Hoeveel hooi?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 09:43

Ik voer mijn paard geen biks, alleen elke dag een pavo ijslander koek voor de mineralen en vitaminen. De reden dat ik geen biks voer heeft twee argumenten

1. Ik ben chemicus ik weet wat ze erin stoppen
2. Biks is vanuit natuurlijk oogpunt onnodig en mogelijk zelfs schadelijk

Dit even terzijde. Mijn paard kreeg in de winter hooi en wortelen. Nu zijn de wortelen op en krijgen ze hooi en elke dag een streepje gras erbij. De andere paarden van stal zijn wat aan de magere kant (die krijgen overigens wel biks). Ze krijgen nu ongeveer anderhalve plak hooi per paard, 's ochtends en 's avonds. Nu krijgen ze 's avonds een tot twee plakken en 's ochtends een reep gras. Ik vind dat weinig, liever heb ik 24.7 hooi voor hun neus, maar dat is nu nog even niet haalbaar.

Ik ben nu al meer aan het voeren, zo'n 3 a 4 plakken per paard 's avonds en ze trekken al wat bij, ribbetjes zijn niet meer te zien, maar nog steeds wel ingevallen kontjes.

Hoeveel hooi voeren jullie aan je paard? (Als ie niet op het gras staat)

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:49

bij voorkeur onbeperkt, maar ik ben afhankelijk van een pensionstal en in mijn ogen wordt er hooi voor cavia;s gevoer, zo weinig, in de ogen van mijn stalgenoten wordt er teveel hooi gevoerd......

randalinpony

Re: Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:07

Eerst even dit: wortelen zijn fijn voer, maar niet voor de calorieen.
Dat moeten ze toch echt voornamelijk uit het ruwvoer halen. (Wist je waarschijnlijk,maar toch )

Het is heel moeilijk zo te zeggen hoeveel hooi een paard nodig heeft, omdat er waanzinnige verschillen in de voedzaamheid van hooi zitten.

Maar onze vuistregel is: zoveel als ze per voerbeurt op kunnen.
Dus als jouw paard drie plakken per voerbeurt op kan, waarom niet. Zeker zolang hij nog wat ingevallen blijft, wat wij absoluut proberen te voorkomen.
En liefst veel kleine voerbeurten, dan knoeien ze ook minder. (4 a 5 keer per dag)
Wij voeren eersteklas kuil, eerste snede, bemest land, maar wel lang uitgegroeid, zodat je een voor het paard gunstige verdeling tussen stengels/blad hebt.

Bij de minis die 24/7 buiten lopen is het kuilvoer onbeperkt. Maar ik merk dus dat we er twee bij hebben, die het dan nog niet trekken op enkel ruwvoer, en die moeten dan wat extras.

Bij ons is dat simpele brok, doen ze het prima op. Maar wel/niet brok is persoonlijk, als je dat niet wilt, kun je misschjen een voedsel als mais of granen overwegen. Hebben ook allemaal hun voors en tegens, maar zetten wat meer aan.

Mijn ervaring is dat zeker 'bloedpaardjes' niet op enkel ruwvoer vol in het werk kunnen, of in opfok kunnen staan, zonder swinters aanvullend voer.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 10:16

Bloedpaardjes, die van mij is een arabier . Hij is de enige die niet ingevallen is van de groep. (Omdat ik van de winter zelf al extra hooi voerde af en toe). Hij loopt als de brandweer, lange afstanden zeker twee keer per week meer dan 10 km en de rest van de week wordt hij bijna elke dag een uur gereden.

Wat ie opkan per voerbeurt ben ik het niet mee eens, een paard is heel anders dan een kat of een hond of een mens. Ze zijn ingesteld op de hele dag door kleine beetje eten. Zie uitgebreidere uitleg ergens in mijn profiel.

Om die reden stel ik deze vraag ook op 'naturals' omdat je anders toch alleen maar biks-adviezen krijgt
Dus hoezo bloedpaardjes kunnen niet op enkel ruwvoer

dicdee

Re: Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:22

Goed ruwvoer blijft ten aller tijden het meest belangrijke wat je je paard moet voeren.Al het overige moet je slechts aanvulling hierop zien, en dan zijn het mn de mineralen die aangevuld moeten worden. Als minimum richtlijn voor ruwvoer kun je 1% van het lichaamsgewicht aanhouden.Liefst verdeeld over meerdere porties per dag.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:33

Mijn bloedpaard (70% arabisch bloed) staat op dit moment op de wei met elke dag een pavo koek. Elke dag krijgen ze er een streepje gras bij en hij doet het er goed op. Hij is nu dikker dan toen hij op stal stond.

In de winter voerde ik hem een halve baal hooi per dag als minimum. Ik voerde op het oog, als hij 's avonds nog over had, deed ik hem de volgende voerbeurt weer wat minder.

