Geluk bij een ongeluk: dood liggen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Geluk bij een ongeluk: dood liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:51

Vandaag liep ik na het voeren nog even bij de pony's door de bak en ruimde wat takken op die we in verschillende hopen door de bak heen opgestapeld hebben waar de pony's aan kunnen knagen. [***] volgde me zo'n beetje, en wilde toen vervolgens gaan rollen. Ik zag het uit mijn ooghoeken gebeuren en zag al dat hij veel te dicht bij de takkenbult ging liggen, die lag misschien maar een halve meter achter zijn rug. Ik liep dus al naar [***] toe om hem op te laten staan, toen hij omrolde, met zijn voorbenen klem kwam te liggen tegen een dikke tak en met de andere langs zijn buik. Help! [***] had ineens door dat dit niet zo'n goed idee was geweest, begon te spartelen en wilde weer terug rollen, maar dat lukte nu dus niet meer. Ik liep direct naar hem toe en vroeg me al af wat ik moest doen, want takken wegtrekken van rondtrappende benen is niet echt zonder risico en met dat gespartel liep Black ook het risico zichzlf te verwonden. [***] probeerde nog een keer zijn benen los te trekken, zag mij toen aankomen en ik zag het hem gewoon denken: 'Aha, dit is dat kunstje, dood liggen'. Hij liet zich doodkalm op zijn zij zakken, strekte zijn hals languit op de grond, legde zijn hoofd met een zucht neer en ontspande zijn benen. Ik kon zonder problemen over de takken heen klimmen en ze lostrekken, en al die tijd bleef [***] keurig ontspannen dood liggen, met al zijn benen (voor zover dat nog kon) doodstil op de grond gestrekt. Toen ik de twee grootste stammen weg had gesleept en Black weer genoeg ruimte had om op te staan, gaf ik [***] een hand vol gras voor dit zo keurig ontspannen dood liggen, en liet hem weer opspringen.

Ik stond echt helemaal versteld! Al die tijd dat ik met die takken bezig was, verroerde [***] geen vin, liet alles volledig ontspannen over zich heen komen en bleef ook daarna keurig wachten tot ik vertelde dat het weer veilig was om op te staan. Daarna heeft [***] dus nog even flink wat knuffels en boomblaadjes gekregen en heb ik de twee dikste stammen wat hoger op de houtstapel gelegd zodat dit niet weer zou gebeuren.

Een paar jaar geleden hebben we trouwens eens iets soortgelijks meegemaakt: [***] kon toen al wel liggen op commando, maar nog niet dood liggen. Op een gegeven moment reden we met tweespan voor de koets over een helling met gras toen [***] uitgleed en onder [***] doorgleed. [***] stond direct stil en ik zag al direct voor me hoe een wild rondspartelende Black zichzelf, [***], de koetsboom en al die riemen in een grote onontwarbare knoop zou brengen dus gooide direct de teugels naar de bijrijder en sprong van de bok af. [***] probeerde inderdaad zich onder [***] vandaan te wurmen, totdat hij mij naar zich toe zag komen rennen. Toen besloot hij ineens dat dit waarschijnlijk dat kunstje was, dat liggen, en bleef rustig rechtop liggen totdat ik zijn benen weer uit de broek en strengen gehaald had, [***] een pasje opzij gezet had en ik Black beloonde voor dit brave liggen en toen weer op liet springen.

Het is dus nu eigenlijk al twee keer gebeurd, maar het blijft nog steeds heel bijzonder hoe cool [***] op dit soort toch wel redelijk gevaarlijke situaties reageert door er gewoon een kunstje van te maken. Als er nog eens iemand zegt dat vrijheidsdressuur niet nuttig is, dan weet ik nu echt wel beter!

mymymy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:55

Das knap, vrijheidsdressuur is wel degelijk goed!

