verandering na bitloos?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ramoontje

verandering na bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 18:14

wie van jullie had er eerst een paard wat vaak vervelend was tijdens het rijden in de bak met bit en na het rijden met een bitloze optoming steeds makkelijker ging lopen? en met wat voor soort bitloze optoming reed je dan?

Mijn merrie loopt in de bak soms wat fel en schrikkerig door de bak, ze wil de hoeken dan niet goed in enzo. Ik zat te denken om bitloos te gaan rijden, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:16

Hallo,
Ik reed met een touwhalster met m'n verzorgpaardje. De merrie ging altijd wringen, liep tegen m'n hand in, stak haar neus in de lucht, nam het bit vast, maar ging niet lopen ofzo... Ze drukte de rug weg en liep op een veel te laag tempo juist omdat ze zo aan het klieren was met dat bit. Ik heb dan eens geprobeerd op een touwhalster te rijden omdat 'k het hoofdstel vergeten was, 'k was eerst wat bang en had het gevoel helemaal geen stuur te hebben, maar na eventjes rijden ging het tot m'n verbazing steeds beter. In het begin drukte ze nog haar rug weg, maar was te sturen... Ik kon alleen niet zo goed zitten. Ze was op zoek naar het bit dat ze niet vond
Na een tijdje begon ze te ontspannen en kon 'k haar feilloos op m'n benen en zit rijden... Wendingen, overgangen, wijken, allemaal geen probleem...
Op het einde liep ze met een lage lange hals en haar neus bijna tegen de grond. Ze was ontspannen en haar rug veerde veel meer waardoor 'k beter kon blijven zitten en haar nog beter sturen. Eigenlijk was het dat wat ik miste toen 'k met bit reed met haar.

Ik ben er ook over aan het denken om mijn eigen paard eerst bitloos te beleren voor 'k begin aan een bit.

betiine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:12

Ik heb 2 jaar een fjord gereden. Het eerste jaar met een bit en toen had ik regelmatig problemen met hem. Vooral overal van schrikken, de rem deed het vaak niet en met sturen ging hij vaak de verkeerde kant op. Omdat ik regelmatig grondwerk met hem deed met een touwhalster ben ik er voor de lol een keer mee gaan rijden. Ineens schrok hij nergens meer van (behalve als het echt eng was maar dat gebeurde niet zo vaak) en kon ik remmen. Het sturen heeft wel even geduurd voordat hij door had hoe dat werkte maar daarna ging dat ook veel beter.
Een half jaar later heb ik er toen nog een keer een bit ingedaan om te kijken hoe die daar nu op zou reageren, en het was meteen weer overal van schrikken en niet kunnen remmen.
Bij een andere fjord had ik altijd problemen met sturen en toen ik haar met touwhalster ging rijden was dat in 1 keer over, echt nooit meer problemen met haar gehad.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 07:36

Het zoeken van een goed passend bit kan soms heel wat tijd en energie in beslag nemen. Of ik bitloos zou gaan rijden zou ik laten afhangen van wat ik met dit paard verder wil (wedstrijden enz) en pas gaan overwegen als ik alle andere opties heb geprobeerd. Schrikkerig en fel gedrag kan een teken zijn van last in de mond, maar dat kan ook opgelost worden door anders te gaan rijden met het bit in.

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 07:51

Hoi rij nu zeker al een jaar bitloos en het gaat prima. Onze iets wat eigenwijze haflinger was met een bit niet te sturen. liep met zijn hoofd in de lucht. Koude zo erg op het bit dat hij zelf last had van al het schuim. Nu bitloos loopt hij met zijn hoofd goed naar beneden komt zelf nu af en toe aan de teugel, is heel goed te sturen en als hij een keer toch de andere kant op wil kan ik hem heel snel weer terug zetten. Ja het blijft een haflinger met een hele eigen wil. Rij trouwens met een leren bitloos hoofdstel die kruislings onder de kaak doorloopt. Model Cook.

Ramoontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 09:39

Cassidy schreef:
Het zoeken van een goed passend bit kan soms heel wat tijd en energie in beslag nemen. Of ik bitloos zou gaan rijden zou ik laten afhangen van wat ik met dit paard verder wil (wedstrijden enz) en pas gaan overwegen als ik alle andere opties heb geprobeerd. Schrikkerig en fel gedrag kan een teken zijn van last in de mond, maar dat kan ook opgelost worden door anders te gaan rijden met het bit in.

Hoi,

het felle en zenuwachtige ligt echt in het karakter, het is namelijk een draver. Maar ze loopt verder gewoon netjes met bit, ze pakt hem eigenlijk ook gewoon zelf aan als ik hem in wil doen. Wedstrijdrijden heb ik altijd gedaan, maar ben ik nu mee gestopt, dat was ook een reden om over te stappen, want vaak rijd ik maar met een los teugeltje. Naar de weide rijd ik haar zonder zadel en met halster in galop er naartoe, dat gaat prima, maar dat is alleen rechtuit. Dus ik dacht misschien in de bak dat ze dan niet goed zou luisteren. Maar misschien dat ze zonder bit ook wel weer rustiger wordt. en misschien moet ze er eerst ook erg aan wennen natuurlijk als ze altijd met bit is gereden. Veel andere dravereigenaren die ik ken rijden weer met een hack, omdat ze dan toch iets meer te zeggen hebben, omdat dravers vaak toch wel druk zijn tijdens het rijden ( daarmee bedoel ik niet vervelend, maar ze zijn gewoon supervoorwaarts)