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:34

Als wij meer voeren dan het paard in een bepaalde tijd op kan, wordt het voer dus door de stal gewerkt, en niet meer gegeten. Ze zijn kieskeurig he.
Dus voeren wij wat vaker, werkt ook prima. Het gaat erom dat er geen hele plukken hooi op de kruiwagen terecht komen, vinden we ook zonde van het hooi/kuil. Misschien dat ik dus beter kan schrijven: zoveel als ze op kunnen zonder veel te verknoeien, maar dat komt op hetzelfde neer.
Als je helemaal geen hooi meer in de stal vind sochtends, is er dus te weinig gevoerd.
En als er ook nog fanatiek stro wordt gegeten... dat doet er bij ons nooit een.
Dit vind ik zelf een redelijke indicatie van of je voldoende hooi voert.

Wij hebben twee types mini: echte shetten, die swinters al moddervet worden vanwege de kwaliteit van het ruwvoer, en hele fijne, luxere, die echt wel eens moeite hebben in de winter. En die voeren we rustig tot een halve kilo bix als het slechter weer is. Het gaat hier om jonge en drachtige dieren, die volop in ontwikkeling zijn.

Verder, als jouw paardje op enkel ruwvoer zo goed functioneert, prima. (Hij krijgt natuurlijk wel nog die liga). Maar wij merken hier dat sommige dieren, ook al staan ze onbeperkt aan de kuil, nog wat extras nodig hebben.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:36

als ik mijn paard in een box met stro zet, is het stro met 10 minuten opgegeten, daarna begint hij pas aan het hooi..... hij is vroeger in Oostenrijk grootgebracht met stro als ruwvoer, dat vindt ie nog steeds lekkerder blijkbaar. Hij staat nu 24/7 op het land, maar in de winter staat ie om die reden dan ook op vlas 's nachts

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 10:37

In Wageningen kreeg Arabesk onbeperkt kuil hij werd me toch een partijtje vet dikke arabier

Norikers eten inderdaad in 1 nacht hun box leeg.

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:39

Maar Arabesk is waarschijnlijk een ruin?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:40

Jammer dat je denkt dat niet naturals alleen maar brok voeren.

Mijn paarden krijgen ook hooi zoveel ze op kunnen
Imo het belangrijkste eten wat er is.

Ze hebben daarnaast wel de hele dag weidegang, ook in de winter, maar in de winter staat er niet zoveel gras.

Bij mij eigen 2 paarden moet ik alleen wel uitzoeken hoeveel hooi dat voor hun is, want wat ze over hebben trekken ze door de stal.
Dat vind ik dan ook weer zonde.

Het pensionpaard is makkelijker, die laat het gewoon netjes liggen, die krijgt dus gewoon elke dag bij zonder dat ik precies kijk hoeveel.

Voor extra vitaminen geef ik pavo vital bij, dat is eigenlijk hetzelfde als die koeken.
Het pensionpaard krijgt nog wel brokken, dit was hij voorheen ook gewend, maar hij krijgt wel al steeds minder

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:42

Mijn 20 jarige ruin staat nu op het land maar in de winter krijgt ie 6 plakken hooi per dag. Hij krijgt dus nagenoeg onbeperkt hooi en een kilootje biks.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 10:44

zes plakken is al een halve baal toch?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:45

Dat is per hooipers verschillend.
Ook hoe strak het hooi geperst is.
Jou 1 plak kan net zoveel zijn als bij een ander 2.

Dan zou je het echt moeten wegen, wil je echt kunnen vergelijken

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:47

Ik denk dat het besef dat een paard als grazer het vooral van ruwvoer moet hebben, op de meeste plaatsen toch wel doorgedrongen is?
Ik dacht dat ze op de meeste grote stallen, al wel meerdere voerbeurten doen.(ruwvoer) Kan me vergissen.
Wij zijn ook maar semi-naturals of roep maar een naam.
Onze voermethode komt ook absoluut niet voort uit het 'natuurlijk' willen doen. Meer uit: hoe houden wij onze paarden gezond en blij.

(Maar ja, dan is je vertrekpunt hetzelfde: het paard en zijn specifieke behoeften.)