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:59

Jeetje wat een verhaal! Inderdaad het bewijs dat VD echt wel nuttig kan zijn

Imaginary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:01

Nou idd, zonder de "kunstjes" had het heel anders af kunnen lopen!
Dus het is geweldig dattie het kan!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:06

Ik moet er ook in beide gevallen niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als [***] het liggen en het dood liggen (want vandaag had hij het met rechtop liggen alleen dus ook niet gered...) niet had gekend... Toch wel handig, die kunstjes!

dierenlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:49

haha, je hebt echt mzaael dat ie het zo goed doet
ik mag er niet aan denken hoe mijn paarden zouden reageren, want zij beheersen die tukjes nog steeds niet

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: Geluk bij een ongeluk: dood liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:38

Ik had het er met mijn instructrice over dat jouw paard het kunstje "dood-liggen" kon. Zij vindt dat onzin, want paarden leggen zich gauw bij hun situatie neer. Een paard dat vast ligt worstelt even, maar als hij niet los komt, blijft hij liggen. Een paard dat in zijn stal vast ligt, komt niet overeind. Die moet je slaan enzo om hem weer overeind te krijgen. Jouw pony lag in de takken en hij had gewoon in de gaten dat hij alleen niet los kwam, dus gaf hij zich over. Voor jou lijkt het een kunstje "dood liggen" maar het is gewoon een instinct van het paard. Neem een paard dat in een sloot ligt. Als hij er niet uit kan komen, laat ie zijn hoofd zakken en verdrinkt gewoon (mits er water instaat). Een paard vecht niet door, maar accepteert de situatie. Jij zegt zelf : "dat hij besloot dat dit waarschijnlijk een kunstje was". Je hebt hem dat dus zelf niet aangeleerd. Paarden maken echt niet zelf kunstjes! Dat moet je ze wel aanleren. Vaak doen ze iets bij toeval en wij koppelen daar een kunstje aan, met commando. Voor het "dood liggen" moet je in het circus zijn. Sorry, als ik je illusie verstoor, maar jij mag denken dat je hem dit hebt aangeleerd, maar het blijft het natuurlijk instinct van paarden!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:02

Misschien, maar ik heb vroeger tijdens een ponykamp ook wel eens meegemaakt dat 's ochtends een pony vast lag in zijn stand (sowieso ondingen...) en omdat het daar zo krap was, was het een enorm gedoe om hem los te krijgen - dat beest bleef dus tegen de wand slaan, tot bloedens toe... Tijdens een ander kamp viel een paard tijdens een buitenrit in de sloot, kon er niet meer uitkomen en moest er uit worden getakeld met een tractor, ook die bleef proberen weg te komen, wat nog behoorlijk riskant was voor degene die de touwen eromheen moest halen. In die sloot stond weliswaar weinig water, dus verdrinken had niet gekund, maar omdat het zo'n smalle, diepe V was met modder onderin kon hij er niet zelf uitkomen en verloor steeds zijn grip.

Voor de rest waren de ponykampen erg leuk. Maar daarom was ik dus erg verbaasd over [***]'s kalme reactie. Misschien heb ik de twee uitzonderingen gezien, maar ik hoor ook juist altijd dat vastliggende paarden levensgevaarlijk zijn en dat er jaarlijks wel iemand overlijdt aan de gevolgen van een paniekerig vastliggend paard.

Over het kunstje doodliggen: dat heb ik hem inderdaad al een jaar of twee geleden geleerd, uit het rechtop liggen, dus ik weet niet waarom je daarbij in het circus moet zijn? Ik heb er net ook een foto van op horses @ work gezet en nog veel meer paarden hier op het forum kunnen doodliggen op commando,. Als een paard een bepaald gedrag op commando doet is het toch een kunstje, waar hebben we het hier anders over in het subforum vrijheidsdressuur? Dat was hier de situatie: [***] lag vast, en herinnerde zich toen hij mij zag (denk ik) dat dood liggen een erg rendabel kunstje is, en besloot dat te doen en te blijven doen tot ik hem weer de stemhulp voor het zitten gaf. Daarvoor hoefde ik hem niet overeind te slaan of iets dergelijks, gewoon een nieuwe stemhulp voor een al bekende oefening geven - voor mij toch ook wel een aanwijzing dat hij in zijn hoofd echt met kunstjes bezig was.

