Paard laten zakken tot op de grond met buiging/compliment

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

somokkele

Paard laten zakken tot op de grond met buiging/compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 15:41

Hoe krijg ik het voor elkaar dat mijn paard meer omlaag durft.

Ik heb een KWPN-er van 13 jaar. Een geweldig paard, en vd vindt ie erg leuk om te doen. Het enige probleem is dat ie een heleboel echt eng vindt. Dit zijn vooral de dbo's.
Spaanse Pas vindt ie geweldig, bij je komen, weg sturen, blijven op de plaats. Voet optillen en hoog houden, alles vindt ie leuk.

Totdat, ik hem vraag om te buigen. Hij wil best dat snoepje of die wortel tussen zijn benen vandaan halen, maar gaat bijv niet naar achteren hangen. Zodra hij dat eventjes doet geeft ie een enorme kreun en komt gelijk omhoog (en ik vraag het echt langzaam, ben al bijna een jaar bezig).

Vorig jaar een cursus vd vanuit de Balingehof gehad en zij wilden het proberen met een touw om zijn lijf en 1 voet opgebonden (compliment). Zodra hij het idee had dat hij niets kon ontplofte hij en trok alles aan diggels om vervolgens trillend te blijven staan. Hebben jullie tips of trucs om hem toch beter naar beneden te krijgen, en vooral om zijn gewicht te gaan verplaatsen??

Ik heb het vermoeden dat zijn achterhand niet sterk genoeg is om zijn gewicht daar volledig op op te vangen (onder het zadel laat ie zich prima verzamelen en kan ie mooi ondertreden, maar paard weegt ruim 720 kilo)

Tips zijn zeer welkom!!!

Afbeelding

Verder krijg ik het niet voor elkaar....

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:49

Heel veel geduld. Hij zal vanzelf wel steeds meer omlaag gaan

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:05

Ik zou je iig adviezeren om hem zo wijdt mogelijk te zetten. Zet dat zelfs gewoon eerst op commando. Dus zowel de ruimte tussen de voor en achterbenen wijder als de ruimte tussen de voorbenen zelf. Je maakt op die manier namelijk de afstand tot de grond kleiner en daardoor de oefening makkelijker. Zowel voor de buiging als voor het compliment is dit erg handig.

Ter illustratie: Ik vraag Jauke op onderstaande foto naar de spagaat (zoals ik deze oefening noem) dit doet hij door de achterbenen te laten staan en de voorbenen vanuit jambette (spaanse pas stilstaand) steeds iets verder naar voren te zetten.
Afbeelding

Jauke is hier extreem goed in en bood dit zelf aan, maar het idee is denk ik duidelijk. Je ziet dat de afstand tot de grond kleiner is waardoor hij bij een buiging en een compliment voldoende ruimte heeft onder zijn lichaam voor hoofd of been. In mijn profiel en op mijn site staan ook nog foto's. Ik denk dat je met de spagaat het uitvoeren van de andere oefeningen voor je paard een stuk makkelijker maakt.