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:51

Ik voer mijn paard + pont samen 1 baal hooi per dag als ze niet op gras staan. Nu staan ze 's avonds in het tuintje, waar geen gras staat, ze krijgen dan samen een halve baal hooi. Dit is dus per paard een plak of 2.

oja, ze krijgen daarbij wel krachtvoer (pony 1 kilo, paard 1/2 kilo).
Laatst bijgewerkt door Angela op 17-05-06 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:51

Er zijn wel stallen die bijv 4 keer per dag brok geven en 2 keer per dag hooi (of zelfs vaker kuil)

jammer dat dat niet omgedraaid is.
Weidegang is er dan ook al niet bij, anders hoef je niet zovaak te voeren

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:57

runningkawa schreef:
Er zijn wel stallen die bijv 4 keer per dag brok geven en 2 keer per dag hooi (of zelfs vaker kuil)

jammer dat dat niet omgedraaid is.
Weidegang is er dan ook al niet bij, anders hoef je niet zovaak te voeren

Hhmmz, dacht dat het al meer ingeburgerd was. In artikelen over koliek enzo wordt toch ook vaak het belang van voldoende ruwvoer en veel porties benadrukt.
Ben weer blij dat wij zelf voeren. (op het moment voeren we niks, paardjes lopen in het land.)

En wat je eerder zegt is waar, de zwaarte van een baal hooi kan nogal varieren. Net zoals de voedingswaarde, dus je zal toch naar het paard moeten kijken om te zien of er genoeg in gaat. Maar dat blijft toch zo.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 10:59

randalinpony schreef:
Ik denk dat het besef dat een paard als grazer het vooral van ruwvoer moet hebben, op de meeste plaatsen toch wel doorgedrongen is?

ik was laatst op een stal daar stond op een box
'geen hooi'

vraag me af waar dat ding dan wel op leeft...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:01

Misschien op kuil omdat hooi voor dat paard te stoffig is?

Tenminste ik mag hopen dat het zoiets is

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 11:02

runningkawa schreef:
Misschien op kuil omdat hooi voor dat paard te stoffig is?

Tenminste ik mag hopen dat het zoiets is

dat hoop ik ook

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:43

Mijn paard heeft onbeperkt de beschikking over gras/ruwvoer. Ze staan bijna 24/7 in de wei en krijgen daar ook nog veel hooi bijgevoert. Tegen de schemering staan ze een uurtje ofzo binnen (tegen de rotmugjes) waar ook voldoende hooi ligt. Er wordt hooi van goede kwaliteit gevoerd. Geen van de paarden krijgt biks en zien er goed uit. Bijna alle paarden wordt toch zeker 4 keer per week mee gereden, bosritten of intensief in de bak.
Er staan van alle soorten paarden, een arabiertje, quarters, kwpn-ers, ijslanders en een belg.

Ik vind dit toch wel het meest ideale, een voordeel bij ons is ook nog dat de paarden in een groepsstal staan, ze gaan niet aan het trekken met het hooi als ze genoeg gehad hebben, dan zoeken ze wel een ander paard wat ze kunnen pesten of gaan staan suffen.

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:21

Waarom niet meer gras? Als ze iedere ochtend een streep gras erbij krijgen, kan dat toch ook meer zijn?
In de zomer leven de meeste van mijn pony's gewoon van gras. Doen ze het prima op.
De zogende merries krijgen een aura koek erbij of wat brok als het veulen haar echt leeg trekt.

Nu het hier zo droog is en het gras niet groeit, krijgen ze hooi/voordroogkuil erbij naar behoefte.
Iedere keer als het bijna op is, krijgen ze weer een nieuwe portie. Zo kunnen ze de hele dag naar behoefte eten ipv 2x per dag in een half uurtje een plak hooi naar binnen te werken.
Ze staan er ook niet de hele dag van te eten. Ze zijn voornamelijk druk bezig het korte gras echt tot op de mm op te vreten...

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:58

Mijn paarden (die overigens ook hardvoer krijgen) krijgen net zo veel hooi/kuil dat er bij de volgende voerbeurt nét nog een klein beetje ligt. Praktisch onbeperkt dus, maar dan zonder verspilling (dat vindt de pensionhouder heel terecht niet leuk, dus proberen we het zo precies mogelijk af te passen).

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:21

Ook hier heel simpel: onbeperkt hooi! Hoeveel dat is per paard verschilt idd per baal en hangt ook samen met hoeveel gras ze tot hun beschikking hebben. In de winter voer ik 's nachts kuil voor het "volume". Verder 3/4 schep Optimal van Marstall voor de vitaminen/mineralen verdeeld over twee voerbeurten.

Mijn paarden staan 's nachts binnen (zo'n 9 a 10 uur per nacht) en krijgen op stal hooi in een hooinet omdat ze er anders een kliederboel van maken. Dat werkt prima. Omdat het rukken aan de netten misschien niet zo heel goed is voor hun nekken wil ik hooivoerbakken gaan maken in de hoeken. Experimentos!

Voor buiten heb ik hooinetten van www.heunetz.de Werkt ook prima tegen verkwisting en vertrapping van hooi. En je kunt er aardig wat inproppen en zo kunnen ze heel wat uren vooruit.