Paarden gebruiken inderdaad kunstjes die je ze leert in het dagelijks leven. Sinds [***] het compliment echt goed beheerst op alleen een zweephulp, gebruikt hij het namelijk op eigen initiatief om gras onder de bakrand vandaan te plukken. Dat deed hij daarvoor gewoon niet, kwam niet eens op het idee.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:58

Dat ze het snel opgeven ben ik het helemaal mee eens(ik heb binnen 10 minuten een keer een pony zien verdrinken in 10 cm water!!!! en in het geval van vastliggen een aantal keer).
Maar dat ze kunstjes gebruiken ben ik het ook mee eens.
De pony van mijn zusje staat zo af en toe zomaar op het blok(niet om te bedelen, want ik zie het als ik binnen in de schuur ben of net naar buiten kom lopen). Waarom? Geen idee, maar ze doet het wel. Dennis gaat ook wel eens op z'n knie(en) om ergens bij te kunnen wat hij voorheen ook niet deed. Maar vaak doen ze het niet.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:52

xyzutu2: Wat ik uit jouw verhaal niet begreep is dat je Blacky inderdaad het kunstje van het dood liggen hebt geleerd. Jij zei dat hij dacht dat het een kunstje was. Een paard denkt niet. Ik heb ook even snel op jouw site gekeken en heb gezien dat het echt serieus is wat je de ponnies hebt geleerd. Leuk hoor. Ik denk dat je gewoon veel mazzel hebt gehad dat Blacky zo braaf bleef liggen. Hij zal wel heel veel vertrouwen in jou hebben, dat hij jou gewoon je gang liet gaan.
Verder mazzeltjes met de ponnies en succes met VD.

__inge__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:27

jeetje! dat is gaaf!
ik denk inderdaad ook dat je wel een beetje mazzel hebt gehad.

Shaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:37

Maar ik snap iets niet... Als je een paard 'dood liggen' wilt leren, doe je dit toch met een commando? Jij vertelt namelijk in jouw verhaal dat je paard jou aan zag komen lopen, en toen bedacht 'dat dat wel eens dood liggen zou kunnen zijn'.

Maar toch erg mooi hoe ze zo rustig blijft inderdaad

mariska12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:44

knap hoor dat die zo rustig blijft !!!
de meeste zouden helemaal in paniek raken !!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:13

Volgens mij blijven paarden wel proberen om los te geraken. (toch alleszins langer dan 2 minuten)
Ik heb het al verschillende keren gezien.
Mijn paard is al meermaals in de draad van de wei gevallen. (Ze valt soms om, (de reden hiervoor is waarschijnlijk, iets medisch ) en soms valt ze dan erg ongelukkig in de draad)
Ze is nog nooit blijven liggen hoor.

De laatste keer, lag ze op haar rug, met haar benen in de lucht en haar hoofd en nek tussen de draden. Ze lag ook vast (met haar flank) tegen de treinbiel, waarop mijn waterpomp is vastgemaakt.
Dit was voor haar dus een heel moeilijke situatie om uit weg te geraken. (Op een bepaald moment zat ze met haar achterbenen helemaal tussen de draden) Maar ze is toch blijven proberen. Mijn hele omheining heeft er uiteindelijk aan moeten geloven, maar ze is wel losgeraakt. En ik stond erbij en keek ernaar. En ik kon niets doen om haar te bevrijden. Ze bleef wild om zich heen trappen. Het was gewoon veel te gevaarlijk om in haar buurt te komen. Ik was een mes gaan halen om de draden door te snijden, maar ik heb het niet kunnen gebruiken.
Op zo'n momenten zou een paard dat zich rustig laat helpen, inderdaad heel handig zijn.
Ik vind het daarom ook erg knap dat jou pony zo koelbloedig blijft en zoveel vertrouwen in jou heeft.
En als ik je verhaal zo lees, dan geloof ik wel dat de VD hier voor iets tussenzit. Voor mijn paard is het onnatuurlijk dat zij op de grond ligt en ik rechtsta. Alleen al daarom zou ze in paniek kunnen geraken. Voor jou pony is dit blijkbaar heel normaal. En uit het feit dat hij op het einde op commande rechtspringt, is volgens mij ook wel een teken dat hij terwijl hij daar lag, hij aan het wachten was totdat je dit commando gaf. Dus volgens mij heeft VD je in deze situatie wel geholpen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:12

Shaar schreef:
Maar ik snap iets niet... Als je een paard 'dood liggen' wilt leren, doe je dit toch met een commando? Jij vertelt namelijk in jouw verhaal dat je paard jou aan zag komen lopen, en toen bedacht 'dat dat wel eens dood liggen zou kunnen zijn'.

