocht maar zou misschien ook een oplossing kunnen zijn. Hoewel ik hier persoonlijk niet zo in geloof.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:44

Bij de pony's waar ik dit probleem bij gehad heb heeft het bit een gaatje hoger hangen altijd geholpen, dan was er niets meer aan de hadn.

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:45

Je hebt toch zo'n tonglepeltje bij zo'n bit??

Tifa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:46

Bij mij op de manege namen ze dat een penty kousje. Zo'n stukje panty ( heel zacht dus ) en dat ging dan door de mond, over de tong heen, en dan werd het onderlangs, onder de kin vast gemaakt.

PoelieWoelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:48

Dat wilde ik net zeggen

Tifa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:04

Haha, ik denk dat wij ook dezelfde manege bedoelen

Vickelientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:11

laura2span schreef:

Liverpool met tongboog vind ik wat verder gezocht maar zou misschien ook een oplossing kunnen zijn. Hoewel ik hier persoonlijk niet zo in geloof.

Waarom niet als ik vragen mag...?
Ik heb namelijk zelf de ervaring (en gehoord/ gezien tijdens bittenclinic) dat het zeker een heel groot probleem kan zijn bij paarden met een dikke tong...bij mij lag het daar echt grotendeels aan.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:40

Dat een rechte stang een probleem kan zijn bij paarden met een dikke tong ben ik 100% met je eens.

Toch lijkt het me in dit geval niet aan de orde omdat de pony zich tot bloedens toe open trekt. Je zou daarom zeggen dat dat veel pijnlijker is dan een beetje druk op de tong. Dan zou je haast denken dat die pony zich nog wel 3 keer bedenkt voor hij zijn tong over het bit gooit.

Daarom denk ik dat het voor hem gewoon te makkelijk is om zijn tong erover heen te gooien en het bit dus te laag hangt.
Als een bit goed op zijn plaats hangt is het voor de pony best een opgave om zijn tong erover heen te gooien.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 23:28

Ah oke.... wat ik juist denk, is; een paard doet niet zomaar z'n tong over het bit, want dat is hartstikke pijnlijk (op de lagen). Dus áls hij dat wil doen, moet hij een goeie reden hebben en die goeie reden kán zijn dat er teveel druk op de tong komt, dat hij ervoor kiest hem erover te gooien... Dat was bij die van mij iig wel het geval en als ze hem erover had, was ze ook echt niet blij, maar het was voor haar meer proberen ervan af te komen...hoe dan ook.
Maar goed...is ook een kwestie van uitproberen en ik heb natuurlijk niet gezien hoe dikke tong deze shet heeft

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:08

Of nog simpeler:
het bit hangt gewoon te laag en doet hierdoor zeer, en dit probeert hij op te lossen door zijn tong erover te gooien.

Conclusie: Eerst eens proberen of je het op kan lossen door het bit een gaatje hoger te hangen. (vind je bankrekening ook leuker, zeker wanneer een bit met tongboog het probleem niet oplost)

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:21

Inderdaad; bit gewoon gaatje hoger; maar er zijn ook pony's die het constant doen, ook om onder de druk/het werk uit te komen; in zulke gevallen wordt dan een tonglepel aan het bit bevestigd

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 12:31

allemaal heel erg bedankt voor de reacties!
ik ga strax even kijken of ik er een gaatje bij in kan krijgen. en anders ben ik bang dat ik op zoek moet naar een ander hoofdstelletje wat niet zou meevallen!
heb net de paarden naar buiten gedaan maar ben vergeten te kijken naar het hoofdstelletje loop strax wel even naar achter.

in ieder geval heel erg bedankt allemaal!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:10

Ik rij zelf ook met een bit met tongvrijheid omdat Jorrit de tong erover gooide. Het bevalt me uitstekend.

Misschien is het ook een idee om zijn gebit even na te laten kijken door een tandarts. Daar kan ook een probleem liggen maar dat wordt vaak vergeten.

SUcces, ik hoop voor je dat het probleem gauw opgelost is.

tmenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:37

Hallo

veel paarden hebben in het begin problemen met het bit.

ten eerste een gaatje hoger of even een tonglepel. Als ze een keer door hebben dat het niet meer lukt dan doen ze het vaak niet meer.

Verder moet de shet het bit nog accepteren.

Ikzelf voer nieuwe ponies altijd een stukje appel als ze aan het bit moeten wennen. Zo spelen ze als het ware een beetje met het bit en leren ze er meer mee.

je hoeft het hoofdstel niet telkens af te doen.
even het bit omhoog duwen en de shet duwt zelf de tong er weer over heen.
als je het hoofdstel af doet en hij staat nog voor de wagen dan krijg je gevaarlijke situaties

verder af en toe het bit zo in doen. Dus gewoon vast zetten en een uurtje met hoofdstel op laten staan. eventueel appeltje voeren.

neusriem misschien wat strakker, maar dat ligt eraan hoe gevoelig hij in de mond is. vaak kunnen pas beleerde ponies de druk die dan op de mond ligt nog niet aan

veel succes

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 13:41

bedankt voor de reacties.
ik doe smeer zelf altijd een beetje appelstroop op het bit omdat hij in eht begin het bit moeilijk in wilde dat gaat nu heel goed!

en als ik het bit uit doe span ik hem eerst uit!!! want ik weet hoe gevaarlijk hetkan zijn als ze nog ingespannen staan en ze schikken of wat en ze gaan ervandoor! ook al is het dan maar een shet je houd er dan niks meer aan!!!

dat met het bit omhoog duwen ga ik is proberen of ie het dan zelf weer goed doet.
de neusriem kan niet strakker die zit al strak zat

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:45

mijn lievelings pony doet dat ook het is inderdaad heel vervelend. ze doet het gewoon omdat ze het leuk vind om met haar tong te spelen.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:09

Neusriem strakker en tonglepel (voor langer gebruik) ...dat is het probleem wegdrukken en niet de oorzaak zoeken...!
Ben het eens met Sjonniej dat je idd eerst iets hoger kunt proberen, maar als hij dan nog vervelend is, dan toch op zoek naar iets met tongvrijheid zou ik doen iig

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 17:36

ok dankjewel

tmenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:20

Daar ben ik het helaas niet helemaal mee eens

een tonglepel zorgt ervoor dat het paard het gevoel heeft dat de tong er onder moet. dit moet je dus niet lang gaan gebruiken en dat heb ik dus ook niet geschreven.

groetjes

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 20:08

ik heb net even gekeken naar hethoofdstelletje en ik kan er nog wel een gaatje bij in maken! dat ga ik dus doen en dan komt het bit een stukje hoger te hangen en dan maar kijken of het zo goed gaat. ik hoop het wel.

iedereen bedankt voor de reacties!

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:55

tmenster schreef:
Daar ben ik het helaas niet helemaal mee eens

een tonglepel zorgt ervoor dat het paard het gevoel heeft dat de tong er onder moet. dit moet je dus niet lang gaan gebruiken en dat heb ik dus ook niet geschreven.

groetjes

Nee...dat is dus ook precies waar ik je gelijk in geef! Daarom staat er achter tonglepel >> voor langer gebruik niet doen...wel evt wat jij zei, om hem idd te leren z'n tong eronder te houden.
Als echter het probleem komt door pijn en je gebruikt een tonglepel zeg maar voor langere tijd/ altijd, dan ben je bezig het symptoom te bestrijden en niet de oorzaak.
Ben het dus met je eens
mss was ik wat onduidelijk? kan gebeuren soms...

Ben benieuwd hoe het gaat, met het bit wat hoger...laat je het ff weten?