Shaar schreef:Maar ik snap iets niet... Als je een paard 'dood liggen' wilt leren, doe je dit toch met een commando? Jij vertelt namelijk in jouw verhaal dat je paard jou aan zag komen lopen, en toen bedacht 'dat dat wel eens dood liggen zou kunnen zijn'.
Dood liggen staat inderdaad op commando, maar voor die tijd is er een periode tijdens het aanleren van de oefening dat je je paard sowieso elke keer beloont als hij (uit zichzelf) dood gaat liggen, omdat je deze houding wilt stimuleren. Als je paard deze nieuwe houding eenmaal vertrouwt en ook blijft herhalen, ga je dit met een commando begeleiden totdat hij het commando aan de oefening gekoppeld heeft. Vervolgens ga je hem het commando steeds eerder geven, totdat je paard na het horen van je commando dood gaat liggen. Dan ga je het dood liggen zonder commando negeren tot het alleen nog op commando gebeurt, en dan is het kunstje afgerond.
Met clickertraining leren paarden echter om zelfstandig na te denken, zonder daartoe gedwongen te worden. [***] heb ik bijvoorbeeld het schouder binnenwaarts geleerd door gewoon een vinger tegen zijn schouder te leggen. [***] probeerde door voorwaarts, achterwaarts en naar me toe uit te vogelen wat ik bedoelde (hij stond los, zonder halster), tot hij een stapje opzij probeerde en ik daarvoor clickte en beloonde. De volgende dag deed hij al een aantal passen opzij en nu doet hij het op alleen een stemhulp. Ik heb nooit harder geduwd met mijn vinger, maar die gewoon net zo lang op zijn huid gelegd gehouden tot ik de juiste reactie kreeg.
[***] lag nu opeens in een heel andere situatie dan normaal, en ik denk dat hij toen hij mij op zich af zag rennen het idee had dat dit vast weer zo'n nieuwe situatie was waar hij een oplossing voor moest bedenken, een nieuw kunstje. Zijn antwoord daarop was dood liggen, daar beloonde ik hem voor en vervolgens bleef hij keurig liggen terwijl ik zijn benen ontwarde en de takken wegsleepte.
@ Luckystory: Daar heb je inderdaad heel erg veel geluk mee gehad! Ik zou ook niet weten wat je in zo'n situatie zou kunnen doen (en was daarom ook heel erg blij dat [***] gewoon tevreden op zijn beloning kauwend stil bleef liggen... ). Ook heel apart dat je paard zo plotseling omvalt!