Dood liggen staat inderdaad op commando, maar voor die tijd is er een periode tijdens het aanleren van de oefening dat je je paard sowieso elke keer beloont als hij (uit zichzelf) dood gaat liggen, omdat je deze houding wilt stimuleren. Als je paard deze nieuwe houding eenmaal vertrouwt en ook blijft herhalen, ga je dit met een commando begeleiden totdat hij het commando aan de oefening gekoppeld heeft. Vervolgens ga je hem het commando steeds eerder geven, totdat je paard na het horen van je commando dood gaat liggen. Dan ga je het dood liggen zonder commando negeren tot het alleen nog op commando gebeurt, en dan is het kunstje afgerond.

Met clickertraining leren paarden echter om zelfstandig na te denken, zonder daartoe gedwongen te worden. [***] heb ik bijvoorbeeld het schouder binnenwaarts geleerd door gewoon een vinger tegen zijn schouder te leggen. [***] probeerde door voorwaarts, achterwaarts en naar me toe uit te vogelen wat ik bedoelde (hij stond los, zonder halster), tot hij een stapje opzij probeerde en ik daarvoor clickte en beloonde. De volgende dag deed hij al een aantal passen opzij en nu doet hij het op alleen een stemhulp. Ik heb nooit harder geduwd met mijn vinger, maar die gewoon net zo lang op zijn huid gelegd gehouden tot ik de juiste reactie kreeg.

[***] lag nu opeens in een heel andere situatie dan normaal, en ik denk dat hij toen hij mij op zich af zag rennen het idee had dat dit vast weer zo'n nieuwe situatie was waar hij een oplossing voor moest bedenken, een nieuw kunstje. Zijn antwoord daarop was dood liggen, daar beloonde ik hem voor en vervolgens bleef hij keurig liggen terwijl ik zijn benen ontwarde en de takken wegsleepte.

@ Luckystory: Daar heb je inderdaad heel erg veel geluk mee gehad! Ik zou ook niet weten wat je in zo'n situatie zou kunnen doen (en was daarom ook heel erg blij dat [***] gewoon tevreden op zijn beloning kauwend stil bleef liggen... ). Ook heel apart dat je paard zo plotseling omvalt!

Nettie68

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:14

hahaha, jeetje joh!
ik moest er echt om lachen, weer zo'n bewijs van hoe slim paarden toch wel niet zijn.het was natuurlijk wel even schrikken denk ik zo!
nou veel plezier met ej VD kanjer!
groetjes Janet

future4eveah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:55

ej

dat is egt geluk hebben
als die niet stil had gelegen ...
nou ja ik hoop dat je het ook nog op commando kan leren
in plaats van alleen zo
maar toch zal ik blij zijn dat die het doet
als ik jou was
groetjes my

wheezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:08

inderdaad knap zeg dat dat ging in zo'n noodsituatie!

Felies_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:40

Dat is knap! Lachen Toch is VD wel handig he! Knipoog

miilou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:43

knap zeg, handig VD in zo'n noodsituatie!

Diannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:10

haha wat wordt je volgende kunstje Knipoog

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:10

Zo komt VD nog eens handig van pas.
Gelukkig is alles goed afgelopen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 11:21

wel mazzel dat ie dus bleef liggen. Maar ik heb ooit eens een ijslander ingereden en ik weet nog steeds niet wat er precies gebeurde alleen op een gegeven moment steigerde hij en deed toen een stap opzij, hij struikelde en klapte over de omheining heen (die was niet hoog..) toen was ik eronder gevallen en lag hij op mijn benen. Alleen we lagen vast tussen 2 omheiningen en hij moest heel stil blijven liggen anders zou hij over mij heen rollen (wat waarschijnlijk niet zo goed afgelopen was...) maar we hebben hem nooit een kunstje geleerd maar vanaf het moment dat we lagen tot het moment dat er mensen aangerend kwamen om de omheining er uit te slopen en mij er onderuit te halen bleef ie gewoon dood en dood stil liggen en veroerde zich helemaal niet. En we hebben hem nooit een kunstje geleerd. een paar mensen dachten dat hij in shock was, andere mensen dachten juist weer dat hij er bewust van was dat hij moest blijven liggen en niet bewegen. we weten het nog steeds niet, het is ook al een tijdje geleden gebeurt, alleen het is gelukkig goed afgelopen!